Klassas detta som tjänsteresa?

Hej, jag jobbar som konsult via eget konsultbolag i Göteborg. Kunden har även kontor i Malmö, dit jag tänkt åka ner 3 dagar för att jobba då delar av mitt team sitter där.

Jag har kollat upp gränsen mellan tjänsteresa och arbetsresa och i min värld räknas detta som tjänsteresa, dvs resan mellan Göteborg och Malmö och således kan mitt AB bekosta det.

Stämmer detta?

Kolla med din revisor…

Jag kör utan, det är ett superlitet företag med bara mig som anställd. Därav att jag ställer frågan här!

Jag hade personligen sett det som en tjänsteresa om det är något enstaka tillfälle då jag uppfattar ditt “ordinarie tjänsteställe” som hemma kontoret eller kundens kontor i Göteborg.

Så resan till Malmö tolkar jag som en slags engångs/sällanföreteelse. Dvs jag hade låtit mitt AB bekosta det och sen debiterat kunden, alternativt låtit kunden boka/betala direkt.

Bara för att en kund har flera kontor runt om i världen blir det ju inte automatisk arbetsresa när man åker dit. (Om vi tänker arbetsresa = resan du privat ska betala för att inställa dig på din arbetsplats)

1 gillning

Vad är din tolkning ifall dessa 2-3 dagar upprepas varje månad? Behöver nämligen åka ner varje månad när vi har större planeringsmöten med kontoret i Malmö och remote-möten inte fungerar då.

Tror definitionen är något slags HUVUDSAKLIGA arbetsställe. Där vissa pratar om 50% eller tre dagar/vecka osv. Observera att det här området inte är riktigt kristallklart och det kan uppstå diskussioner om det. Särskilt när man är egenkonsult som delvis kan styra var arbetet utförs osv.

Men personligen hade jag aldrig funderat om det rörde sig om 3 dagar per månad. Då hade jag tagit upp det som en ren tjänsteresa. Skattefritt traktamente, milersättning osv enligt regler för det osv.

2 gillningar

@Ritte Jag har (exakt) samma upplägg som dig och instämmer med @Skogstomten, tar absolut som tjänsteresa