Tvingad att köpa ut förmånsbil?

Mitt tips, ring facket imorgon. De kan säkert svara dig.

Annars bör det inte vara ett problem.
Köper du den för marknadsvärde kan du sälja den för ungefär samma.
Sätter de ett orimligt värde kan du ringa din lokala märkeshandlare och be om ett schysst inbytespris, sen använder du det mot arbetsgivaren.

Det verkar vara ganska mycket oförståelse kring detta bil-koncept. Jag skulle vilja hävda att det TS har inte är en förmånsbil, utan en personalbil, vilket alltså skiljer sig en aning rent konceptuellt från både tjänstebil och förmånsbil. I min värld brukar jag anvönda följande definitioner:

Tjänstebil - Förenklat så är det ett fordon som endats används i tjänsten och inte privat. Typexempel en sopbil.

Förmånsbil - En bil som arbetsgivaren tillhandahåller och bekostar, men som får användas privat (som man då förmånsbeskattas för). Ges generellt av arbetsgivare där det i verksamheten finns ett reellt behov av att resa mycket i tjänsten. Erbjudandet kan vara kopplat till en viss typ av tjänst eller arbetsuppgift där redande med bil i tjänsten är nödvändigt. Bilen kan vara mer eller mindre anpassad för verksamheten (saftblandare, hantverksbussar, etc.), men lämpar sig alltså även för privat bruk. Typexempel kan vara en resande säljare som kör 10k mil per år.

Personalbil - En bil som arbetsgivaren tillhandahåller, men mot ett löneavdrag (oftast kostnadsneutralt för företaget). Detta ges typiskt av arbetsgivare där det helt saknas eller i vart fall i väldigt liten utstreckning finns behov för bil i tjänsten. Istället är det en förmån för anställda som under rätt förutsättningar kan löneväxla med en liten skattebesparing.

I fallet förmånsbil så brukar de ofta inte vara några problem att byta arbetsgivare, bilen går helt enkelt vidare till nästa person som anställs och ofta inget man tackar nej till, för det är en riktigt bra förmån (kanske rent av ett krav). Det brukar kunna vara lite snävare vilka bilar som kan väljas, då arbetsgivaren kan ha olika krav, eller valt en specifik leverantör, etc.

I fallet personalbil är det lite svårare. Alla som har en personalbil har själv valt det mot en löneväxling. Ofta är det relativt fritt kring vilka bilar man kan välja bland, då det som sagt ofta inte finns något konkret tjänstebehov alls som bilen ska uppfylla. Någon väljer en liten liten elbil, en annan en diesel-SUV, etc. Eftersom bilen ska vara kostnadsneutral för arbetsgivaren så drabbar alla kostnader för bilen den anställda. Om bilen behöver repareras och det inte täcks av garanti så genererar det i regel ett löneavdrag. Om personen därmed slutar så kommer arbetsgivaren bli stående med en bil och massa kostnader. Om den anställde tar med sig bilen eller hittar någon som vill ta över den så är problemet löst. Gör man det dock inte så blir det ju knivigare. Vad man som sista utväg kan få göra är att lösa bilen på ett eller annat sätt. Oftast genom att man avslutar leasingen i förtid och betalar en straffavgift till leasingbolaget som ska täcka värdeminskning och förlorade intäkter. Det andra alternativet är om man kan köpa ut och på något sätt behålla bilen. Men det är nog inte lika vanligt. Det beror helt på vad leasinggivaren har för avsikter med de bilar som lämnas tillbaka. Den kostnad som i båda dessa fallen uppstår brukar i regel falla på den anställde (i vart fall enligt alla personalbilsavtal jag sett).

Själva premissen var som sagt att bilen skulle vara kostnadsneutral för arbetsgivaren, vilket den ju inte blir om denne ska stå för kostnaden om någon slutar under innevarande leasingperiod. Jag har oerhört svårt att se att det skulle finnas några juridiska hinder från dessa avtal - som jag förutsätter att du signerade när du beställde en personalbil. Så jag tror inte du kan räkna med att slippa undan.

I mitt fall så finns det i avtalet med leasinggivaren uppgifter om vad det kostar att lösa leasingavtalet i förtid (x belopp gånger y kvarstående månader). Om du är intresserad av att byta arbetsgivare hade jag personligen klargjort för rekryteraren att jag har en personalbil som behöver lösas på ett eller annat sätt. Endera genom att man får ta med den (även om de själva inte erbjuder personalbil idag så kanske de kan tänka sig att göra det, eftersom det som sagt kan göras som ett kostnadsneutralt upplägg), alternativt så får de kompensera vad det kostar att lösa bilen. Men du lär sannolilt inte få behålla bilen, utan man betalar och lämnar tillbaka bilen i förtid. De som sysslar med leasing av personalbilar sysslar sällan med privatleasing.

3 gillningar

För tjänstebilar kanske. För förmånsbilar, knappast.

I kontorsvärlden då möjligtvis. Det finns inte på kartan att nån i min bransch skulle få beställa en spritt ny förmånsbil direkt under provanställning. Då kan ju företaget få problemet att personen inte dög och en ny bil blir stående. Man får ta det som finns så länge. Kanske rentav en tjänstebil i början.

Ja, jag ”jobbar på kontor” och skulle aldrig acceptera en provanställning. Inte helt unikt för förmånsbilsförare.

1 gillning