En fråga på YT som jag inte tror jag sett i forumet. ![]()
Vad har ni för tankar kring förmånsbil? Alltid värt det om man vet att man ska jobba där långt framöver?
En fråga på YT som jag inte tror jag sett i forumet. ![]()
Vad har ni för tankar kring förmånsbil? Alltid värt det om man vet att man ska jobba där långt framöver?
När jag har haft förmånsbil så har det inte funnits några straffbelopp att betala om jag skulle sluta. Sådana kostnader har arbetsgivaren fått ta eller så har bilen hamnat hos någon annan anställd.
Själva kalkylen kring äga bilen själv eller ha förmånsbil har väl diskuterats mer än en gång i det här forumet. Med min riskaversion så valde jag förmånsbil så länge jag kunde välja en bil jag ville ha (bil med plats för rullstol i bagaget, dvs större kombi eller MPV). Sista gången innan jag skulle sluta så skulle det som tidigare räckt till en välutrustad VW Sharan eller Passat GTE räcka till en Volvo XC40…
Kombination av ändrad miljöpolicy och höjda bilpriser.
Om det är “värt det” beror ju väldigt mycket på bilpolicy, behov och ens egen ekonomi.
Men huruvida det hänger ihop med hur länge man ska vara kvar hos arbetsgivaren?
Jag har haft 5-6 förmånsbilar hos 2 olika arbetsgivare och i samtliga fall har det varit väldigt tydligt att om jag säger upp mig så är det bara att lämna tillbaka tillsammans med annan utrustning. Inga straffavgifter etc.
Jag har samma erfarenhet av nuvarande arbetsställe. Slutar du lämnar du tillbaka bilen inklusive all utrustning som följde med bilen (exemeplvis eventuella vinterdäck, laddkabel, etc.). Tror det var någon skrivelse i stil med att den förväntades vara i ett skick som var rimligt med avseende på bilens ålder, städad, samt tömd på personliga tillhörigheter och med minst 50% tank/laddning.