Ta över en förmånsbil från kollega som slutat på jobbet

Jag arbetar på ett stort företag, vi har hundratals förmånsbilar och naturligtvis så slutar anställda titt som tätt på företaget.

Exempel
En anställd tar en förmånsbil där leasingplanen är på 3 år, men den anställda slutar efter två år - då står företaget där med en förmånsbil där företaget måste avbryta leasingen. Det borde rimligen vara mycket kostsamt för företaget att göra det.

Så hur gör företagen för att få ut de bilarna i organisationen, det finns naturligtvis många (läs jag) som kan tänka sig att köra den bilen det tredje året (istället för att beställa en ny bil, vilket jag annars ska göra i dagarna).

Men förmånsvärdet är ju vad det är.

Samtidigt så måste det ju finnas en morot för den anställda för att ta den gamla bilen, ingen tar ju över en gammal bil med samma förmånsvärde - utan någon morot.

Någon som vet hur det brukar funka? Hur brukar sådana regler se ut?

Leasingavtalet löper ju på, tror inte det är normalt att kunna avbryta det i förtid. På min firma behåller företaget förmånsbilarna när någon slutar. Ofta ersätts denna person med någon annan som är förmånsbilsberättigad och då får denna ta över den lediga bilen tills avtalet löpt ut.

1 gillning

Ja, håller med dig. Avtalet löper på och någon annan tar över.

Men den personen vill ju inte ta över en två år gammal bil, lite smutsig, hundhår eller vad nu må vara - utan någon form av rabatt/morot. Då kommer ju den personen att beställa en ny bil istället, till samma kostnad.

Där jag jobbade tidigare så fanns det en rabatt för detta, vad jag hörde, men det är alltså just den specifika delen som min fråga rör.

I policyn på vårt företag står att du kan bli anvisad en befintlig bil. Självklart blir den rekondad invändigt så den är fräsch. Det är väl en förhandlingssak oftast, bilan ska ju passa ditt behov annars minskar ju värdet äv förmånen.

/W

5 gillningar

Jag har gjort många olika lösningar. Normalt som @Warren säger är att man rekondar och anvisar den till lämplig person/ersättare.

Policyn bör skrivas så att bilarna som leasas generellt ska passa de flesta personer.

Jag har även överfört bil till annan anställd med en rabatt. Fungerade bra, företaget sparade någon krona jämfört med att skicka tillbaka den, men främst blev personen nöjd. Att avbryta leasingen kom med en bot på ungefär en tredjedel av återstående hyror.

Hur gjorde ni den rabatten i praktiken?

Tänker mig att det måste vara tämligen frekvent förekommande, så att flera bolag har en utarbetad policy för just den händelsen.

Ofta får nyanställda bilar ur poolen och kan sedan välja bil när den första leasen är slut.

2 gillningar

Inte alls svar på min fråga.

På min förra arbetsgivare så fick du en cashbonus om du tog en begagnad bil. Tror det var 15tkr sen slapp du också ev extra löneavdrag, (var bilen för dyr fick du bidra med löneavdrag).

2 gillningar

“Ingen tar ju över en gammal bil med samma förmånsvärde - utan någon morot.”

Jo det är det många som gör. Men det beror kanske på vilken typ av tjänst det gäller. Väldigt många personer har över inte möjlighet till tjänstebil över huvud taget, alternativt vet att dom behöver vara tacksamma för den bil som erbjuds. Däremot finns det säkert anställda med så “fina” tjänster att en begagnad bil är en förolämpning där den anställda i så fall börjar leta efter nytt jobb.

6 gillningar

Självklart fördelas bilar ut till andra medarbetare. Ingen bolag jag varit på har på något sätt kompenserat för att man får en 2 år gammal bil, de flesta medarbetarna är taksamma och förstår att det behöver gåt till så. Specielt på större bolag.

Ofta försöker man ju pussla så alla blir nöjda, på större bolag inga problem. P mindre kan det självklart uppstå problem om man får ta över en bil som inte passar de privata behoven (för stor, för liten, för dyr eller för odyr)

Har stött på individer som dig så förväntar sig något extrem, osköna individer. Sedan är de ju de som det inte fungerar alls för, tex liten bil och stor familj, de har man förståelse för.

Självklart är konditionerar man bilarna om det behövs,

2 gillningar

Jag räknade ut den baserat på kostnaden av att behöva skicka tillbaka bilen och ta boten. Sen sänkte jag lite eftersom det ju kommer tillkomma andra kostnader.

Observera att jag gjorde detta som en ”förtäckt” lönehöjning. Så inget jag skulle gjort för vem som helst.

Delar syn med @Djangolong

Om det är ett stort företag brukar det, enligt min erfarenhet, finnas en bilpolicy. Skulle kanske börja med att kika där om det finns på ert företag.

På min tidigare arbetsplats så fanns det tydliga riktlinjer om att “överblivna” bilar togs över innan man fick plocka ut en ny. Inget om kompensation alt. morot för detta.

Så förslagsvis hade jag tittat internt först om det finns någon policy redan för detta på ert företag.

Mvh,

1 gillning

En äldre bil är ofta betydligt billigare för den anställda.

Skatteverket försämrar hela tiden villkoren (förmånsvärdet)​ för förmånsbil.

Med en äldre bil är det de gamla reglerna som gäller.

Har jobbat på många bolag med upplägget förmånsbil, alla har haft kontrakt + försäkring som gör att bolaget aldrig står med kost när någon slutar, bara vid sparkning, så att ta ut my tjänstebil och slutar två månader semare kunde på senaste arbetsplatsen betyda ett år leasingkostnad. Alla som kör “förmåmsbil” har samma upplägg/nollsummespel aldrig funnits morot att byta till äldre bil, men jag har gjort det flera gånger för det är smart :saluting_face:

Hos oss får man bruttolöneavdrag om TCO överstiger 8000. Den som slutar i förtid får betala in denna kostnad leasinperioden ut. Då kostnaden redan är betald slipper den som tar över bilen bruttolönavdrag även på de exklusivare bilarna med TCO närmare 12000. De återlämnade bilarna brukar gå väldigt fort.

Min sambo tog över en Passat alltrack -23 förra året från en som slutade. Hon fick avdrag och billigare månadskostnad från arbetsgivaren. Minns inte med hur mycket, men tillräckligt för att vi skulle tycka det inte var värt med en helt ny bil.