Vad är bra villkor för tjänstebil?

Jag ska förhandla lön och ev. förmånsbil inför jobbyte. Ingen erfarenhet av förmånsbil så därför vet jag inte vad som är ett ”bra” erbjudande. Några exempel här på forumet har inneburit stora löneavdrag och ev. påverkan på pensionen.

Helst föredrar jag kontantlön och funderar därför att avstå om det påverkar lönen alltför mycket. Då köra privatbil med milersättning istället. Vi har en bra och säker dieselbil.

Gissar på 1 000 tjänstemil per år.

Så till frågan, vad är ett bra förmånsbilserbjudande? När är det bättre att köra bilen privat?
Jag förstår att frågan är lite ”hur långt är ett snöre?”, men det borde finnas nån brytgräns där ex. privatleasing är bättre.

2 gillningar

Ja jag tycker det är en närmast omöjligt att räkna ut vad det verkligen kostar i skattade pengar.

Är dock glad att jag inte tog en, då räntorna skjutit upp och kostnaden i mitt fall dras av min fond då jag har resultat baserad lön (får procent på fakturerad tid).

För mig så blev det att behålla min gamla Prius istället. Den kostar så sjukt lite, och jag värderar inte bil SÅ mycket att jag vill lägga tusentals kronor. Sossarna gjorde också det mycket mindre förmånligt med förmånsbil för ett år sedan - så jag skippade Teslan och behöll min gamla Prius tills vidare.

1 gillning

Då är det bara säga Tack till Sossarna för att du behåll din billigare Prius istället för att köra en onödig dyr Tesla :joy::wink::grin: . Det går att spara mycket pengar om man undviker lyx bilar :wink:

Tja det vore trevligt med en helt ny bil som förmånsbil och äta kostnaden på företaget. Men visst, min Prius är good enough och det känns som den kommer tuffa på tio år till utan större problem. Blir säkert någon reparation, men den är sjuuuukt billig att äga.

Det är väldigt individuellt vad som är viktigt för dig. Vill du och får du välja dyra fullutrustadde bilar är det väldigt förmånligt. Gjorde en snabbkoll på en bil jag har haft och det verkar vara ca 3 gånger dyrare med privatleasing, inköpspris privat ca 730k. Något standard billån ca 2 gånger dyrare (plus 200k kontantinsats). Troligtvis något annorlunda då detta var direkt på deras hemsida. Sedan ska man såklart ha med att kostnaden kan förändras under tiden, pga skatter och miljöbonusar och liknande.

Bryr man sig inte så mycket om sånt däremot kan det nog vara mer värt att skaffa sig någon vanlig fungerande bil som är billig i drift i stället.

Men det är också väldigt skönt att “slippa bry sig” om bilen då det ofta är mycket annat runt omkring som kan vara väldigt värt, ofta är det ju all inclusive. Har dålig koll på privatleasing så eventuellt är det liknande där kanske? Men bara att slippa huvudvärken är värt en slant för mig åtminstone.

• Pajjar något, bara lämna in den, ofta får man likvärdig hyrbil vid långa reparationer.
  • Sprucken glasruta, in och byta bara.
  • Ha däcken på däckhotell och få vinterdäck bytta på plats, väldigt skönt om man bor lite mindre.
  • Få däcken bytta “gratis” när de är slitna.
  • Tvättning, spolarvätska, vindrutetorkare, olja och annat ofta “gratis”.
  • Service, besiktning osv
  • Egentligen ingen risk, slutar du eller blir uppsagd står du inte med en dyr bil du fortfarande behöver betala. Kan ju dock var motsatsen också såklart att du inte längre har någon bil alls.
  • Har du inte vanvårdat bilen behöver du dock inte bry dig om restvärden och liknande vid återlämnandet.
  • Pajjar bilen på vägen ingår ofta vägassistans så bara att bli bärgad och få hyrbil efteråt.

Sådana saker tycker jag ofta glöms bort men är skönt att få koll på vad som gäller. Kring själva bilpolicyn är detta några punkter som jag har haft med mig:

• Är det en förmån utöver lönen, alltså påverkas din bruttonlön utifrån ditt val?
  • Hur betalas bränslet, finns exempelvis drivmedelsförmån också? Står arbetsgivaren för resor mellan hem och arbetsplats etc.
  • Kan du välja en bil du vill ha, eller är du låst till vissa modeller/märken du inte vill ha. Är det värt kostnaden att köra en bil du inte vill ha i detta fallet?
  • Behöver den vara stripad med loggor?
  • Om du inte väljer förmånsbilen, kommer du ändå välja en likvärdig bil privat? I så fall tror jag det ofta är förmånligare med förmånsbil.
  • Får du välja utrustning fritt eller är det redan specat? Duger denna utrustning för dig?
  • Vid friare val hur baseras beloppet du får beställa för? TCO-värde kan ibland vara förmånligare än ett fast belopp för att kunna välja bilar som har dyrare inköpspris.
  • Det är långa leveranstider just nu för nya bilar, hur löser man perioden fram till att bilen kommer? Är det en bra lösning eller tvingas du ha en “dålig” förmånsbil under ett år.
  • Om du inte behöver eller vill ha bilen privat, går det att lösa med tjänstebil istället för förmånsbil? Generellt bättre än att slita på den privata bilen. Alternativt kolla hur förmånlig milersättning företaget har.
3 gillningar