Minsta motståndets väg sökes

Jag vill på enklaste sätt kunna fakturera för ett mindre antal timmar på konsultbasis.
Jag har ett heltidsjobb men har en del kompetens som tidigare arbetsgivare vill kunna köpa. Jag ser det som ett tekniskt bollplank och kommer innebära ngt 10 tal timmar per månad på sin höjd.
Hur gör jag detta på enklaste sätt med hänsyn till företagsform, fakturering, bokföring, skatteregler etc ??
Jag kommer inte leva på dessa pengar utan kan möjligtvis tänka mig expandera denna verksamhet närmare min pension ( inom 5-10 år) om det dyker upp mer uppdrag som passar. Men fokus nu är att hålla det enkelt med minimal admin.

Söker goda råd och kloka tankar

3 gillningar

Hej, det enklaste i ditt fall skulle vara att använda ett egenanställningsföretag. Det kändaste i Sverige heter Frilans Finans. De drar sina procent från fakturan, betalar arbetsgivaravgift och alla skatter, och du får resten som lön efter skatt.
Rent tekniskt så är du anställd.

Fakturerar du mer så sänker de sin avgift.

2 gillningar

Kan man med det upplägget fortfarande investera i bolaget, eller låta pengarna stå utan att man tar ut dom direkt?? Jag ska läsa in mig på deras sida.

Nej, du kan inte vänta särskilt länge med att ta ut pengarna. Du kan lägga undan några procent till semester och löneväxla enligt de vanliga beloppen till tjänstepension, men det mesta kommer du ta ut som lön i nära anslutning till att du får betalt.

Eftersom du är anställd så blir det ingen vinst, ingen utdelning, inga periodiseringsfonder och inga 3:12-regler. Istället blir det enkelt och du kan fokusera på ditt konsultande och ditt vanliga jobb.
Vissa utlägg kan du också dra av så att de betalas med de obeskattade pengarna. Precis som när du är anställd i ditt vanliga jobb.

Om du ligger nära gränsen för statlig inkomstskatt så kan det vara värt skattemässigt att löneväxla på både egenanställningen och på ditt vanliga jobb. Då kan du kanske komma ner under brytpunkten och slippa statlig inomstskatt.

1 gillning

Om du har större fakturering så är AB det enda som är intressant. Det finns tjänster som Rebelwork och Wint som hjälper småföretagare med bokföring och annan bolagsadministration. De kan löna sig om du konsekvent fakturerar minst 30 000 kr i månaden. Innan dess så kostar det mer än en 6% avgift till Frilans Finans.

2 gillningar

Tack. Jag har nu kontaktat bolaget i fråga vilket är ett större börsbolag. De hade en frågemail under faktureringsinfo. Jag frågade hur de ställer sig till företag av typen Frilans Finans, om de redan har avtal på så sätt och hur det funkar. I så stora bolag blir det administrativt för tungt för chefer på låg/mellan nivå att ta in konsulttjänster, allt sånt ska gå via centralt inköp på ngt sätt. Blir det för tungt för mig eller mina intressenter i bolaget blir det inget av med detta, trots att det skulle gynna många

1 gillning