För en likvärdig bil, vilket alternativ tror ni man tjänar mest på?
Hur långt är ett snöre?
Tänker det beror på vilka vilkor och kostnader man har för repektive.
Men över lag så är en förmånsbil billigar för individen att äga.
Skulle säga att det beror på vilken deal du får med arbetsgivaren
Jag har en förmånsbil
Kostar mig 6400:-/m i förmånsvärde
Sen får jag milersättning för tjänstemil och laddar gratis på jobbet
Så min nettokostnad brukar bli
6400x0.3-2000(milersättning) =+80:-/månad
Svårt att hitta motsvarande privatleasing ![]()
Kul att du är nöjd
Men vad tappar du i bruttolön med att ha denna förmån.
Förutom förmånsvärdet kan man i de flesta fall gå miste om en pensionsgrundande löneförhöjning.
Detta kan bli mer tydligt nu när reallönerna sjunkit brutalt för många.
Ha en bra dag ![]()
Nu börjar detta bli aktuellt ännu mer för min del. Jag har lite rädsla inför privatleasing då man har hört många skräckhistorier med folk som lämnat tillbaka bilar med normalt slitage och tvingats punga ut 30-40 000 i ersättning.
Fördelen med förmånsbil är att bilen säljs vidare och förhoppningsvis får man plus så att man inte går minus på på bilkontot
Är det förmånsbil eller personalbil vi pratar om? Nu för tiden är det oftast kostnadsneutrala personalbilar som gäller.
Erbjuder arbetsgivaren bilen med operationell eller finansiell leasing i botten? Om det är finansiell leasing står du risken om det faktiska andrahandsvärdet vid försäljning efter leasingperioden understiger kalkylvärdet. I operationell leasing står leasinggivaren risken.
Det låter inte som en förmånsbil.
Låter som finansiell leasing av en personalbil, dvs leasingtagaren står risk/möjlighet när leasingperioden är slut.
För mig, som jag resonerar, hade jag avstått en lösning som bygger på finansiell leasing. Hela poängen med att skaffa en personalbil är att betala för att slippa stå risken med ett snabbt sjunkande andrahandsvärde (ja, och slippa binda kapital ofc). Men det är jag det. You do you ![]()
Nej det är rätt det är personalbil vi har och inte förmånsbil. Som sagt ja det är en stor osäkerhet vid försäljningen och kan bli att man får punga ut extra om inte bilen säljs för rätt pris. I långa loppet känns det som man ändå tjänar på detta men det är svårt. Kanske värt att betala någon tusenlapp extra och köra vanlig leasing istället för att bekymra sig om försäljning senare…
Har fått lite kalkyler nu på diverse bilar för personalbil, det galna. Priserna för personalbil är nu likvärdiga att privatleasa, man tjänar inget på det numera plus att man står med huvudvärk kring restvärde vid försäljning
Fördelen är väl att du slipper köpa däck osv privat.
Ja man slipper det men det läggs sedan minus på ens bilkonto som eventuellt kommer dras på lönen sedan om man inte får den sålt för mer än restvärdet. Hade hellre köpt däck själv och förvarat de hemma om man hade fått välja, hade kommit billigare undan