Klassas detta som tjänsteresa?

Hej, jag jobbar som konsult via eget konsultbolag i Göteborg. Kunden har även kontor i Malmö, dit jag tänkt åka ner 3 dagar för att jobba då delar av mitt team sitter där.

Jag har kollat upp gränsen mellan tjänsteresa och arbetsresa och i min värld räknas detta som tjänsteresa, dvs resan mellan Göteborg och Malmö och således kan mitt AB bekosta det.

Stämmer detta?

Kolla med din revisor…

Jag kör utan, det är ett superlitet företag med bara mig som anställd. Därav att jag ställer frågan här!

Jag hade personligen sett det som en tjänsteresa om det är något enstaka tillfälle då jag uppfattar ditt “ordinarie tjänsteställe” som hemma kontoret eller kundens kontor i Göteborg.

Så resan till Malmö tolkar jag som en slags engångs/sällanföreteelse. Dvs jag hade låtit mitt AB bekosta det och sen debiterat kunden, alternativt låtit kunden boka/betala direkt.

Bara för att en kund har flera kontor runt om i världen blir det ju inte automatisk arbetsresa när man åker dit. (Om vi tänker arbetsresa = resan du privat ska betala för att inställa dig på din arbetsplats)

1 gillning

Vad är din tolkning ifall dessa 2-3 dagar upprepas varje månad? Behöver nämligen åka ner varje månad när vi har större planeringsmöten med kontoret i Malmö och remote-möten inte fungerar då.

Tror definitionen är något slags HUVUDSAKLIGA arbetsställe. Där vissa pratar om 50% eller tre dagar/vecka osv. Observera att det här området inte är riktigt kristallklart och det kan uppstå diskussioner om det. Särskilt när man är egenkonsult som delvis kan styra var arbetet utförs osv.

Men personligen hade jag aldrig funderat om det rörde sig om 3 dagar per månad. Då hade jag tagit upp det som en ren tjänsteresa. Skattefritt traktamente, milersättning osv enligt regler för det osv.

2 gillningar

@Ritte Jag har (exakt) samma upplägg som dig och instämmer med @Skogstomten, tar absolut som tjänsteresa

Jag håller med. Skulle absolut lägga det som tjänsteresa. Allt som inte är till min ordinarie kontorsadress och som är kopplat till min leverans går som tjänsteresa.

Vill du vara 100% säker kan du ställa frågor direkt till skatteverket. De brukar vara väldigt hjälpsamma.

1 gillning

Det finns dataverktyg i bokföringsprogrammen för att få koll på det här, t ex Fortnox Resa. 4,90 kr / resa. Billigare än att betala en redovisningskonsult per timme att kolla upp ens resor! Och missa inte att ta ut skattefritt traktamente!

Du åker inte dit för skojs skull utan du åker dit för att arbeta = tjänsteresa. Dra av allt! 100%.

2 gillningar

Skulle bedömningen förändras om det rörde sig om längre perioder? Tänk 90 dagar i sträck 2-3 gånger om året. Det kan ju bli flera 100k i utgifter som hänger på om det godkänns som legitima tjänsteresor, så då ställs det på sin spets.

Om man inte har något avtalat krav att vara på plats hos kunden, men ändå är muntligen överens om att det blir bättre resultat så. Man kan ju särskilja på fakturan mellan timmar jobbade på plats och remote (även om priset är samma), men lär det räcka som underlag?

Det känns osannolikt att kundens kontor skulle klassas som ens ABs tjänsteställe. Misstänker snarare att det motargumentet skulle vara a) det finns inget legitimt/bevisat behov för så långa kundbesök eller b) det liknar en bosättning mer än en resa.

Vad säger er magkänsla?

Är det i ett varmt land också?

Han skriver det i trådstarten. De har iaf god falafel.

Jag bor i södra Skåne med adress för mitt AB i Vellinge kommun, arbetat mycket i Stockholm där jag bor i veckorna.
Gör avdrag för hemresa då jag bor där i veckorna. Tjänsteresa kräver övernattning minst en natt på arbetsorten, finns en gräns mot hemresa också.

Då borde du rimligtvis också kunna göra avdrag även för boendet i Stockholm, samt ta ut traktamente?

1 gillning

Fast mannen som vill åka på tjänsteresa 110% eller så av årets alla arbetsdagar är en annan

1 gillning

Ja man gör avdrag för dubbelt boende och hemresor direkt från första milen, traktamente en kortare tid. Belastar inte företaget utan min privata deklaration för detta med marginalskatten på 20%.

För att tolka det hela som en tjänsteresa kräver det arbete på annat ställe än tjänstestället eller bostaden.

Gråzon…

Jag har gjort tjänsteresor när min uppdragsgivare bett mig åka till annan ort än den ordinarie som jag debiterar för kostnaderna.
Ersättningen för detta är 25kr/mil skattefritt och 20kr/mil förmånsbestämt samt att jag debiterat tiden det tagit motsvarande 50% av ordinarie timdebitering som konsult.