Jag försöker utreda vad som är det bästa alternativet för min familj.
Nuvarande situation:
Vi har en bensinbil(mild hybrid) som är 3 år gammal och helt betald. Marknadsvärdet är 220 000 SEK, och förbrukningen är 0,8-0,9 liter per mil. Vi försöker åka mellan 1500-2000 mil per år, men kunde mycket mer.
Erbjudande:
Jag har fått ett erbjudande om en förmånsbil som ska kosta mig runt 4 000 SEK netto per månad. Förmånsvärdet blir 0 eftersom det dras från min netto lön.
Jag kan bara ta en elbil upp till 650 000 SEK och med en körgräns på 10 000 mil per 2 år
Problem:
Om jag tar förmånsbilen, behöver jag en extra bil för korta resor i stan (max 2-3 mil).
Alternativ:
Behålla bensinbilen: Jag fortsätter att köra den eftersom jag redan har betalat för den och störst värdeminskning är passerad.
Ta förmånsbilen: Jag köper en extra liten bil för runt 30-50 000 SEK för korta resor i by.
Ingår allt utom drivmedel? Så kan det ju bli en vettig kalkyl ändå.
Reser du mycket med hyrbil i tjänsten så kan det vara därför din arbetsgivare vill erbjuda dig en förmånsbil istället, det blir helt enkelt billigare än hyrbilen.
Eftersom att nuvarande privata bil är betald så kan ni behålla den, viktigt att nyttja förmånsbilen så mycket som möjligt dock även för privata resor.
Det kommer ju inte bli billigare för dig med en förmånsbil. Har ni inte stort behov av två bilar fortsätt med hyrbil i tjänsten det är ju gratis för dig.
Bil för 40k på begagnatmarknaden kommer rasa ihop och vara pengar i sjön eller dyra reparationer.
Er befintliga bil är värd betydligt mer för er än marknadsvärdet, då ni har koll på bilen och inte riskerar att bli lurade om ni försöker köpa en likadann på begagnatmarknaden.