Vi erbjuds personalbil på jobbet, är det ett attraktivt erbjudande?

Hej!

På mitt jobb har vi möjlighet till så kallad personalbil. Hos oss innebär det att:

1. Man betalar för hela bilkostnaden
  2. Det blir nettolöneavdrag för förmånsvärdet (för att neutralisera förmånsbeskattningen)
  3. Det blir bruttolöneavdrag på den delen av kostnaden som överskrider förmånsvärdet
  4. Kompensation på tjänstepension etc. på det man förlorar på bruttolöneavdrag.

Är detta attraktivt?

Tack!
/Patrick

Jag skulle säga generellt njaej på den.
Det beror på många faktorer, bland annat hur mycket du kör, vilka alternativ du har och behöver.
Jag tror dock att upplägget blir både dyrare och krångligare än att finansiera privat.

Jag tänker att alla faktorer är identiska som bilen, hur mycket man kör etc. Bara att man jämför personalbilen mot vanlig privatleasing.

Ja, de faktorer du nämner kan vi kalla ”variabler”.
Beroende på vilka värden du sätter till dina variabler får de två ekvationerna för personalbil och privatleasing helt olika lösning.
Exempelvis kommer en liten billig bil med kort körsträcka troligen vara billigare att privatleasa medan en dyr elbil med fler mil vara bättre att personalbilsfinansiera, i vissa fall. Men inte alla.

Du behöver bl a laborera med:

• körsträcka
  • förmånsvärde och leasingkostnader / privatleasingkostnad
  • justering för påverkan på din tjänstepension
  • ev ersättning från arbetsgivaren vid tjänstekörning
  • övriga detaljer i personalbilsupplägget (t ex vem bär restvärdesrisken, vad händer om du slutar eller blir uppsagd, vem betalar tvätt/däckskifte/däckhotell/nya däck/övrigt)
  • laddmöjlighet i hemmet och kostnad för detta om det är en el/laddhybrid

Glöm inte att du är bunden i 3 år, inte din arbetsgivare.
Läs vilken tilläggsförsäkring som finns om du säger upp dig, du lämnar inte bara bilen och går som andra upplägg, tyvärr.
Jag kan säga något generellt även om tilläggsförsäkring finns: bryter du inom 1 år är det en väldigt dålig affär.

Kolla om det personal bilen kommer med finansiell leasing eller operativ. Skillnaden för dig som förare är i finansiell leasing står du risken om det beräknade andrahandsvärdet är högre än det faktiska. I operativ leasing står leasingbolaget risken.

Annars som @Anonym säger - laborera med tillgängliga variabler och jämför med privatleasing. Hög körsträcka brukar kosta mycket privat men inte så mycket som personalbil. Försäkring ingår i personalbilen men tecknas separat för privatleasingen - blir pengar det med.

1 gillning

Fast det där är ju en sanning med modifikation. I många fall får man ju köpa ut personalbilen till marknadsvärdet så en hög nedgång inom första året innebär ju att du betalar första årets nedgång med bruttopengar och resterande nedgång med nettopengar om man slutar inom ett år och vill behålla bilen. Då nedgången är så mycket högre år 1 är jag inte säker på att totalkostnaden i nettopengar blir högre då.

Generellt skulle jag säga att personalbil kan vara bra för elbilar och mest troligtvis mindre bra för allt annat utifrån hur skattereglerna fungerar då elbilar är kraftigt subventionerade till förmånsvärdet.

1 gillning

Inte värt det längre

Satt och räkna en hel del på det.

I vissa fall kan de löna sig lite mot privat då de kan finans rätt bra företagsleasing erbjudande. Men de finns så klart bra privatleasingerbjudande ibland med.

Som sagt största risken är ju att du blir lite “bunden” till jobbet i 3 år.

Valde själv privatleasing i slutändan.