Jag har sedan tidigare en anställning samt även ett eget aktiebolag (med liten verksamhet i nuläget).
Fick en fråga nu från min arbetsgivare om jag istället vill arbeta som konsult och har bollat detta med min sambo. Hon har en ganska skiftande anställning och varierande inkomst. Ryggradsreaktionen var att tänka “anställning är ju tryggast” men så började jag fundera:
-Som anställd i ett mindre företag finns alltid ändå risken att bli uppsagd på grund av arbetsbrist eller annat, då med 3mån uppsägningstid.
-Som anställd är jag mer eller mindre begränsad av de försäkringar och annat som ingår i anställningen.
-Som konsult kan jag själv arbeta upp ett kapital och på så vis föränga min period för “garanterad inkomst”. När jag räknade på det (ingen fantasiberäkning) kunde jag inom 6månader få 6månader garanterad inkomst om jag får tillräckligt med uppdrag (vilket jag inte tror kommer vara ett problem). Detta då jag kan fakturera för dubbelt så mycket som vad det kostar att ta ut lön och mina omkostnader är i princip obefintliga.
-Som konsult kan jag själv, med hjälp av oberoende försäkringsmäklare och med sambo involverad, välja vilka försäkringar som passar mig.
Jag är fullt införstådd i att det inte finns garantier om uppdrag som konsult, men samtidigt är inte heller alla anställningar utan risk för uppsägning och då står man där med 3månader garanterad inkomst.
Jag kan även tillägga att jag arbetar i ett yrke där jag utan problem skulle kunna få jobb, om än mindre betalt än vad jag har i nuläget. Worst case scenario är att gå ner cirka 20% i lön och behöva pendla.
Om du är konsult med i princip bara en uppdragsgivare som du dessutom haft som tidigare arbetsgivare kommer du räknas som “anställd” skattemässigt.
Det är mest till nackdel för din arbetsgivare/uppdragsgivare som får betala soc avgifter ovanpå din ersättning, samtidigt som du skall betala soc avgifter till dig själv inom bolaget.
Det har inte med avtalet mellan er att göra utan de faktiska omständigheterna. Innan du gör detta, kolla noga upp med någon lämplig jurist.
Jag vet inte hur många timmar du måste debitera för en annan uppdragsgivare för att det inte skall gälla, det är nog ett antal rättsfall bakom.
Som konsult har du även möjlighet att ingå avtal om garanterad kontraktering, med din arbetsgivare. Om du har en eftertraktad kompetens kan det t.o.m ligga i dennes intresse att teckna ett sånt.
Försök att inte bli stämd eller så, bara. Och fixa bra försäkringar. För om du som konsult råkar göra något som någon inte råkar gilla, så är det nog tryggare med anställning och juristavdelning på din sida. En bekant drev eget, hade tryggat sin framtid med kapital i sitt bolag, men så blev en kund sur efter något som kan liknas vid “otur”. Han blev stämd på sjusiffrigt, och försäkringsbolaget lyckades slingra sig ur ansvarsförsäkringen. Det var väl en sådär 5+ årslöner före skatt som försvann bara sådär.
TL;DR
Det finns fler aspekter än skatt och uppsägningstid
Det är ju egentligen en fråga om hur väl man känner sig själv.
Vet du med dig att du nästan alltid är den som levererar bäst och är smartast i rummet samtidigt som du inte har något emot att jobba hårt? Kör eget.
Är du den som hellre lutar dig lite på mer produktiva kollegor? Då är nog inte egenföretagare din grej.
Om din arbetsgivare föreslår att du ska bli konsult kanske anställningen inte är så säker i längden trors allt
Så varför inte i den vevan växla till konsult med bra förhandlingsläge till ett lite längre/bättre kontrakt med en medgörlig ”kund” (=din nuvarande arbetsgivare)
Vill bara belysa att när storföretag skär ner så är ofta första steget att göra sig av med alla konsulter… Dvs, även om du snabbt sparat ihop till ditt eget skydd som konsult är risken större att man får lämna i tuffa tider. I de lägena spelar det inte ngn roll hur duktig man är. Mina konsultkompisar försöker därför ALLTID ha minst två uppdragsgivare.
Japp, vilket då tar bort en del av “trygghetskänslan” jämfört med att vara anställd. För alla pengar du har som trygghet kan försvinna vipps - dvs du måste på något sätt ta ut dem vilket innebär skatt. För övrigt är det inte alls omöjligt att bli stämd privat om man har ett enmans-AB. Visst, bolaget kan konka och då går du säker från diverse fordringar som låg på AB:t, så länge du skött bolaget enligt SKV. Men blir någon sur så kan de ändå gå på dig privat med motivationen att det ju ändå var du som var ansvarig och inte bara kan gömma dig bakom ett AB. Jag känner till fall när detta hänt. Att stämma någon kan man alltid göra, men att få rätt är en annan sak. Obehagligt oavsett.
När du skriver att du har en årslön i firman, har du tagit ut samma lön som du hade fått som anställd? Eller har du tagit ut en lägre lön och sparat överskottet i firman?
Amen precis och på den fronten ser det i nuläget och x antal år bakåt ok ut. Skulle inte ha några problem att hitta en anställning igen om det verkligen skulle gå åt pipan.
Verkligen så. Senast i slutet på året kan det absolut vara en del av planen att fördela äggen i fler korgar i så fall. Har sedan tidigare sonderat detta hos andra och fått positiv respons även om jag vill prioritera denna uppdragsgivare som jag redan har ett bra samarbete med och litar på.
Du svarar på din egen fråga. Att när du inser att företaget kan komma att konka ta ut massa pengar till dig privat. Det är precis sådant som de som har fordringar på företaget inte gillar och som du personligen orsakar.
Att sitta i tingsrätten (vilket man ju gör om ens företag går i konkurs) och de ska bedöma om huruvida företaget är på obestånd eller ej, och det framkommer att du precis plockat ut en ansenlig summa pengar privat som kan antas ha koppling till att du bedömde risken för konkurs hög, ja, då är utgången inte helt säker och som sagt kan fordringsägare anse att du som person är skyldig till konkursen och stämma dig. Inte säkert att de får rätt, men just att ta ut pengar på det sättet är ett exempel på vad de kan få för sig att stämma dig för