Jag har stött på ett litet “problem” som jag hoppas att kunna få hjälp med.
Jag har fått erbjudande om förmånsbil från min arbetsgivare, med villkoren TCO 7750 kr/mån. Men jag har också fått möjligheten att ta ut detta i lön (efter avdrag av arb.avgift osv). Hamnar påslaget på min bruttolön på cirka 5000 kr? Arbetsgivarens gissning.
Jag pendlar 3 dagar i veckan 9,5 mil enkel resa till jobbet, så behovet av bil är stort. Jag har under mina fyra senaste år på arbetsplatsen löst det med små begagnade bilar i prisklassen 30-55 tkr, varav den ena bilen kördes i 3,5 år och sedan såldes för halva inköpspriset cirka. Jag trivs med dessa bilar och har inget som helst behov av en nyare bil av statusskäl.
Mina förutsättningar idag i övrigt är följande:
Chefstjänst inom grön sektor.
Lön 55 tkr/mån (före en eventuell löneökning enligt ovan)
Bonus cirka 100-120 tkr/år.
Min fråga är hur de olika valen kommer att påverka min privatekonomi och vad som är bäst för mig ekonomiskt, på lång sikt. Vad jag vill uppnå är att få så mycket pengar över per månad som möjligt för att kunna maximera mitt sparande.
Du behöver veta vilket förmånsvärde bilen du väljer har, kolla upp en bil som ryms inom tco beloppet. Och vad förmånen blir i kr.
Förmånsvärdet är inte pensionsgrundande, men det är dina 5000kr i lön om du väljer dem.
Tror det borde gå på ett ut ungefär.
Men Jag hade tagit bilen om du pendlar så långt.
Kan du få in en med låg milkostnad (el, hybrid, eller liten förbränningsmotor) åker du billigt.
Du slipper all risk o problem med att äga bil.
Åker säkrare vid olycka jmf med en gammal bil.
En klar fördel med att ta det via arbetsgivaren är ju att du slipper binda upp pengar i bilarna utan du har en större summa som direkt ligger och verkar på börsen, medan det månatliga sparandet kanske blir något lägre.
Å andra sidan kanske du får lägre körkostnad, som påpekats, inte minst om du har elstöd helt eller delvis, vilket sänker bensinpengarna.
Jag är helt med dig på att bil som statusmarkör är ointressant, men jag har märkt att komfort är lite gött, dvs att det typ bullrar mindre och man åker skönare. Det har jag tyckt varit värt att betala liiite extra för, du kan fundera på om det känns relevant för dig.
Delvis fel ang pension. Du tänker på tjänstepension vilket är den viktiga delen. Men all bruttolön, inkl förmånsvärden, betalar arbetsgivaren in arbetsgivaravgifter på vilket i sin tur genererar allmän pension.
Sen kan man debattera om den allmänna pensionen är mer än kaffepengar när det är dags men det är en annan femma.
Det finns hybridbilar som inte kräver laddbox. Exempelvis nya Ford Focus och Honda CR-V. Du vill undvika laddhybrider men mild-/elhybrid borde kunna vara ett alternativ för dig.