Jag sökte ett jobb som en innesäljare för reservdelar o dylikt på ett automationsbolag och hade framme i mitt löneanspråk att jag ville ha en förmånsbil men fick tyvärr nej förmodligen för att ingen annan hade bil och chefen ville väl inte göra de andra arga vilket är förståndigt.
En vecka senare ringer vdn upp för detta bolag och tyckte det var synd att de föll på bilfrågan då jag hade gjort ett bra intryck och sålt in mig själv bra. Så han frågade om jag var intresserad utav en renodlad säljartjänst (där givetvis bil ingår pga resor). Skall tillbaka dit imorgon och prata med vdn och undrar följande…
När man skall prata lön, skall man inkludera bilen i anspråket eller skall jag enbart säga vad jag vill ha i ren brutto utöver bilen?
Eller skall man diskutera vad värdet på fordonet får ligga på och sedan diskutera lön och baka ihop lön + fordonet då detta blir den beskattade summan i lönespecen? Lite tips hade varit skönt då jag aldrig varit i förhandlingar där bil är med i ekvationen
Till att börja med kan det ju vara bra att veta att ”förmånsbil” inte längre är så förmånligt som det en gång var. Givetvis räknar företaget det som en kostnad och din lön blir inte riktigt lika hög som utan.
För dig är det ju bra att veta vilken typ av bilpolicy bolaget har, om de ens erbjuder möjligheten att ta ut en sån bil du villhöver och hur de ersätter tjänsteresor.
Att fokusera överdrivet mycket på detta i en intervjusituation hade jag inte gjort. Jag hade sett till helheten och inte snöat in på enbart bil.
Att det inte är lika förmånligt är jag medveten om.
Att använda egen bil är uteslutet då den familjen har är “bokad” redan.
Är inte så känslig mot vad det är för bil, hade kunnat ta en billigare bil utan problem för jag är inte fixerad över specifika modeller o dylikt, men eftersom jag fick det i telefonsamtalet med vdn att bil ingår så vill jag bara veta hur man skall anföra löneanspråket med bil eller utan bil.
Kommer förmodligen även be hr/ekonomi göra ett exempel på lönespec för att se verkliga kostnaden, och givetvis fråga vdn hur deras bilpolicy fungerar då jag inte vet detta i nuläget
Jo jag förstår, men om vi inte tänker alls på privat fordon över huvudtaget och struntar i alla nackdelar i förmånsbil… hur hade du gjort i min sits? Vill inte låta dryg men dina svar hittils har inte riktigt besvarat mina frågor. Sen respekterar jag dina åsikter annars så ta inte illa upp
Jag hade bett företaget komma med ett erbjudande och samtidigt påmint om att du för denna tjänst förutsätter att det ingår en bilförmån.
Ni bör kunna diskutera ett erbjudande i termer av bruttolön samt övriga förmåner eller lönedelar som t ex bonus/rörlig lön, om det är mer semester än lagstadgad, vilken typ av tjänstepensionsupplägg de har osv.
Var där idag och då sa vdn att man tar bruttolönen (säg 40k) och sedan förmånsvärdet uppe på detta och dra skatt % och sedan ta 40k minus den summan så har man nettolönen. Det stämmer?
Vi diskuterade väl inga andra förmåner så utan vi pratade mest om tjänsten och skall dit igen på fredag och träffa 2 ev framtida kollegor så de får säga sitt också
Mja du beskattas såklart för hela bruttolönen inkl förmånsvärde. Så om bruttolönen är 40’ och förmånsvärde 5’ så beskattas du som om du hade 45’ och det blir alltså mindre pengar kvar.
Enklaste sättet att bedöma effekten av förmånen är som tidigare beskrivits:
kan du få högre bruttolön utan bilförmån? Med/utan tjänstepension?
vad har du för marginalskatt och passerar du någon brytpunkt för statlig skatt?
hur ser drivmedelshanteringen ut, är det förmånligt eller får du fixa själv?
Men detta med just beskattning är ju verkligen en googlingsbar detaljfråga jag hade hoppat över just i mötet med VD.
Nu handlar det ju om en roll som säljare vilket är en yrkesgrupp som ofta kan komma upp i omfattande antal tjänstemil och passerar man 3000 mil/år så minskar bilförmånsvärdet.