Förmånsbil eller ”firmabil”

Tjena!

Har bytt jobb och börjar efter semestern. Har tidigare haft firmabil i cirka 8 år där allt varit fritt (snäll chef )

Men ska nu bli tjänsteman inom byggsektorn, då blir det lite andra regler.. har blivit erbjuden förmånsbil vw id4 eller en ren produktionsbil ( max 100 mil privat/år eller 10 tillfällen) dock vet jag att flertalet kör inom gymmet och ica på vägen hem. Efter jobbet och det funkar.

Kommer ha ingångslön på 42-43 då jag utbildar mig under tiden kommer gå upp mer med tiden.

Men nu till frågan, jag känner inte att förmånsbil är något för mig. Kör mest fram och tillbaka från jobbet. På helgerna har vi sambons bil.

Så frågan är om man skulle ta en id4 som förmånsbil. Eller firmabil, och eventuell en skitbil hemma för nödfall, tillgång till sambons bil på helgerna. Serva och reparera kan jag göra själv,lär använda ”skitbilen ”max 20 mil på en månad. Har även en husbil vi är iväg med mycket.

Jag har helt enkelt inget behov av en finbil, entusiast bilar intresserar mig men inte till vardags.

Allt har ju inte varit fritt, du och din chef har ju undanhållit skatt, dvs en ganska grov kriminell handling, då det varit i uppsåt.

Men till frågan, kör du till en och samma arbetsplats, eller utgår du hemifrån och åker till olika kunder. Då kan du ju helt klart ha en firmabil som bara används max 10 gånger om året privat. Är det till en och samma arbetsplats så är det en privat resa och ska förmånsbeskattas fullt ut, även om du inte använder den på helgerna.

1 gillning

Om du väljer förmånsbil se till att använda den på helgerna. Om du ”bara” betala i form av förmånsvärdet skall den rulla så mycket som möjligt. Slit inte på sambons bil, däck, service osv betalas ju som en del av förmånen.

Det är dina förutsättningar som avgör om det är värt det med ny säker bil. Bekvämt, skönt osv. Men är det värt jämfört med skrotbil vet bara du. Var du bor, ekonomi i övrigt avgör.

Jag hade valt förmånsbil.

Det är så det funkar inom bygg/entreprenad om du inte jobbar hos dem stora företagen. Flertalet kompisar och bekanta som har precis samma ”förmån”. Men skit samma det är inte det som detta handlar om.

Jag är skriven hemma, och kommer jobba inom bygg som tjänsteman så ibland kan man vara på 1 bygge i 1 år, ibland massa små. Köra till möten, hämta grejer under dagen ibland osv.

Rent praktiskt för jobbet, vore en mer arbetar bil bättre än en id4, men att ta en amarok eller caddy som förmåns bil är sjukt dyrt så det är inget alternativ.

Man får även 25kr milen skattefritt eller 42-46kr med körning i tjänst om det är egen bil, dock är det ju skatt på allt över 25kr.

Absolut skulle man ha förmånsbil är det ju den som ska rulla mest. Problemet är att under veckorna, så kör vi båda bara mellan hemmet-jobbet, ica och gymmet ibland på vägen hem.

Helgerna så kör vi inte mycket, ibland inte alls. Inga barn heller som ska skjutsas runt.

Känns bara som jag kör för lite, är ändå 3500 is netto som dras, sen får man tillbaka 9,5 milen om man laddar hemma. Vilket i praktiken kanske blir 5kr i fickan. Ren privat bil är 25kr milen och 42-46kr i tjänst.

Skulle man tjäna 50-60 000 i månaden är det inget att fundera på, men så är inte fallet för mig just nu.

Så där är tre alternativ om jag förstår det rätt:

Förmånsbil: beskattad på förmånen, med lönenivå du uppger + förmånsvärde så ser jag inte att du kommer beskattas med 50%. En ID4 brukar inte ha så högt förmånsvärde; förenklat ca 6000 kr. Kostnad vid skattetabell 32: 1920 kr.

Firmabil: får max användas enligt Skatteverkets riktlinjer. Kostnad 0 kr för dig privat.

”Skitbil”: Äldre bil ger högre risk för dyra reparationer, nyare bil ger större värdeminskning. Tumregel från andra trådar och RT genomgångar; svårt att komma under 4000 kr per månad i kostnad med ägande, service, underhåll, försäkring, driftskostnad etc. Kickern här är ju att du får en hyfsat bra milersättning från din arbetsgivare. Med 42 kr milen, varav 17 är skattepliktigt så för exemplets skull: 100 mil per månad i tjänsten ger 2500 + (17000,7) =3 690 i ersättning. Nettokostnad 310 kr + drivmedel beroende på drivlina.

Du beskriver ett väldigt lågt behov privat för bilen, då är 2. Firmabilen både problemfritt och billigast. Sen beror det på hur mycket du kör i tjänsten; vid mycket körning i tjänsten så skulle jag luta mot en privat bil med milersättning. Då skulle jag leta reda på en tre år gammal bil som varit privatleasad och gått max 6000 mil, köpt och ägt denna till den rullat 9000 mil och sälja = optimalt värde och mindre risk för dyra reparationer.

Här har du ju ett alternativ till firma bil om du bara ska till och från jobbet och handla prylar.

Samtidigt tjänar du på milen om du laddar hemma, en liten pengamaskin.

Ja det stämmer med dem alternativen.

Har snackat med en blivande kollega han snackar om att han landar på runt 3800kr netto på lönen, sen laddar han hemma så får han tillbaka 9,5kr per mil. Drar man då av ett snitt på elen hemma så är det 5-5.5kr man får tillbaka i fickan. Kör man då 50mil/ veckan så blir det 200 mil i månaden vilket blir 1100kr tillbaka. Då landar man på 2700kr/månaden i snitt.

kör jag dock egen bil, har jag 25kr till arbetsplatsen, sen allt extra under dagen 42kr milen. Går man bara på 25kr milen 200mil/1 månad är det 5000kr, minus det man tankar för då givetvis. Tanken är en diesel, på bilarna jag titta ligger runt 08-06 L/mil

kommer inte ta lån, eller lägga 400 000kr på en privat bil, då den pengarna gör sig bättre investerade. Har dock genuint bil intresse, skruvar själv, servar själv, koll på bra bilar i 150 000kr klassen. Så visst en del utöver bränsle kommer det bli, men service och reparation kommer göras hemma i garaget.

Lockar dock mest med en firmabil och en billigare reserv bil hemma, som inte kräver mycket bränsle eller service pga dem få milen den kommer rulla. Samt att jag med råge kommer klara mig på 1 tank i månaden på den och sambons nyare bil finns tillgänglig på helger och kvällar om man ska längre iväg.

Nackdelen med firmabil är ju dock som nämnt, max 100 mil privat/år eller 10 tillfällen/år. Men som jag vet så är det inte så svart eller vitt i verkligheten, det handlas,tränas och hämtas på dagis ändå.

Det var en fräck lösning! Tyvärr handlar den bara vw bilar just nu.

Det stämmer inte om du inte väljer en mycket dyrare bil OCH har 50% marginalskatt. För en id4 och en lön under brytpunkten hamnar du snarare runt 2000 netto.

Strunta i att prata med kollegor som uppenbarligen inte har koll, och titta istället på Skatteverkets tjänst för förmånsvärdesberäkning.

Jag kommer skatta ungefär 3800 netto på min BMW iX3 50xDrive, och då tjänar jag över brytpunkten för statlig skatt.

Jag jobbar också som tjänsteman inom bygg/anläggning och det är inte helt enkelt med “firmabil” på grund av det skatterättsliga tjänstestället.
Det behövs inte mycket för att en arbetsplats ska betraktas som skatterättsligt tjänsteställe=all pendling till och från denna “primära” arbetsplats är privata resor.

Detta i kombination av att jag kör en billig skåpbil privat(vill inte ha något jag behöver vara rädd om då den lever ett bitvis hårt liv på gården), har gjort att jag kör min privata bil i tjänst.
Vill inte ha en förmånsbil eftersom vi nästan alltid använder fruns bil om vi åker bort.

Räknade på det ordentligt för ett tag sedan och kommer inte ihåg exakt, men det blir några kronor över efter slitage och drivmedel per mil.

Misstänker att de 25kr skattefria du får för att pendla till och från arbetsplatsen ska räknas som privata resor om det är till ditt “skatterättsliga tjänsteställe”.

Kan stämma, vi landar däromkring hos min arbetsgivare. Kolla om de drar något löneavdrag (netto eller brutto) utöver skatten på förmånsvärdet.

Jag var i samma sits för ett halvår sen. Mekar också själv och har en bra lokal småverkstad som fixar större rep. Detta gör att man kommer undan med en månadskostnad på ca 2000kr exkl bränsle. Köpte en 15år gammal skitbil ur en stor serie som jag vet att lokala verkstan kan laga. (Volvo vw Toyota). Gav 20 000 och får säkert mer för den idag. Visst kan den få vara på verkstan ibland och jag vet att värdet kan sjunka till 0. Men då köper jag en likadan och har gratis reservdelar från den gamla. Visst, man ska gilla att pyssla med detta men det finns ekonomi i det.

Förmånsbil med nettolöneavdrag är bekvämt men 1500-2000kr i mån extra får man nog räkna med jämfört med en ”skitbil”-lösning. I alla fall i mitt case.

Skattar man bara för förmånen utan att arbetsgivaren gör något avdrag så skulle jag nog välja att köra förmånsbil. Fast 20 mil per månad är fasen lite privat.

Vet inte exakt hur dem räknar, men han har koll och haft sin id4 några månader nu. Så det rör sig om dem summorna.

Kul då är vi i samma yrke :+1:t2:

Jag är skriven hemma, och firmabilen kallas väl egentligen produktions bil. Eftersom jag utgår hemifrån så fattar jag det som att jag kommer få ta med mig bilen hem och köra till/ från arbetet samt allt under arbetstid står företaget för.

Dock vet jag att är du yrkesman så ska egentligen bilen hämtas/lämnas på firma varje dag. Men det är ju ej så det fungerar i verkligheten.

Det smidigaste och mest kostnadseffektiva för min del är en firmabil och sambons bil på helgerna och en slit släng 20 000 ish kr bil. Med tanke på att firmabilarna ändå svänger inom dagis,Ica,gymmet på vägen hem så funkar det ju trots att det inte är helt regelrätt. Sköts det bara med förnuft så. Vet om en på firman som misskötte detta brutalt, han sågs körandes sent på kvällar och helger. Han fick varningar och senare sparken, inte bara av den anledningen dock. Man får ju ej missbruka det.

Sista alternativet är ju såklart en egen bil, plocka milersättning. Men vet att vi har ett jobb i över 1 år där det är 18-20 mil tur/retur då blir det ju en hel del mil.

1 gillning

Hade du kostnader på 2000kr månaden på skitbilen? Utöver bränsle? Måste varit om du slår ut det på hela året?

Dem gångerna jag har ägt billigare bilar av rätt märke, Volvo, BMW, så har jag inte behövt göra mer än tanka och serva.

Vi har rätt stort geografiskt område vi jobbar över, så kan lätt bli en 50-80 mils pendling fram och tillbaka till jobbet på en vecka.

problemet är att jag har noll intresse av en fin bil privat, vi har sambons bil funkar bra. Vill hellre ha ett bra fordon inom jobbet, typ amarok för att det passar jobbet bäst.

Nej det gör det inte. Det är ju vad jag kommer betala för en flera hundratusen dyrare bil med 50% marginalskatt…

Räkna själv på Skatteverkets hemsida så ser du att det snarare är drygt halva den summan om du bara betalar kommunalskatt.
Kanske har din kollega mycket högre lön än du OCH en bil med en väldigt diger utrustningslista.
Alternativt drar arbetsgivaren någon form av avdrag på lönen.

Absolut, vissa månader är kostnaden 0kr och andra 3-4000kr. Så jag räknar årskostnad utslaget per månad, de är inklusive allt utom bränsle. Dvs Skatt, försäkring, service, däck, spolarvätska mm. altetnativkostnad kontra att ha pengarna i ett fondsparande.

Är nog på ca 1500kr idag i praktiken, men räknar med 2000kr för att va säker.

Ska man va riktigt hård borde jag ta in bränslekostnaden. Men tycker det är lite knepigt då jag skulle köra mer med bilen om jag hade förmånsbil. Då är det nästan bättre att räkna på kr/mil. Jag ligger på ca 25-28kr/mil med skitbilen och kanske 38-40 med förmånsbil med nettolöneavdrag. Men detta är ju väldigt individuellt, skulle man köra 2000mil per år privat med förmånsbil blir kalkylen helt annars.

Ja det är så det funkar i byggbranschen på många ställen men det är pga att arbetsgivaren tar ingen risk. Det är den anställda som åker dit vid en granskning.
Kan garantera att du inte har något skriftligt från din arbetsgivare som säger att du får göra så. Däremot bryr sig inte arbetsgivaren om du fuskar med skatten.
Samma med parkering på företag. Det är ”besöksparkering” men bara anställda som står där osv.

Sedan alla som har förmånsbil inom byggsektorn har en tendens till att försöka motivera det för sig själv. Tex räknar inte med pensionsbortfallet eller att de kan få lönepåslag om de avstår bilen m.m.

Att det är kutym inom byggbranschen att ta firmabil och sedan fuska med körandet fungerar enbart för att granskning händer löjlig sällan.
Kan säkert vara så på fler arbetsplatser men byggbranschen är en bransch där det är enkelt att göra och svårt granska då man naturligt är på många olika platser och inte har samma arbetsplats någonsin.

Men som exempel har du firmabil får du inte fara och lämna av barnen på förskolan Påväg till jobbet men hur många caddy’s finns det inte med en bilbarnstol i passagerarsätet?

Tänk även på 9,5kr ersättning ofta blir en backhistoria om du måste snabbladda.

Det har du rätt i, jag som brukar åker ditt. Dock fruktansvärt svårt i en granskning att påpeka hur mycket och vem som kört. Även chefen åker dit, då han ej har digital eller fysisk körjournal. Men som du nämner detta händer ytterst sällan, speciellt om företag överlag sköter sig och inte har problem med myndigheten. Och boten jag skulle få kontra vad jag ”tjänat” är marginell.

Som du nämner så känner jag och ser många firmabilar som hämtar på dagis eller stannar på ica. Vilket just när det gäller barn för mig är en väldigt konstig regel, det är ingen som har eller verkligen behöver en firmabil inom byggbranschen som skulle få ihop livet om dem inte kan hämta på dagis/skolan. Den ekvationen går inte ihop för någon. Att behöva åka hem för att den byta bil. Ja då går där 2 timmar till spillo du ej kan arbeta, och detta vet väl många arbetsgivare om. Som för mig, utan firmabil kan jag ej utföra mitt jobb. Jag har ofta 1 timme enkel resa. Skulle aldrig gå att få ihop den ekvationen…

Om man summerar dina åsikter så är du ej för, förmånsbil? Anledningen att jag tvekar är att jag vill ha en bil där jag kan sköta mitt jobb optimalt, då är det vw caddy/amarok som gäller. Känns som många väljer förmånsbil för att få en fin bil privat på företagets bekostnad.

Så är det självklart, varför skulle man annars vara intresserad av en beskattningsbar förmån?
Numera har ju reglerna och förmånsbeskattningen stramats åt så att förmånen kostar föraren en hel del. Beroende på behov, marginalskatt och körmönster så kan det ändå vara oerhört vettigt, men i vissa fall är det helt enkelt för dyrt relativt nyttan.

Du har ju ett guldläge iom att du verkar kunna välja en hyfsat vettig elbil (lågt förmånsvärde), utan bruttolöneavdrag, och så har du låg marginalskatt.