Jobberbjudande - men behöver köpa bil

Hej!

Jag är arbetsbefriad med lön till och med november.

Har blivit erbjuden ett deltidsjobb jobb som kommer kunna ge mig 25.000kr i månaden innan skatt. Däremot behöver jag bil för att ta mig dit vilket jag inte har.

Skulle ni investera i en bil för detta och till vilket pris ?

Jag har ingen bil idag och är inte bilintresserad. Självklart en frihet som är trevlig med bil men hade av kostnadsskäl inte valt att skaffa en egentligen

Nej, absolut inte…

3 gillningar

Ja, absolut. Alltid värt att ha bil. Ger frihet och dessutom kul att köra bil. Skulle köpa om ekonomin tillåter även utan jobb!

2 gillningar

Jag hade bett om 4-5000kr mer i nettolön, då det är det en bil kostar per månad. (Lyssna gärna på RTs bilavsnitt.)

Om inte det är möjligt, så får du tyvärr en ökad kostnad, som innebär få ekonomiska fördelar.

Men, om jobbet ger ökade chanser att snabbt få ett bättre jobb, så kan det räknas som ett trappsteg i karriären som kostar lite.

Beror på vad du värderar och kanske om du kan dela en bil och kostnaden med någon du känner.

Personligen hade jag inte tagit det jobbet.

1 gillning

Jag skulle ta det, och sedan direkt uppdatera linkedin och försöka söka nytt jobb. Mycket lättare att få ett ännu bättre jobberbjudande om du redan har ett jobb.

Tycker jag att lönen räcker till bil om du stannar kvar på jobbet länge? Nej. Det riskerar att bli den så kallade “deltidsfällan” där folk fastnar på lågavlönade jobb under lång tid.

Däremot har jag varit med om folk som pendlar med EU-moppe. Om det är 1-2 mil pendling och saknas kollektivtrafik så är moped ibland ett ekonomiskt sätt att pendla.

2 gillningar

Tänker att det nya jobbet kan öppna nya dörrar och möjligheter. Som du själv skriver är du redan (avlönad) till november och 25.000kr på det. Själv skulle jag satsa på bil och då i form av en liten pendlarbil typ Nissan Micra eller liknande. Lycka till och hoppas det löser sig till det bästa.

1 gillning

Stor skillnad om det är 30 mil till jobbet eller 1 mil. Du behöver nog ge lite mer info. En till parameter att ta hänsyn till är om du kommer nå upp till nivån att du har rätt till reseavdrag eller ej

1 gillning

Det är 30 kilometer ungefär och sparar såpass mycket tid att jag bör ha rätt till reseavdrag, tack den hade jag inte tänkt på !

Nej egentligen öppnar jobbet inte nya dörrar då det är inom något helt annat än det jag har eller vill jobba med framöver.

Skulle nog inte sätta det på CVt… tänker ett kan se för ”hoppigt ut”

Tänkte mer bra för att få extra inkomst medan jag söker jobb.

Köp en bil, ta jobbet. Sedan när du hittar ett annat jobb så säljer du bilen. Du kommer inte förlora speciellt mycket på en bil under 1 års tid om du köper en enklare bil. Typ Renault clio som har några år på nacken.
Billig i drift. Finns flertalet liknande bilar som tar dig billigt från plats a till b.

2 gillningar

Hyundai Atos Prime. Ful som stryk men tar dig billigt från A till B. Krånglar bilen så behöver du i värsta fall köpa en till Atos Prime för 15 000 kr. Det får du knappt en elcykel för, nuförtiden. Du kan få en lågmilare för 2 000 kr extra.

1 gillning