Hej,
Kommer snart börja på ett nytt uppdrag i Nacka som konsult via mitt egna AB.
Pendlingen från Solna (där jag bor) till uppdraget i Nacka kommer ske via min privatbil.
Sträckan är ca 17 km (ca 35 km tur o retur) och kommer behöva betala dubbla trängselskatter. Parkering hittas i mån av plats, dvs företaget har inte någon reserverad parkering åt mig.
Jag undrar då vilka avdrag jag kan göra o sätta kostnader på företaget istället.
Milersättningen på 18,5 kr/mil ger mig ca 1230-1500 kr. Kan det vara smart att hyra ut privatbilen till mitt AB?
Finns det några andra avdrag jag kan göra?
Vet inte, parkering och trängselskatt blir kostnader i bolaget. Milersättning på 18,5 kr/mil är vad du kan ta ut skattefritt. Fördelen med el(-hybrid) är att man fortfarande får 18,5 kr/mil vilket nog fortfarande ger ut mer än att köra bensin.
Om det är den anställda själv som använder bilen i tjänsten bör ersättningen inte ses som en hyresersättning utan som en kostnadsersättning för tjänsteresor med egen bil. Det innebär att det belopp som överstiger schablonen på 18,50 kr/mil då ska beskattas som lön.
Säkert en hel armé av folk som bara sitter och tjänar pengar på att hitta hål så att inte företagare ska tjäna pengar
Så parkering- och trängselskattskostnader står bolaget för, medan bränslet står jag som privat för + att jag får milersättning på 18,5 kr/mil. Har jag förstått det rätt?
Ja, men glöm inte att föra en körjournal när du kör i tjänsten så att du kan visa skatteverket ifall det behövs. Det är inget konstigt, bara ett excel med datum, vilket bil, sträcka, vart du ska och varför.
Mitt tips är att faktiskt gå in på skatteverkets hemsida och söka. De har hur mycket information som helst och det är många gånger ganska enkelt att smälta.
Jag antar att @Manco kommer jobba på kontrakt (upp till något år åt gången?), säkert med en månads uppsägning, så jag tror inte det är svårt att motivera att det inte är @Manco tjänsteställe. Han vet ju inte om han kommer vara på det stället nästa månad då han bara är där på uppdrag.
Exakt, jobbar på kontrakt. I detta fall 6 mån åt gången med 1 månads uppsägning.
Tolkar det på samma sätt som du, om min arbetsgivare säger, enl avtal, att mitt hemmakontor är mitt tjänsteställe så borde det räknas som så.
Jag har tidigare varit anställd som konsult (kör eget nu) och har alltid fått mina 18,5kr/mil + extra som blir löneskattat från min arbetsgivare när jag kört till/från uppdrag. Då har man fått dra sträckan mellan kontoret (tjänstestället) och stället man ska till.
Anledningen till att jag hörde av mig va dock en del annorlunda, jag bor I Göteborg och har en kund i Malmö just nu (2+2+2 månaders kontrakt), så min fråga va hurvida jag fick låta företaget betala mitt hotell eller inte i Malmö då kunden kräver att jag är på plats på kontoret.
Ursäkta om jag kapade tråden och bytte samtalsämne, jag är nyfiken på hur alla resonerar kring tjänsteställe, och det kändes som att tråden bytt spår lite från titeln
Gällande milersättning så i blanketten jag länkade till står det såhär:
Den vanliga verksamhetsorten omfattar vanligen två geografiska områden: ett område inom 50 km, närmaste färdväg, från den anställdes tjänsteställe, och ett område inom 50 km från hens bostad.
Verksamhetsort kanske inte har betydelse dock, jag vet inte
Jag brukar inte ringa och prata med dem eftersom de får ända aldrig säga ifall något är ok eller ej. Även om de gör det så spelar det ingen roll utan domstolen kan ändå besluta annat. Allting är alltid en tolkningsfråga så därför brukar jag alltid ta kostnader på företaget ifall det är p.g.a arbetet jag tillför mig kostnaderna. Brukar även tänka i banorna - “Om jag varit anställd, hade jag kunnat skicka in detta som ett utlägg/reseräkning”.
Jag hade försökt låta kunden betala hotellet om det går. Då slipper du problemet. Men om de inte vill betala hade jag definitivt dragit kostnaderna på företaget. Tänk så här:
Om du hade varit anställd i ett annat bolag, hade du fått betala för resan ner till Malmö plus hotell från egen ficka eller hade företaget betalt det om företagets kund vill att du ska vara på plats?
Låter som en dum fråga va Varför skulle det vara annorlunda bara för att du är anställd i bolaget du äger?
Du kan dessutom ta ut traktamente när du sover över (om du inte får mat etc).
Jag har ingen juridisk bakgrund eller har på något sätt rätt att ge råd kring skattefrågor, men detta är vad jag skulle gjort och har alltid gjort.
Gäller det verkligen milersättning, är det inte bara rätten till traktamente. I ditt fall inga problem.
Ny fråga:
Om din arbetsgivare vill att du åker till NetOnNet och köper en skrivare då den gamla gått sönder. Borde du inte då få ersättning för att du kör dessa 2 mil tur och return under tjänst?
Precis, låter också dumt att du ska stå för bensinkostnaden för att din arbetsgivare vill att du ska handla en skrivare och han ber dig att göra det genom att köra med din privata bil. Kan aldrig tänka mig att en vanlig löneslav hade gått med på att göra detta gratis, så varför skulle du göra?
Nja, jag säljer ett “All inclusive” paket så att säga, allt ingår i mitt timpris så det går inte!
Ja, det är ju lite i dom banorna jag tänker också. Samt en annan sak jag lärt mig tänka “Gör dessa spenderade kronor att mitt företag tjänar pengar?” är svaret ja så är det bara att köra!
Ja det gör jag ju såklart, då jag bor i Malmö 100% av tiden just nu. Bor på lägenhetshotell så frukost finns inte ens på hotellet!
Det kan vara så, jag visste inte om verksamhetsort och tjänsteställe hade med varandra att göra, det kanske det inte har
Tack för svaren! Nu ska jag sluta kapa den här tråden då jag inte tror jag tillfört något! Flyger iväg
Kanske lite hårda ord. De kan ge råd men det betyder inte att det är rätt. De kan ge fel råd utan att bli ansvariga.
Så tänker jag 100%. Även när det börjar bli lite grått ibland Så länge jag kan motivera för mig själv varför jag gör något så kör jag på.
Bra planerat
På sätt och viss för traktamente (som jag tolkar det). Du måste fly 50km från ditt tjänsteställe och din bostad (ifall de inte är på samma ort) för att du ska få rätt till traktamente. Det kan bli ganska taskigt ifall man bor en bra bit ifrån sitt kontor och man ska förbi kontoret för att komma till stället man ska arbeta på. Kan bli typ 10mil och då har du inte rätt att övernatta med traktamente skattefritt. Men det är sällan fallet för egenkonsulter som har tjänstestället i bostaden.
Ja, i normalfallet (Iallafall senaste året) har jag jobbat hemifrån 3-5 dagar i veckan, så då var ju mitt tjänsteställe definitivt i bostaden! Nu gjorde jag förvisso ett aktivt val att söka jobb på annan ort för att kunna hyra ut min bostadsrätt och sätta mig i sitsen jag är i just nu. Men om SKV frågar så var detta det enda jobbet jag kunde få och var tvungen att flytta. (Det var faktiskt det första jobbet jag hade intervju med mellan uppdrag och det kändes vettigt, så det är inte helt osant heller)
Inga problem med att ta uppdrag på annan ort. Företaget tjänar pengar och det är det det går ut på.
Men det kan bli lite knivigt det här med att hyra ut bostadsrätten. Hyr du ut hela eller är delar av den fortfarande till ditt förfogande så att bostaden kan ses som ditt tjänsteställe? Är din adress för företaget (och privat) fortfarande bostadsrätten annars kanske det kan bli lite knepigt.
Hyr ut hela. Men detta kommer ju tillbaks till frågan du nämnde innan.
Om du hade varit anställd i ett annat bolag
Om jag hade blivit ombedd att åka hit som anställd så hade jag också hyrt ut min lägenhet, inte sjuttsingen hade jag lämnat den tom och låtit den kosta mig massa pengar i onödan!
Jaja, så länge du har adressen så ser jag inte heller några problem.
Tror dock det finns lite regler kring traktamente och att det sjunker med tiden om man är på ett och samma ställe så kolla upp det i länken du skickade.