Tjänstebil om skatteverket anser att kundens kontor är min standardarbetsplats

Jag är en ganska nybliven konsult som har fått 100% uppdrag hos en kund som är 5 mil bort. Jag tänkte skaffa tjänstebil för att ta mig dit. Om ca 1 år har jag varit där i 2 år. Förhoppningsvis fortsätter uppdraget. Skatteverket kan om jag haft samma kund i 2 år och om jag har möjlighet att sitta hos dem anse att min standardarbetsplats är på kundens kontor. Hur går det då med tjänstebilen som avtalats i 3 år. Kan jag använda tjänstebilen för att åka från företagets kontor (i hemmet) till kundens kontor. Blir tjänstebilen oanvändbar? så länge jag har kvar samma kund.

Hälsningar Nytt AB

Om det anses vara en privat resa så får du skatta på förmånen. Precis som att alla andra betalar sin pendling med skattade pengar.

Ok, det blir då en förmånsbil i stället.

En tjänstebil är en bil som är nödvändig i själva verksamheten, vilket blir svårt att hävda om du jobbar som konsult och åker mellan hemmet och kundens kontor. Alltså är det en förmånsbil och milersättning som gäller.

Det finns inga tjänstebilar (om du även använder den privat) utan alla sådana är förmånsbilar.
Är du stationerad hemma och åker till kunden är det en tjänsteresa som du tar milersättning för.

/W

1 gillning

Min uppfattning (också konsult med eget AB) är att där du spenderar din majoritet av veckans timmar är din huvudsakliga arbetsplats och resan dit är privat.

Vi har en förmånsbil i företaget och gör enbart avdrag för resor i tjänsten till andra ställen (externt labb, kunder på andra orter etc). I övrigt är det helt privat körning. Nästan alla bilar som köps in på egna bolag blir i praktiken förmånsbilar med tanke på deras användning.

1 gillning

Då anser de även att din resa dit är privat.

Tack för alla svar! För info så kommer jag vara ca 40% på kundens kontor och kommer enbart använda bilen för dessa resor. Har en privat bil för privata resor. Om kunden erbjuder arbetsplats 100% av tiden har jag läst hos skatteverket att de efter 2 år kommar anse att min standardarbetsplats är hos denna kund även om jag inte utnyttjar det. Då borde det fungera att i alla under första året är det en tjänstebil och (om jag är kvar hos denna kund) de sista 2 åren blir det en förmånsbil.

1 gillning

Som konsult och anställd i ditt eget företag så blir det annorlunda tänker jag.
Man kan bara ha ett tjänsteställe, det är där du befinner dig mest.

Sedan kan man ha olika arbetsplatser, det går inte att bestämma ett tjänsteställe.
Då kan hemmet bli ditt tjänsteställe om du påbörjar och avslutar arbetet där.

SKV har olika regler för detta.

Rekommenderar att maila SKV och få ett skriftligt svar

Hur får Skatteverket information om var din kund sitter?

Ja vart går resan? Lär väl ha en adress dit personen ska resa som den vill göra ev avdrag på.
I år granskas även resor mer tydligen.(för förra året)

Nu var det länge sen jag drog av för bilresor, men på den tiden behövde man då inte skriva upp en adress.

Läser körjournalen.

Efter 2 år kommer skatteverket att betrakta dig som anställd och då gäller helt andra regler.
Annars, med konsultuppdrag, bara för att du just nu har en kund du åker ofta till betyder det inte attndet alltid kommer vara så. Tjänstebil är ett längre åtagande än nästa uppdrag… Du behöver din bil i tjänsten för att transportera dig mellan olika kunder ditt AB har. Jag skulle rekommendera att du hittar en till kund att åka till ibland. Om inte annat, så bara för att bredda din kundbas för framtiden.

Det låter som en bra ide. Jag får ta fram en kundmatris som jag går igenom eller bara åker och fikar med någon. Det är ju bra så man inte blir 100% insöad hos en.

Skatteverket kommer inte betrakta TS som anställd någon annanstans än i sitt eget bolag. Reglerna för företag som anlitar bemanningsföretag istället för att anställa att erbjuda bemanningspersonalen anställning efter två är något helt annat.

1 gillning

Du får läsa mitt inlägg igen.
Att arbeta som konsult i AB för endast en uppdragsgivare längre än två år är “inte tillåtet”. Efter det kommer skatteverket att betrakta konsulten som anställd, företaget som hyr konsulten kommer bli ansvarig för att betala in sociala avgifter och alla andra skatter utöver all ersättning som redan är betalad till konsulten, samt konsulten kommer att omfattas av lagstiftningen gällande anställda, dvs LAS.
Lycka till att försöka hävda något annat gentemot skatteverket.

Nej, du har fel. Det finns inget sätt för SKV att lägga sig i vilka uppdrag ett privat bolag skickar sina konsulter på, eller att tvångsanställa någon i det anlitande företaget. Under vissa förutsättningar kan det anlitande företaget tvingas erbjuda konsulten anställning eller en ersättning på upp emot två månadslöner, men det är knappast applicerbart på alla typer av uppdrag. SKV är öht inte inblandat i denna arbetsrättsliga regel, deras jobb är att dra in skatter.

1 gillning

Detta spårar väl ut från trådens tema, men saken har diskuterats flera gånger förut bl.a. här:

2 gillningar

Du kanske inte borde slänga dig med åsikter, men presentera de som fakta…

Skatteverket bryr sig mycket riktigt om skatter. Om ett upplägg är en så kallad “förtäckt anställning”, så kan man tillgodose sig skattelättnader man egentligen inte har rätt till, därav att Skatteverket bryr sig.

Om Skv inte skulle bry sig alls, så skulle alla kunna vara konsulter med eget AB hos sin arbetsgivare. Man kan då göra skattefria inköp till sitt “företag”, plocka ut lågbeskattad vinst, samt räkna all pendling som tjänsteresor. Det är inget staten är sugen på, varför man reglerat vad som är en giltig bemanningsverksamhet och vad som är en förtäckt anställning. En egenkonsult som har för långa uppdrag med väldigt hög beläggning mot en och samma kund kan alltså då klassas som det sistnämnda, och man då inte längre fakturera sin kund som en konsult, utan kunden är tvingad att behandla konsulten som en anställd, betala sociala avgifter, etc.

2 gillningar