Vill man ha en ny och fin bil är det säkert bra. Men tror inte man ska lura sig själv. En id4 kostar minst 7000-9000kr för arbetsgivaren. Det kan komma som lön eller som bil.
Sedan om du kör tex 3000mil/år i tjänst blir det en annan ekvation för arbetsgivaren och den anställda. Men för de som har 500 mil/år i tjänsten och kör en id4 för att det är så billigt. De lurar nog sig själv eller är egenföretagare och gör det för att få ut pengar ur företaget till rimligare skatt.
Sedan gällande hämtande av barn osv vidare så bryr sig Skatteverket noll och ingenting om det passar ens liv. Skulle säga samma angående arbetsgivaren om du behöver lämna barn på förskolan ger inte en ursäkt att komma en timme sent till jobbet. Utan då är lösningen att du lämnar en timme tidigare på morgonen och en timme senare på eftermiddagen.
Blir nog ingen förmånsbil för min del just nu. Vart 3000kr netto avdrag sen förmånsvärdet på det så landade runt 3900kr netto på lönen.
Får dock tillbaka 9.5kr för varje mil, men det är en klen tröst om du inte kör brutalt mycket. Speciellt privat. Så i min mening kommer jag ha ett netto avdrag på 3900kr och kommer köra 80 procent enbart i jobbet. Alltså får jag ”betala” med egen lön för att köra fram och tillbaka till jobbet. Då väljer jag hellre en ”firmabil” sen har vi sambons bil hemma. En förmånsbil ska ersätta en bil jag redan äger men eftersom jag inte äger någon så finns där inget att ersätta. Och jag har inga barn. Så om 2 år kanske läget ser annorlunda ut så kan jag byta tilll en förmånsbil.
Så är det ju, det kostar en del både för mig och företaget. Men som jag nämnt innan. Så kör jag lite privat, vi har en husbil och sambon har en bil.
Att dem ska dra 3900 netto från min lön för att bruka den 20% privat resten inom jobbet. Nja den går inte ihop för mig just nu. Kanske om några år när man har ungar men inte nu.
Lär bli en ”firmabil” som passar mitt jobb bättre än en id4, den kommer ta mig till och från jobbet och vara funktionell i min bransch. Det går alltid ta en förmånsbil framöver om något skulle ändras