Förmånsbil eller köpa privat?

Hej!

Jag driver eget företag och har förmånsbil via eget bolag.

Lön: 45 900 kr
Löneväxlar bilen: 7598 kr
Bruttolön: 53 498 kr
Netto: 32 579 kr

Köpte (operationell leasing, 3 år) en XPENG G9 för exakt 12 månader sedan. Har kört ca 800 mil sedan dess.

Börjar nu inse att jag kör en alldeles för “fin” bil utifrån mitt behov.
Använder bilen från och till jobbet. Mitt företag ligger i samma kommun som jag bor i, vilket innebär att jag kör väldig få mil.

Överväger att göra mig av med förmånsbilen för att få ut mer pengar netto varje månad.
Skulle jag plocka samma lön men skippa förmånsbilen så skulle jag få ut ca 40.000 netto varje månad.

Min fråga är:

Alternativ 1:
Byta till en annan förmånsbil som har lägre förmånsvärde, så att jag får ut mer netto i lön. Tips på billigare varianter uppskattas. Gärna elbil eftersom jag kan ladda hemma.

Alternativ 2:
Köpa en bil privat och maxa min lön netto och stå för alla kostnader med bilen privat.

Vad är smartast utifrån mitt mål?

• Jag är 31 år och vill maximera mitt sparande för att bygga en stabil ekonomi framåt.
  • Har 1.1 M investerat (breda indexfonder).
  • Har hus som köptes för 6.9M (Lagt in 1.2M).
  • Vill få mer “netto” och göra det smartaste ekonomiska valet när det kommer till bil.

Krav på bil:
Så lite strul som möjligt, gärna elbil, “okej” standard.

Tack på förhand!

Mvh

Volvo EX30
Volkswagen ID.3
Kia EV3
Osv.

Operationell leasing kommer med en premie är min erfarenhet, det är prissatt (och brukar ingå tjänster/funktioner) för de som behöver hantera en flotta av personalbilar.

Brukar vara väldigt ofördelaktigt att avbryta en operationell leasing i förväg, mycket enklare med finansiell leasing. Har du kollat vad du har för villkor för att avsluta?

Hej!

Har inte kollat upp än vad det skulle innebära att avbryta en operationell leasing.
Men frågan handlar mest om vad som är mest “lönsamt” i min situation.

Om jag är bunden i två år till och därefter ska fatta ett bra ekonomiskt beslut utifrån min situation.

1 gillning

Tack för svar!

Jo jag förstår, men för att utvärdera vad som är mest fördelaktigt behöver du veta vad det kommer kosta att avbryta din leasing i förtid.

Hej igen!

Absolut ska kolla upp vad det skulle kosta att avsluta leasingen i förtid.

Alternativt så kör jag bilen i två år till och sedan undrar jag vad som skulle vara ett sunt beslut att fatta inför min “nästa” bil så att säga.

Mvh