Förmånsbil beslutsångest

Har fått erbjudande att få förmånsbil

Vi har fått 3st alt.

1.Ställa Servicebil på firman och ta egen

Har 8mil resa varje dag och bränsle snål bil som är avbetalad och billig i försäkring

1. Förmåns bil som vi endast får nyttjande hem men får inte köra den en meter sen.

Då gör dom ett nettolöneavdrag på 1300kr på förmånet

1. Man får köra bilen hur mycket man privat och det blir fullt förmåns värde

Bilen har ett förmånsvärde på 9094 tack vare fast inredning och utrustning så har vi justering på förmånet på -40%

Hamnar på 5456kr

Har ca 43500kr inkomst innan skatt

Funderar på Alt 2 <
43500 - 1300 nettolöneavdrag =42000

5456 - 1300kr = 4156
42000 + 4156 = 46156 brutto sen dras skatten

Tänker jag fel?

Eller ska jag ställa “skiten” och köra reseavdrag på deklarationen istället?
Privatbilen är ett måste pga 3 st Småbarn och endast 3säten i förmånsbilen

Förstår inte alls den här delen. Alt 2 hade väl endast nettolöneavdrag? Sen har du dragit det från bruttolönen och blandat in förmånsvärdet.

Har du nettolöneavdrag så dras det av skattade pengar.

Han kommer ju inte undan förmånsvärdet ändå. Nettolöneavdrag kopplat till en förmånsbil sänker förmånsvärdet med samma summa.

TS du får tillbaka en dryg tusenlapp på reseavdrag per månad. Du får räkna på vad bilen kostar dig.

Varför skulle han få betala extra för alt två där han endast får köra från och till jobbet? Uppenbarligen är det inte ett nettolöneavdrag och sedan förmånsvärde på det alternativet.

Ja det lär väl vara där bilen får användas fritt som är det dyraste. Helt rimligt.

Fast jag kan inte reglerna för hantverksbilar, är det så att du inte får reducerat förmånsvärde om bilen används fritt TS?

Ts får dubbelkolla uppgifterna.

För övrigt anser jag inte att det verkar så förmånligt att ha någon typ av servicebil på det här sättet. Det är annars att kunna köra en normal bil och byta ut sin privata.

Vi har fått detta som exempel på en bil

4988 - 1500kr = 3488 (nytt förmånsvärde) med ca “50%” skatt på förmånsvärdet = ca 1744 kr + nettolöneavdraget på 1500kr = netto effekten på lön 3244 (+ bränsle för privat körning)

Du beskattas inte till 50% utan närmare 30%. Så något lägre kostnad per månad lär det bli.

Behöver du betala soppan själv för resor till och från jobbet får du göra avdrag på skatten för det också. 12:-/mil.

Men kostnaden blir väl högre och inte lägre när du inte betalar statlig skatt? (NVM jag får ta på mig dumstruten…)

Efter en vecka förfrågan om uträkning vad det skulle kosta mej med förmånsbil

Sen tillkommer det ca 400-600kr i bränslekostnad som man får på faktura

Tycker bara det är tråkigt att man ska betala netto för att firman ska få pengar tillbaka. Och att VD inte vill lyssna på oss anställda utan vänder på klacken o försvinner iväg när man ställer frågor

Är ju vi på golvet som drar in hans pengar men arvode är viktigare än glada montörer som pratar gott och gör ett bättre jobb ^^

Du förklarar fortfarande inte riktigt alt 2, där du endast får köra till och från jobbet. Jag antar att det alternativet inte är nettolöneavdrag + förmånsvärde och att alt 3 endast är förmånsvärde. Varför skulle man någonsin välja alt 2 isf.

Men utgår man från att du får fullvärdig förmånsbil för 2548 kr i månaden så skulle jag inte tycka att det är värt det för en servicebil eftersom du menar att du fortfarande behöver privat bil. Vad blir vinsten för dig att ha förmånsbilen?

Fått förklarat nu

Alt 2. Använder du inte bilen
vanliga förmånsvärdet inget nettolöneavdrag
Bilen får endast nyttjas till och ifrån jobbet

Alt. 3 Använder du bilen hemma
förmånsvärdet - nettoavdrag
Sen när allt är skattat o klart tar AG tillbaka 1500kr

Sen får jag endå stå för soppan för båda alternativen

Det är väl ändå billigare än att köra privat bil till och från jobbet.
Du kör 160 mil i mån ToR, drar din bil 0,7 så blir det
160x0,7x17=1904:-/mån i soppa
Högre försäkring pga många mil
Service, däck etc.

Kommer du undan med 2k netto helt utan risk för reparationer så lär det vara värt det. Du får ju tillbaka ca 3000:- även med en förmånsbil per år på skatten, inte så mycket med ändå några hundralappar du kan räkna av.