Hej, jag har nyligen startat ett AB och behöver en bil till hushållet. Jag funderar på alternativen nedan och skulle behöva lite tips och råd från någon som stått inför liknande beslut. Det finns säkert för- och nackdelar med respektive alternativ. För mig är det viktigt att hålla nere kostnaden så mycket som möjligt, både för mig som anställd och för mitt bolag. Vid privatleasing är det endast min inkomst som drabbas medan företagsleasing påverkar både min inkomst som anställd (förmånsbeskattning) och bolagets ekonomi som drabbas. Hur ska jag välja för att det ska bli så förmånligt som möjligt över en treårsperiod? Ingen enkel fråga, jag uppskattar goda råd.
Vad gäller val av bil funderar jag på Tesla Y awd, Toyota RAV4 (hybrid) och Subaru Forester (etanol).
Privat leasing
Finansiell leasing (om ens möjligt då företaget är väldigt ungt?)
Står inför samma fråga och har liknande behov som dig. Läser och läser och försöker bygga en egen kalkyl men har inte kommit i mål än. Har du landat i något beslut?
Har du inte kikat på att göra nettolöneavdrag så kanske det kan vara intressant. Då kan du behålla lönen vid brytvärdet till statlig skatt och samtidigt bibehålla SGI och utdelningsutrymme.
Jag gjorde ett förvirrat försök där jag jämför vad jag har kvar i plånboken beroende på hur jag väljer att betala. Till syvende och sist är det mina pengar som används, oavsett om det går via företaget, privat eller både och. Det jag noterade var att hur jag än vrider och vänder blir det billigare med privatleasing framför business leasing. Vad gäller finansiell leasing har jag inte gjort samma jämförelse. Fördelen med business leasing är att företaget står för risken istället för den egna plånboken. Nackdelen är att plånboken blir lite mindre jämfört med om man tar bilen privatleasing och tar hem de pengar som företaget skulle ha spenderat på företagsleasing. Men på rätt kampanj kan jag tänka mig att slå tilll, oavsett om det är privat eller företag.
Vad gäller nettolöneavdrag är min lön precis på gränsen för statlig skatt, SGI, pension m.m. Men jag ska nog fundera ett varv till på det.
När vi räknade på det 2021 så skiljade det nästan 100.000 kr på 3 år beroende på hur man finansierade SAMMA bil. Det skiljer ganska mycket beroende på hur man ligger i skatt, utdelningsutrymme i företaget och liknande.
Ja 100k är väldigt mycket pengar. Problemet är att reglerna för leasing ändras hela tiden så det som var aktuellt och gångbart för tre år sen inte alls säkert funkar lika bra idag. Med det sagt är jag ändå nyfiken på om du har en smart kalkyl som går att använda idag?