Tjänstebil om skatteverket anser att kundens kontor är min standardarbetsplats

Jag är en ganska nybliven konsult som har fått 100% uppdrag hos en kund som är 5 mil bort. Jag tänkte skaffa tjänstebil för att ta mig dit. Om ca 1 år har jag varit där i 2 år. Förhoppningsvis fortsätter uppdraget. Skatteverket kan om jag haft samma kund i 2 år och om jag har möjlighet att sitta hos dem anse att min standardarbetsplats är på kundens kontor. Hur går det då med tjänstebilen som avtalats i 3 år. Kan jag använda tjänstebilen för att åka från företagets kontor (i hemmet) till kundens kontor. Blir tjänstebilen oanvändbar? så länge jag har kvar samma kund.

Hälsningar Nytt AB

Om det anses vara en privat resa så får du skatta på förmånen. Precis som att alla andra betalar sin pendling med skattade pengar.

Ok, det blir då en förmånsbil i stället.

En tjänstebil är en bil som är nödvändig i själva verksamheten, vilket blir svårt att hävda om du jobbar som konsult och åker mellan hemmet och kundens kontor. Alltså är det en förmånsbil och milersättning som gäller.

Det finns inga tjänstebilar (om du även använder den privat) utan alla sådana är förmånsbilar.
Är du stationerad hemma och åker till kunden är det en tjänsteresa som du tar milersättning för.

/W

1 gillning

Min uppfattning (också konsult med eget AB) är att där du spenderar din majoritet av veckans timmar är din huvudsakliga arbetsplats och resan dit är privat.

Vi har en förmånsbil i företaget och gör enbart avdrag för resor i tjänsten till andra ställen (externt labb, kunder på andra orter etc). I övrigt är det helt privat körning. Nästan alla bilar som köps in på egna bolag blir i praktiken förmånsbilar med tanke på deras användning.

1 gillning

Då anser de även att din resa dit är privat.