Jag är ganska säker på att jag ska ta en förmånsbil via jobbet då det enligt mina uträkningar blir ett relativt billigt sätt att ha tillgång till bil men behöver lite input så att jag räknar rätt. Vi har tyvärr inte det absolut förmånligaste upplägget, men det är ändå ganska bra, OM jag tänker rätt i mina uträkningar. Det är lite rörigt då jag aldrig haft förmånsbil förut och vill inte råka ut för någon överraskning när det väl är signerat och klart.
Upplägget är följande.
Företaget står för kostnaden upp till TCO på 9000. Maximal TCO är 13000. Allt över 9000 dras som nettolöneavdrag.
Jag är inte säker på exakt bilmodell eller TCO men låt oss räkna på “worst case” att bilen får TCO på 13000 kr och förmånsvärde 7000 kr.
Har jag tänkt rätt i alla steg? Gärna input på upplägget också så att jag inte är någon “bubbla” kring kostnaden, men jag anser att kring 5000kr för en helt ny bil värd någonstans kring 600k är ganska attraktivt. Jag har schablonräknat på att köpa en bil för 200k via motormännens räkneverktyg som ger samma månadskostnad över 3 års ägande.
Det ser rätt ut, även om det ser lite fel ut då du redovisar en högre skattesats men inte ändrar ditt netto, där du sedan drar den extra skatten.
Men ja, du kommer få ligga ute med lite över 5K netto för bilen. Om det är värt det? Det beror ju på om du behöver bilen eller inte. Det är 180k~190k över 3år. Har du en fungerande bil idag, och kommer du behöva köra mycket i tjänsten?
Har en fungerande bil som kostar 6k i månaden med lån inkl försäkring och service men exklusive däck, reparation, skatt, tvätt och besiktning som dessutom drivs med diesel till skillnad från el eller hybrid som förmånsbilen blir. Det blir inte jättemycket körning i tjänst men bilen behövs i tjänsten.
Eftersom det är nettolöneavdrag över 9 000 så kostar det ju företaget 9 000. Och nej, eftersom det finns ett behov av bil i tjänsten så är inte lönepåslag ett alternativ tyvärr.