Jag äe egen företagare, och bytte från privat ägd bil (sharan) till leasad förmånsbil (EV9) för ca ett år sedan. Jag tyckte då det var värt. Nu börjar jag känna att det börjar bli lite väl dyrt flr företaget med min ev9 så har börjat kolla på möjligheten att gå tillbaka till ägd bil. Nu gör jag inga exakta beräkningar med Excel blad mm men ungefärliga beräkningar. Det jag kommer fram till är samma som för ett år sedan dvs att en privat ägd bil (7sitsig, relativt god standard) kostar ca 9000kr i månaden. Nuvarande leasing där allt ingår (däck, däckbyte, reparation, service, försäkring, skatt, besiktning, mm.. det är tekniskt sett ett hyrbilskontrakt) kostar företaget över 15000 kr i månaden, plus att det kostar mig ett par tusen i förmånskatt. Så ja, privat ägande låter billigare, men här kommer det luriga. Jag betalar ju 16k med “oskattade pengar” som inte betalas nån vinstskatt på eftersom det är en utgift för företaget. Om jag skulle köpa en bil för 9000 i månaden privat, så kommer ju stor del av den pengen komma från skattade pengar. Så för att jag ska kunna betala 9000 i månaden som privat person så måste företaget betala ca 16000 med skatter, arbetsgivaravgift mm. Dvs ungefär samma, men med högre risk eftersom jag då äger bilen själv.
Så jag landar i att förmånsbil blir inte jättemycket dyrare för företaget, o då får jag ändå en bil som har betydligt högre standard än bilen på 9000..
Jag har en lön runt gränsen för statlig skatt, och betalar förmånskatt som nettolöneavdrag, vilket innebär att min nettolön blir lägre, men det blir också lönekostnaden för företaget (en besparing jag sedan för tillbaka i utdelningsutrymme) så jag känner att jag/företageteg entligen inte förlorar särskilt mycket på att ha förmånsbil.
Nu googlar jag och kollar runt vad andra säger och överallt får jag ett unisont mem helt annat svar: “om du kör mycket i företaget så tjänar du generellt på att ha bilen i företaget, men kör du mest privat så tjänar du generellt på privatägd bil”. faktum är att jag kör ju framförallt privat, men känner ändå att jag inte håller med, så undrar om jag tänkt helt fel i mitt resonemang, eller missat nåt?
Det enda jag känner skulle vara skönt med att äga/leasa privat är ju att jag lättare kan höja min lön till gränsen för statlig skatt utan att skatterna drar iväg med bruttoavdrag, alternativt får lägre lön med netto avdrag.
Kom gärna med era beräkningar och idéer, och hur ni tänkt. Ffa om ni har konsultföretag med förmånsbil som jag.