Någon med erfarenhet med eget AB och flera arbetsplatser.
Förutsättning för att kunna hävda en tjänsteresa är att den utgår från tjänstestället!
Mitt företag utför konsultuppdrag åt ett annat konsultföretag/kund på 4 olika orter. Jag är anställd i mitt konsultföretag som är skrivet på min bostadsadress men hyr lokal/garage av mig som privatperson.
Högsta förvaltningsdomstolen har prövat frågan om vad som är tjänsteställe för anställda hos ett bolag som bedriver konsultverksamhet i elbranschen och som hyr ut elektriker till olika kundföretag. Uppdragen hos kunderna har varit tidsbegränsade och varierat från några månader till något år. Eftersom elektrikerna har anställts för att utföra tidsbegränsade uppdrag hos olika kunder har bostaden ansetts som tjänsteställe
Frågan är aktuellt då vi arbetar på ett annat sätt idag än för 40 år sedan
Förslag har lagts fram för att bringa klarhet i frågan tjänsteställe.
En enskild näringsidkare som har flera näringsfastigheter kan därmed ha fler än ett tjänsteställe. Resor mellan dessa tjänsteställen ska enligt förslaget betraktas som tjänsteresor
Regeringen har hållit på med en utredning kring detta sedan 2023.
analysera om begreppet tjänsteställe och reglerna om tjänsteställets placering kan förtydligas och moderniseras, samt granska reglerna om avdrag för ökade levnadskostnader vid tjänsteresa, tillfälligt arbete på annan ort och dubbel bosättning.
Rent logiskt borde det vara så då man saknar anställning hos en kund, har olika kunder som anställd i ett konsultföretag som utför uppdrag åt olika kunder.
Men som man också kan uttrycka enligt en dom.
De nu nämnda konsultens arbetsplats får därmed anses ha växlat på ett sådant sätt att det föreligger svårigheter att avgöra var de haft sina tjänsteställen. Bostaden ska därför anses som tjänsteställe.
Anledningen till att jag undrar är att jag funderar på att skaffa en ren tjänstebil, som har en relativt låg kostnad som företagsleasing men ett brutalt förmånsvärde.
Inga problem så länge du inte blir anställd av en kund. Kanske t om är så att din arbetsgivare debiterar nuvarande kund för dina resor dit, inte ovanligt
Som reglerna ser ut i dagsläget så är tjänstestället den plats där du utför majoriteten av ditt arbete. Det är alltid “verkligheten” som styr tjänstestället. Man kan alltså inte avtala om det. Ibland kan det däremot vara svårt att avgöra var denna plats är, särskilt om man har flera uppdrag mot olika ungefär lika stora uppdragsgivare. Då får man istället använda sig av undantagsregeln som säger att bostaden är tjänsteställe.
Dessa regler är verkligen inte anpassade efter dagens konsulter och tjänsteföretag men det är de regler vi har att efterleva i dagsläget.
Om du i ditt uppdrag har en arbetsplats tillgänglig hos din kund på en av de fyra platserna så är det nog en stor risk att Skatteverket skulle hävda att den platsen är där du utför majoriteten av ditt arbete och därmed är ditt tjänsteställe. Som vanligt i dessa frågor så är bevisbördan omvänd och du behöver själv visa att du arbetat majoriteten av dina timmar från hemmakontoret.
Som konsult med tjänsteställe på samma adress som bostaden måste jag ju utgå från att alla resor till kundens kontor är tjänsteresor, allt annat vore orimligt.
Undantagsregeln: Om arbetet pågår under en begränsad tid på varje plats, som gäller vissa arbeten inom byggnads- och anläggningsbranschen och liknande branscher, är bostaden tjänsteställe.
Svaret jag fick från SKV
Vi gör inga bedömningar via mejl eller telefon men utifrån din förklaring låter det som att undantagsregeln ska tillämpas. Är du osäker får du göra ett öppet yrkande när du skickar in arbetsgivardeklarationen.