Hej på er! Jag söker rådgivning angående ev jobb byte och löner och förmånsbil, jag skall formulera mig så bra och noga jag bara kan…
Jag jobbar idag med ett yrke som maskinbyggare och har 32300 i bruttolön, jobbar på hemorten och samåker med sambon till jobbet så pendlingskostnaden är så gott som 0.
Har haft en första arbetsintervju på ett annat företag där rekryteraren sa att lönebilden på detta företag låg någonstans mellan 36-38000 brutto. Och rekryteraren nämnde där att personer som jobbar med samma tjänst idag har inga förmånsbilar då man är stationerad på just arbetsplatsen.
Nu till min oro och hur man skall lägga upp argumentet.
Företaget ligger 4 mil ifrån hemmet så blir ju 8 mil pendling per dag och vi äger bara 1 bil. Så jag skulle säga att får jag ingen förmånsbil av företaget så är det inte ens ekonomiskt försvarbart att ta jobbet då gå och köpa sig en bil/alt leasa är på tok för högt.
För visst med 32300 idag och lägg till en bil med förmånsvärde på sig 5000 så skulle jag hamna på 37300 så “mitt i mellan” lönebilden. Enligt mig är det ju inget konstigt egentligen om jag som arbetstagare självmant tar en lägre lön i plånkan men har en bil istället.
Tänker jag helt åt skogen eller är jag ändå ganska logisk i min tanke? Ni får gärna kommentera vad ni tycker, det skulle uppskattas väldigt mycket
Nej det går inga vettiga bussar, och om det hade gjort så är det över 1h resa bara mellan orterna (detta jobb är i andra sidan orten) och jag har en familj med småbarn så vill gärna komma hem snabbast möjliga
4mil enkel är ju inget. Det åker ju varenda knegare dagligen som bor lite på vischan. Du får ju skaffa en bil till och skriva mil på deklarationen isåfall.
Vad är syftet med att byta jobb? Det blir ju ganska mycket mer tid i bilen som jag hade värderat till några tusen, men är du trött på nuvarande jobb så kan det väl motivera köpet av en bil till, det är ju ganska mycket tid man lägger på jobbet
Att 4 mil kan anses som ingenting för en större majoritet för svenska folket kan jag absolut ha förståelse för! Jag bor ju i den såkallade “Gnosjöregionen” där vi har väldigt väldigt många stora företag inom bara några mils radie så man är ju bortskämd. Men du får ursäkta mig att jag inte godtar ditt svar som ett seriöst svar på min fråga för rent av behöva köpa en extra bil och räkna in alla kostnader så skulle det inte ens i närheten gå ihop sig ekonomiskt att byta jobb!
Syftet är ju att få chansen att “klättra i karriären” om vi säger så, tiden i bilen ser jag inte som något särskilt bekymmer då jag aldrig är hemma förrän 16.30-16.45 dagligen när jag slutar 16, har ju resor i nuvarande arbetet.
Men stora “problemet” är ju just att jag o frugan äger 1 bil och har småbarn på förskola. Hon jobbar 6 km från förskolan och vi samåker i dagsläget om jag inte har med mig tjänstebil hem o utgår hemifrån.
Och köpa en ny/begagnad bil via lån eller leasing och alla merkostnader uppe på så tror jag att det inte är ekonomiskt försvarbart att ens byta arbete, därav mitt dilemma
Förmånsvärde är inte samma som kostnad för arbetsgivaren. I min värld är lönen för liten för att köra runt i flång nya bilar oavsett hur de finansieras. Det är väl bara att försöka om du tycker det är en bra idé. Som arbetsgivare hade jag sagt blankt nej.
Om du har bättre insyn på hur det här med förmånsbilar faktiskt fungerar (även arbetsgivaren håll)
Säg såhär:
Antingen 37000 i lön
Eller 32000 i lön + ett förmånsvärde på 5000
Beskattningen för min del blir väl densamma?
Vad blir skillnaden för arbetsgivaren rent konkret, jag har ju som sagt 0 koll på hur det fungerar så jag tar gärna lärdom utav kunskap!
Utöver detta kan väl nämnas att de flesta tjänstepensionsavtal inkluderar inte bil som pensionsgrundande, medan lön är det.
Likaså kan gälla bonus.
För arbetsgivaren tillkommer en del administration.
För arbetstagaren ska väl sägas att det inte nödvändigtvis är kostnadseffektivt med en ”förmåns”bil. Det kan vara praktiskt, trevligt och skönt att slippa köpa eller leasa en egen, men det är absolut inte lika förmånligt som för några år sen. Jag har själv en elbil med bra förmånsvärde och bra avtal med drivmedel/ladd, arbetsgivare bekostade laddstolpe etc. Annars hade jag skippat det. Särskilt på de lönenivåerna som TS pratar om. Förmånsbil är inte det billigaste sättet att ta sig till jobbet.
Ok, men om ett jobbyte kan öppna andra karriärmöjligheter längre fram så kan kanske merkostnaden för en bil till i nuläget kan vara motiverat ändå. Om man har möjlighet ekonomiskt så behöver väl inta alla beslut tas beroende på vad som ger mest på sista raden
Att bil inte pensionsgrundande etc är jag fullt med på noterna.
Nä visst i den lönegrupp som jag ligger i och det är inga tjänsteresor inkluderade i jobbet så hade ju i princip 100% av resorna varit privata resor.
Men när jag satt och gjorde egna kalkyler så kommer jag ju fram till att köpa beggat/leasa ny och stå för vart enda kostnad själv som reparationer, däck osv (inte drivmedel förståss) så anser jag att gå från 32300 till ex 37000 men behöver köpa ett fordon så är inte det ingen ekonomisk vinning i det överhuvudtaget. Sen kan jag köpa det att om jag ex tänker "samma lön fast lägg på en bil) så drabbar det inte min plånbok nämnvärt utan får ut samma som idag dock att jag har en kärra.
Hela tanken är inte att behöva åka runt i en flottig ny elbil, har inte den personligheten utan det handlar mycket om vardagspraktik med småbarn, 1 bil i hemmet osv. Så i min värld känns det åtminstone inte värt att gå upp säg 5000 i ren lön men behöver gå och skaffa ett fordon på egenhand. Däremot hade det varit lönt om man hade tagit den 5000 ökningen i en förmånsbil istället (för min personliga del)
Absolut kan det vara det, jag har ju inte haft någon officiell intervju med själva bolaget ännu utan bara haft en första träff med rekryteringsfirman och skall få ett inbokat möte med arbetsgivaren så man får ju helt enkelt se vad de säger i slutändan.
Vill ju samla på mig så mycket kött på benen som möjligt så man inte står där som en rak idiot framför dem
Min spontana tanke är nej du kommer inte få någon förmånsbil. Har man förmånsbil så har man ofta ett jobb där man kör många tjänstemil. Jag understryker ofta, finns undantag såklart. Har själv förmånsbil men jag kör 80-90 % av mina mil i tjänsten. Sedan finns det arbetsgivare som är generösa där arbetstagare kör 10-20 % tjänstemil och har förmånsbil.
Eftersom du inte kommer köra några tjänstemil alls så nej. Skulle alla tänka i din banor så skulle alla ha förmånsbil som har 10 mil daglig pendling?
Som jag tolkar det så finns det andra på det nya företaget som har förmånsbil, om du vill klättra i karriären så får du “ta smällen” med att köpa en bil privat i några år och söka dig till jobb inom det företaget som erbjuder förmånsbil och högre lön. Sedan är tiden du lägger på pendling också, underlättar inte vardagen med småbarn.
Finns ingen möjlighet att jobba hemifrån, någon dag i veckan?
Kanske redan nu borde inställa mig på att det är ett dött lopp och att jag inte kommer få som jag vill.
Vardagsekonomin idag helt enkelt tillåter inte inköp av bil privat, vilket är synd för just framtidens skull så hade nog detta jobb gynnat mig många gånger mer än mitt nuvarande
Du kan köpa en pendlarbil, dvs en bil för 10-20 000 kr. Skulle bilen haverera eller skulle du behöva byta något dyrare så är det skroten som gäller. Värdeminskning på bilen är typ obefintlig. Mindre kostnad för försäkring, ingen mening att fullförsäkra en sådan bil.
Om det är värt det eller inte får du själv utvärdera. Vad du eftersträvar i din karriär…