Förmånsbils / tjänstebilsförare - Vad är en tjänsteresa enligt er?

Vid eftermiddagsfikan på jobbet idag dök en intressant diskussion upp.

Vi är ett gäng som har kontoret som tjänsteställe, men även möjlighet till att jobba hemma ett par dagar i veckan. Det är inte ovanligt att man jobbar hemifrån men har kundmöten delar av dagen / hela dagen - för att sen åka hem direkt igen.

Många av oss skriver upp detta som tjänstemil, medan en ny kollega menade på att kontoret måste vara med i svängen för att vara en tjänsteresa.

Hur resonerar ni andra i ovan eller liknande case?

Din kollega har rätt, man måste utgå från tjänstestället. Risk finns för ni kan bli förmånsbeskattade. Alternativet är om ni ändrar bostaden till tjänsteställe, dock är det nog inte så enkelt att få igenom hos arbetsgivaren.

Tänk om kundbesöket hade legat jämte ditt kontor, hade du skrivit upp tjänstemil från din bostad till kunden?

Ring skatteverket för att få 100 procent korrekt information.

Tack för feedback,

Får kolla på detta och även ta intern diskussion. Har under åren skickat in detaljerad sammanställning mellan vilka adresser jag kört, där ibland min hemadress.

I de fall då ett eventuellt besök legat på vägen till eller från kontoret har jag inte skrivit upp det som tjänstemil.

Utan de fall som jag tänker främst på är t.ex. Jag åker på ett besök 15 mil från min bostad och 20 mil från kontoret.
Då har jag skrivit upp de milen som tjänstemil.

För att förtydliga har vi drivmedelsförmån så blir redan förmånsbeskattad för bil och bränsle, men förstår ditt resonemang.

Det är inte säkert ni gör fel, man får se till varje specifik situation.

Kolla på Skatteverkets hemsida och titta om ni faller under huvudregeln, alternativregeln eller undantagsregeln. De ska prövas i den ordningen. Som jag tolkar av din beskriving bör arbetsplatsen vara ditt till Skatteverket registrerade tjänsteställe och det är det som styr varifrån du får milersättning. Tjänsteställe | Rättslig vägledning | Skatteverket

I detta fall om du kört till kontoret efter ditt besök så hade resan som helhet räknats som tjänsteresa.

Du ser,

Lite bakfram kan det trots allt bli, säg att jag är hemma efter kontorstid. Då måste jag alltså svänga förbi kontoret bara för att…

Jaja är det så är det bara att anpassa och gilla läget. :+1::slightly_smiling_face:

Fast om det är 15 mil blir det ju tjänsteresa, jag tror gränsen är 5 mil enkel väg, men kan inte svära på det.

Nej, tror du missuppfattar det med traktamente. Då behöver man vara 50 km bort. Tjänsteresor har ingen gräns när det gäller avstånd.

Tjänsteresa är inte definierat enligt lag, men såhär säger skatteverket:

”En tjänsteresa kan vara mycket kortvarig men kan även pågå under en längre tid. Det som tidsmässigt kännetecknar en tjänsteresa är avsikten att den anställda efter en tid ska återkomma till tjänstestället”

När jag jobbar hemma och åker på möten så utgår jag från kontoret när jag beräknar mil. Ibland blir det + och ibland -.

Vad som är rätt vågar jag i te säga då jag inte läst in mig på det. Men det blir konsekvent då jag har kontoret som utgångspunkt.

Det är nog detta sättet man måste göra för det ska bli mest rätt.

När jag läste på om resor från hemmet så räknades den kortaste resan.

Alltså om det var kortare från kontoret till kund så var det den sträckan som räknades och tvärtom om det var kortare hemmifrån till kund så var det den sträckan som räknades.

1 gillning

Står väl ganska tydligt här vad en tjänsteresa är

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.1/326316.html

1 gillning

Edit: ja det verkar så. Åker man till annat än ordinarie tj ställe är det tjänsteresa?