Tvingad att köpa ut förmånsbil?

Jag har idag en förmånsbil hos min nuvarande arbetsgivare som jag haft i lite mer än ett år, har eventuellt fått ett erbjudande från en konkurrent som skulle vara väldigt lockande, dock är jag lite förundrad över om en text i vår bilpolicy faktiskt håller juridiskt?

Upplägget vi har är en förmånsbil till självkostnadspris, leasar alltså mot ett nettolöneavdrag.

I bilpolicyn står följande:"

• Den som säger upp sin anställning är förpliktigad att ta med sig bilen till nästa arbetsgivare eller att privat lösa ut bilen till marknadsvärdet (Skatteverkets regler).

• Om den anställde blir uppsagd så är inte den anställde förpliktigad att lösa ut bilen."

Om jag då skulle säga upp mig och inte vill eller kan ta med mig bilen, kan de verkligen tvinga mig att ta ut den privat? Det är ju företaget som står på leasingen via en leasingfirma och jag brukar ju endast bilen under min anställning. Bilen i fråga har ett värde om ca 600.000kr…

Läste du inte kontraktet innan du tog ut tjänstebilen?? Hade varit läge då att frågasätta vilkoren…

Jovisst men eftersom jag varit här i två år, trivs bra och inte letat efter något har jag inte tänkt mer på det annat än att det borde inte hålla juridiskt om situationen dyker upp… Nu har den här situationen dykt upp så därav letar jag svar från någon som sannolikt här inne har kompetens att svara på frågan…

Fråga den nya eventuella arbetsgivaren om dom kan ta över bilen?

Om dom är så sugna på dig så ta de som ett försiktigt krav…

Juridiskt är det nog inga konstigheter. Sen kan du komma överens med jobbet om något annat.

I många fall så brukar man få stå för värdeminskningen i alla fall om man väljer att sluta.

Företaget kommer göra allt för att undvika en ekonomisk smäll.

Så enligt vad du tror skulle de kunna tvinga fram ett utköp utifrån den egna policyn?

Jo, och det är sannolikt inte svårt att lämna den vidare till en kollega då den fick del av elbilsbonusen och månadskostnaden ligger en bra bit under vad en sämre bil skulle kosta idag.

Är ingen jurist och vill inte ge någon typ av fel svar.

Men vad jag har fått höra av andra som haft förmånsbil är att de har varit tvungna att betala för värdeminskningen. Så det låter inte helt orimligt att det är juridiskt möjligt att man får stå för en viss kostnad. Sen om man måste köpa ut hela bilen vet jag inte.

Finns det någon annan som kan ta över den så borde de inte vara några konstigheter. Men den som ska ta över den kanske inte vill ha en begagnad bil.

Sen är det skillnad på tjänstebil och förmånsbil. Vet inte vad du har exakt, men den skillnaden är ganska relevant.

Köra tjänstebil

En tjänstebil ägs av företaget och ska användas i verksamheten. Det är företaget som står för alla kostnader kopplade till bilen, men avdrag får göras för att minska skatterna och då hålla nere kostnaderna för företaget. En tjänstebil får användas privat, men som regel vid högst tio tillfällen per år, vilket i sin tur kan vara lite svårt att hålla reda på och när du använder en tjänstebil privat blir du som privatperson förmånsbeskattad. En viktig skillnad mellan tjänstebil och förmånsbil är att om företaget äger bilen får företaget göra avdrag på värdeminskningen.

Köra förmånsbil

Du som privatperson kan använda en förmånsbil obegränsat för privat bruk. Om du använder bilen i tjänsten och inte drar av några bilkostnader kan du få ”milersättning” från företaget. Bilförmånen ses om ett tillägg på din lön och är skattepliktig, vilket innebär att du som privatperson kan komma att betala mer i skatt.

Låter underligt att du måste köpa loss tjänstebil. Är det företaget som sagt att du måste ha den eller har du snackat till dig den själv?

Jag har förmånsbil. Det enda som gäller för oss är att om jag får ut en ny bil så lär jag ha den hela kontraktet om jag är kvar på firman. Typ 12 tusen mil eller 2 år. Kan alltså inte säga efter 3 månader att jag inte vill ha den och så blir den stående. Däremot kan nån annan ta över den. Säger jag upp mig händer inget. Då får dom lösa bilen själva.

1 gillning

Bra förtydligat, det är förmånsbil jag har också, ska editera huvudtråden. Och hos mina tidigare arbetsgivare har upplägget varit exakt som du beskriver, innan jag bytte till nuvarande hade jag till och med en beställd som jag aldrig hann hämta ut och jag hörde aldrig något om det.
Förmånsbilen är något som erbjuds till alla inom bolaget så alla har samma förutsättningar att plocka ut en,

1 gillning

Det kan man har förståelse för att det inte är rimligt. Om man anställer 5 personer alla ska förmånsbil och säger upp sig så fort dom får bilen. Så blir ju kostnaden helt orimlig för företaget.

Det är därför större företag har olika typer av bilpolicys för att skydda företaget för att undvika att hamna i en sån situation.

Sen är väl frågan om man kan ha så långtgående policy som att den anställde ska köpa ut den. Samtidigt kan man ju hänvisa till att personen i fråga skrev på avtalet och dåliga avtal är ju inte olagliga.

Vi är 60-80 pers på företaget. Som jag sa kan vi bara sluta så får dom lösa bilen. Känns inte som nåt problem. Tror inte det är många företag som har problem med att massa folk beställer bilar och slutar direkt. Speciellt inte samtidigt. Dom anställer ju förmodligen nya personer inom kort och då tar den personen över bilen.

Jag hade aldrig tagit nån bil av alla man haft om man var tvungen att köpa loss dom. Då kan man lika bra köpa egen och köra milersättning.

Låter som ett skitföretag ts jobbar åt. :smile::rofl:

1 gillning

hehe nejdå, företaget i sig är helt klart bra och jag misstänker att detta egentligen följt med sedan man var ett litet bolag med 10 anställda, nu är det i samma storlek som du nämner ovan…
Jag tror dessutom att det inte kommer vara några problem, men vill ju veta vad som gäller om de börjar knorra o ha sig.

Tror nog ni löser det. Som sagt skulle nån sluta lär dom ju förmodligen alltid anställa nån ny som behöver en bil. Så den blir ju inte stående länge. :+1:

Det står i bolagets egen policy, ja. Bara för det behöver det inte gå att genomföra i praktiken.

Ta ett extremexempel för att förtydliga, i ett företags policy står att “varje anställd som avslutar sin anställning måste betala 1.000.000 sek vid sista arbetsdag för att täcka kostnad av nyrekrytering + förluster”. Det skulle aldrig hålla juridisk eller gå att genomföra men det kan likväl stå i en policy… så jodå, visst går det att ha texter i policys som inte kan påtvingas!

Ett annat exempel som förekommer ofta är att “den anställde ej får byta till konkurrerande arbetsgivare.” Har själv haft det och sett flera som bytt till konkurrenter eftersom det inte går att efterleva.

därav jag vill ha åsikter från individer med kunskap kring detta och bakomliggande riktlinjer, inte tyckare som slänger ur sig vad som helst… herregud

Jag tänker att du får stå för eventuell värdeminskning på bilen är lite likt att då man fått “gratis” semester första året får återbetala den om man slutar inom ett visst antal år.

Varför skulle en ny anställd vilja ta över din förmånsbil istället för en helt ny? Är din mycket billigare?

Yes, tack vare att den fick elbilsbonusen landar den ca 2-2,5k billigare per månad än samma bil idag. Så finns helt klart incitament att ta över bilen för någon.

Det är ju så det funkar på de flesta företag. Finns det en bil när man börjar i företaget så är det den man får.
Aldrig varit med om att man får beställa en ny direkt vid anställning. Då om nåt kan det ju bli knas om personen inte ens blir kvar på företaget efter provanställning. Sen är det ju sjuk leveranstid på det mesta idag.

Hade jag ägt ett företag hade jag haft samma regler, med en möjlighet att låta bilen tas över av en kollega om jag som arbetsgivare (och den andra medarbetaren) säger att det är så vi vill ha det.

Lite jobbig sits för dig just nu kanske, men jag ser det från arbetsgivarens synvinkel.

Det går säkert att lösa också, om alla vill så torde det vara enkelt och smidigt…

Lycka till med jobbet - oavsett vilket jobb det blir!

Har du frågat din nuvarande eller nya chef?

Bara den rekryterande och de har ej förmånsbil, men man kompenseras ekonomiskt istället så att ta över bilen dit är inte ett alternativ.