Förmånsbil kontrakt

Hej min första trådstart här!

Jag har precis skrivit på ett nytt kontrakt för förmånsbil och har lite funderingar.
I min tjänst är vi “tvungna” att ha en bil och efter en ny bilpolicy så har vi inte lika många valmöjligheter.
Valet föll på en bil dyrare än standardbilen och ett bruttolöneavdrag på 2100kr tillkommer varje månad. Detta pga att den dyrare bilen passar familjesituationen bättre med två barnstolar och större bagageutrymme, då detta är den enda bilen vi använder privat.

Än så länge inget konstigt då jag betalar ett bruttolöneavdrag för min nuvarande bil. Under mötet angående nya bilpolicyn och de valbara bilarna kommer det fram att om man slutar på företaget inom 4 år (de år man binder upp sig på bilen) blir man återbetalningsskyldig kvarvarande bruttolöneavdraget.
Oavsett om någon ny på företaget kan ta över avtalet. Och utan möjlighet till att köpa ut bilen privat/ny arbetsgivare vid avslutad anställning.

Jag hamnar i en väldigt dålig förhandligssituation vid varje löneförhandling då jag är “bunden” dessa fyra år om jag inte vill betala av dessa 25.000 per år vid avslutad anställning.
I vårt tidigare avtal står det också att man är återbetalningsskyldig men så länge någon ny på företaget är villig att ta över kontraktet så slipper man detta.

Har som sagt redan skrivit under det nya avtalet och nya bilen kommer i slutet av sommaren.
Låter detta avtalet rimligt för er som har mer erfarenhet av förmånsbilar?

Tack på förhand!

1 gillning

Du valde en dyrare bil än policyn och om den varit billigare så har du sluppit detta krav? Isf är det ju rimligt och frivilligt.

Välkommen! Jag har aldrig hört talas om den konstruktionen och tycker att den är rätt konstig. Frågan är om du ska bråka nu eller den dagen du eventuellt säger upp dig hänvisa till att ett annat avtal gällde när du tecknade avtalet kring förmånsbilen?

Tänk dock på att kostnaden “bara” är nettodelen av de 2100 kr/månad. har du en hög lön är det ungefär 1000 kr/månad.

Är du medlem i facket så kanske du kan höra med dem om hur de ser på den här typen av avtal, annars kanske du ska strunta i att bråka och i löneförhandlingarna låtsas som att det regnar och förhandla som vanligt :slight_smile:

1 gillning

Ja, frivilligt var det ju. Frågan är om det är juridiskt bindande?

Ja, varför skulle det inte vara det?

Så som jag förstått det så betalar jag 2100 i bruttolöneavdrag plus förmånsvärdet på 6500kr så ca 3800kr totalt för bilen om jag räknat rätt (med en medianlön)

Ja, det låter rimligt om du tjänar >50 000 kr/månad. Men du skulle väl bara betala 2100 kr x antal kvarvarande månader vid förtida upphörande av anställningen?

Senaste bilavtalet jag administrerade (med Ziklo) så ingick en försäkring från dem om folk slutade - de tog emot bilarna i retur när anställningar upphörde oavsett skäl och sen hade de en försäkring hos Volvo Finans som ersatte dem för eventuell större värdeminskning. (Och jag såg till att vi som arbetsgivare betalade för den tjänsten för att slippa krångel).

Enligt de med större kompetens inom juridik som jag pratat med så verkar det vara en gråszon över hur man får “binda upp” personal baserat på en sådan typ av förmån. Förstår att företaget inte ska förlora pengar på att jag valt en dyrare bil. Men om någon är villig att ta över avtalet så kanske det inte är rimligt att företaget ska tjäna pengar på det då de fortfarande kommer dra nettolöneavdrag på den nya leasingavtalade.

Men är som sagt osäker själv och funderar på om jag skulle kunna avbeställa bilen och ta den billigare istället. Har du erfarenhet själv av förmånsavtal eller är juridisk kunnig inom området?

Det är vanligt och fullt rimligt.
Har aldrig varit med om att de påverkar framtida löneutveckling, eller någon som man tänker på vid lönerevision som chef.

Okej yes så totalt 100k om jag slutar månaden jag får bilen, tack för svar!

1 gillning

Super då vet jag, tack för svar!

1 gillning

Jag har haft bil med liknande avtal, där fanns dock ett möjligt kryphål och det var att nya AG tog över bilen eller att man köpte loss den själv. Så jag klarade mig den gången.

Senaste gången jag bytte jobb så lämnade jag bara bilen så stod företaget kvar med kostnad och bil, så jag förstår ju verkligen varför man har liknande upplägg. Du kan ju alltid kolla om det går att avbeställa den men det låter ju långsökt, bilhandlaren har ju sålt en bil och vill ha betalt.

1 gillning

Jag skulle personligen aldrig gå med på ett sådant avtal.
Nu är du mer eller ”bunden” till företaget i fyra år …
Det där med förmånsbilar verkar vara en djungel, med tusen olika varianter, men för mig är det enda rimliga att man betalar (skatt på) förmånsvärdet rätt upp och ner, inget annat.
Det kanske beror på storleken på företaget där man jobbar.
Vi har haft massvis med tjänstebilar som blivit stående i månader utan att det har varit en stor grej. Anställde just en person som inte ville ha den bilen som fanns kvar efter att en annan slutat, inga problem att han skrev på för en ny.

Men jag kanske är bortskämd?

1 gillning

Troligtvis om ni inte har bilen som redskap i yrket typ säljare eller annan resande. Det är ju en kostnad på kanske 10kkr/mån per bil för företaget, och det är ju sällan det bara går att be om ett löneök på motsvarande som man rycker på axlarna åt och säger absolut.

Många företag är ju restriktiva med bilar alt har någon form av kostnadsneutral modell.

Tycker summan du valt utöver “standard” är rimligt att du får pytsa in om du väljer att lämna.

De gångerna jag har kollat på förmånsbil via jobb så är det enda sättet du kan få släppa alla kostnader kring bilen är om företaget väljer att kicka dig, då blir du inte ersättningsskyldig (för det är inget du kunde “räknat med”).

Huruvida summan hämmar dig vid löneförhandling eller inte sitter i ditt huvud. Skulle du gå vidare till nytt jobb lär du få upp lönen mer än så och alltså inte gå netto minus oavsett?