Jag har fått ett erbjudande om att prova en annan tjänst inom företaget som jag är anställd hos.
Lite bakgrund: idag är jag kollektivanställd och har ett fysiskt tungt arbete mellan varven men trivs bra med kollegor och själva arbetsuppgifterna och har en grundlön på ca 40000kr/månad men snittar ungefär på 53000kr/månad genom diverse bonus och jourverksamhet. Har även en firmabil och utgår från hemmet så den kostar mig ingenting.
Det som har jag blivit erbjuden är en anställning som tjänsteman med förmånsbeskattad bil och ”några” tusenlappar över min grundlön som jag har idag, jag vet ännu inte om det betyder 2- eller 7000kr mer i månaden men gissningsvis så ligger det på kanske 4000 kr till, alltså runt 44-45000kr/ månad.
Jag kommer alltså gå ner ca 8-9000kr i total lön varje månad och kostnaden för förmånsbilen.
Rent ekonomiskt så klarar jag mig med en mindre lön men det känns som att det är fel håll att gå åt. En förmånsbil känns okej men inget måste, vi har ändå en bil som min fru använder.
Uppsidan med den nya tjänsten är att det är fysiskt mindre slitsamt för kroppen.
Det är förstås trevligt att avancera uppåt i företaget men jag har aldrig varit någon ”karriärmänniska” i den bemärkelsen. Jag har endast gymnasieutbildning.
Jag tänker fram och tillbaka hur jag ska göra.
Jag är medveten att jag måste själv ta ett beslut men undrar om ni i forumet har någon input på hur jag ska tänka?
Beror på hur man ser framåt på sin utveckling, om du har ambitioner att fortsätta klättra uppåt i företaget så är det nästan ett krav att man måste vara tjänsteman och jobba med uppgifter som berör hela företaget på strategisk nivå.
Så även om du går ner i lön nu så kan det löna sig i framtiden då du får en bättre löneutveckling än vad du kanske får med att stanna på ditt jobb.
Något att tänka på är också om du kan jobba hemifrån? Och om det är något som tilltalar dig. För det verkar som det är svårt att göra det med ditt nuvarande jobb. Det är nog enklare om du byter till att vara tjänsteman.
Tillägg: Vet inte hur gammal du är, eller hur länge du planerat arbeta men är man 55-60 är det inte så kul att ha haft ett jobb med tunga lyft och fortsätta att ha det till pension. Så kanske bättre att redan göra bytet till arbetsuppgifter som du slipper sånt.
Vad tror du om löneutveckling framöver själv? Avancemangsmöjligheter och lön i befintlig tjänst kontra på tjänstemannasidan. Undersök om det är skillnader i tjänstepension också, kan vara olika. Ibland måste man även vara långsiktigare i sitt tänk, precis som med investeringar, vad tror man om utsikterna på 1-5-10 års sikt och vad händer med ens värde på arbetsmarknaden, ökar den ena eller andra rollen möjligheterna att ordna ett nytt arbete om det skulle behövas?
Och varför ska du ta beslut utan att veta de exakta förutsättningarna, be att få det konkreta förslaget, vad skulle din lön vara o.s.v.
Har väl inga direkta ambitioner att avancera vidare som jag tänker idag men man vet aldrig.
Löneutvecklingen kanske är bättre om jag byter tjänst men inget jag vet.
Att jobba hemifrån är nog fullt möjligt vissa dagar, det hade jag inte tänkt på.
Jag närmar mig 50 år med stormsteg… jag har planerat att jobba till 65-67 år, inga planer på tidigare pension i alla fall. Och som du säger, kroppen slits med åren märker jag även om jag inte har några jättebesvär.
Det vet jag inte riktigt, idag pendlar det mellan ca 31-37000kr/månad netto. Sen att jag får en tjänstebil och en lägre lön så vet jag inte hur nettolönen blir.
Det beror förstås på vad lönen blir och vad förmånsvärdet på bilen blir, en avancerad gissning är att det blir runt 31000kr netto.
Om jag kommer att må bättre vet jag inte, fysiskt bättre för kroppen tror jag att det blir men kanske mer huvudbry.
Vettiga tankar!
Jag har inga planer på att byta arbetsgivare men det är klart, jag ökar mitt värde på arbetsmarknaden.
Jag måste inte ta något slutgiltigt beslut ännu, jag ska prata med chefen nästa vecka för att se om jag är intresserad av en ”djupare” intervju.
Den arbetade tiden är ju också en stor faktor, gissar att du lägger ner en del extra timmar på jour etc. Sen har tjänstemän ofta arbetstidsförkortning av något slag. Fritid är värd mycket
Det Du oxå ska ta i beaktning är att den fysiska belastning ökar risken långtidssjukskrivning, som gör att vinsten med bonus & jour kan bli en förlustaffär (eller mer frekvent kort-tids-sjukskrivning) plus ökad risk för men för livet (om jag förstått rätt hur tungt arbetet är för Din kropp).
Jag har gått ner i lön en gång, ca 10 %, när jag bytte bransch. Det är nog ett av dom bästa beslut jag gjort i mitt liv. Kändes som ett helt nytt liv att få jobba med det jag gör nu.
Nog rätt annan situation än dig, men vill bara säga att lönen verkligen inte är allt och att man måste se till helheten i vad det betyder i ens liv. Särskilt om man redan tjänar över gränsen att man klarar sig bra och kan spara en del.
Om det inte är så att du av någon anledning fungerar dåligt i din nuvarande roll så gör arbetsgivaren det här för att de tycker du är duktig och skulle passa i nya rollen. Så då har du ett bra förhandlingsläge. Förklara att du tycker det låter spännande och gärna vill utvecklas men att det samtidigt är svårt för dig att gå ner i lön. Nämn gärna vad du har idag utifrån din bästa månad, typ “en bra månad har jag i nuläget 55 000 kr i bruttolön”. Sen kanske de inte kan möta det men du sätter en “anchor” som gör att de kommer lägga sig närmare det. Sen får du väl själv tänka igenom vad värdet är att slippa jourjobb och att slita på kroppen. Utifrån låter det som det kan vara värt ett par tusenlappar, särskilt om det nya jobbet kan ge en bättre framtida löneutveckling med ökat ansvar.
Stämmer bra, blir väldigt låst till hemmet med risk för utryckning 24/7 mellan varven. Vet inte vad deras arbetstidsförkortning är men det har jag även idag.
Tack för svar
Ja, jag sköter mina arbetsuppgifter på ett bra sätt. Det är chefen som tagit initiativet att erbjuda mig denna tjänst, det är inget som jag sökt aktivt själv. Och det känns roligt tycker jag.
Det med jouren är lite blandade känslor, värst är det att gå på den. Ibland har jag lite ont i magen när jag får dra iväg och inte riktigt veta vad som väntar och andra gånger skrattar jag hela vägen till banken som man brukar säga…
Jag bytte jobb för ett par år sedan. Trivdes där jag var, men jag behövde pendla lite och när jag fick barn kändes det inte så roligt/värt det. Inte så mycket andra möjligheter heller.
Gick ner i lön, typ -6%, men fick jobb där jag slapp pendla 30+ minuter enkel väg med bil. Det var ju en kostnad med, främst i tid med ett litet barn. Nya jobbet innebar mer möjligheter med så på de nästan 7 år som gått sen bytet har lönen ökat med 47%, det hade aldrig funnits på kartan om jag inte bytt. Men, skulle livet kräva hade jag kunnat backa lite igen faktiskt. Mitt främsta syfte var aldrig mer pengar, utan bättre levnadsstandard som helhet. Skulle du må bättre med det andra jobbet så är det också ett värde att räkna på!
Nej, man ska väl inte enbart tänka på lönen förstås. En extra veckas semester är positivt, däremot så är jag dålig på att ta ut semester och komptimmar…
Tjänstebil påverkar pensionen negativt, hur mycket det påverkar vet jag inte.