Byta tjänst och gå ner i lön

Ingen dålig löneökning! Visste jag att jag skulle få samma utveckling så vore det ingen tvekan!

Jag tjänar ingen restid i den nya tjänsten, jag går utanför dörren och in i bilen idag. Jag tror tvärtom att det kan bli lite senare kvällar ibland pga restid.

Tack för svar :blush:

Jag har precis gjort ett liknande byte själv. I mitt fall var jag mest orolig för arbetsbelastningen på nya tjänsten.

Jag har sett alldeles för många fall av vad förtroendetid kan leda till. Inget mer betalt för fler timmar gör att ingen bryr sig om hur många timmar det blir. Därför läggs mer och mer arbetsupogifter på den som är duktig och får mycket gjort.

Och eftersom jag var trött på övertiden sen innan var jag noga med att poängtera att det är 40-timmarsveckor de köper för den nya lönen. Inte samma erbetstimmar som innan.

Detta är något du bör ta med i förhandlingen.

Förmånsbil är ju bra om man har en privat bil man då inte behöver och kan sälja. Har man ingen användning för bilen privat blir det bara en extra kostnad som dras på lönen varje månad. Men om du får en större familjebil, och det är det ni har sedan innan också, kan ni ju byta den till en mindre billigare andra bil.

Sen börjar man en ny lönestege när man blir tjänsterman. Så gör man det bra så kan man klättra högre där om man vill. Eller byta till andra liknande jobb om man hittar något intressantare.

1 gillning

Det är jag lite rädd för. Jag har nämligen lite svårt att säga nej och det har utnyttjats ibland.

Angående privat bil så behöver frugan den, och visst går det att byta till en mindre och använda tjänstebilen till gemensamma/längre resor.

Jag visste inte att det skulle bli en sån ökning, utan var ändå nöjd med mina -6% eftersom det fanns andra saker som bidrog.

Men lön är inte allt, man ska orka och vilka med!

1 gillning

Samma här. Har lärt mig att det lätt skenar iväg. Det var därför jag var noga med att poängtera det. Jag påpekade även (både till chefen och mig själv) att jag gärna tar på mig, och testar nya arbetsuppgifter. Bara vi kommer ihåg att ta bort något annat varje gång vi lägger till något.

1 gillning

Jag gick ner 35k/mån vid ett jobbyte tidigare. Viktigast att man trivs och att det funkar med familjesituation etc

1 gillning

Kul läsning!
Jag har precis tagit samma steg i livet. Från att ha varit tekniker de senaste 15åren börjar jag nu som tjänsteman. 2000kr Högre grundlön, men cirka 10,000 mindre i månaden efter jour, övertid och annat som tillkommit i gamla tjänsten. Plus då att man blir av med sin firmabil och ska börja pendla med privat bil istället.
2023 kommer bli ett hårt år innan man anpassat plånboken till den nya inkomsten.
Men jag hoppas att detta ska bli ett startkliv för ett nytt arbetsliv. :slight_smile:

Vg tjänstepension är svaret betydligt knepigare. Det beror på vilket kollektivavtal (om det finns ngt hos Din arbetsgivare, en del avstår) som gäller för Dig som arbetare o dels tjm. För tjm finns bl a både förmånsbestämd eller premiebestämd. Vanligast på privata sidan för tjm är itp2 eller itp1. Itp2 är förmånsbestämd(till största del) medan itp1 är helt premiebestämd. Premiebestämd är enkel, företaget betalar in o Du förvaltar. Förmånsbestämd ITP2(plus lite itkp) bestäms av slutlön o antal intjänande månader i förhållande till 360mån(=max). Lön upp till 7,5 inkomstbasbelopp får Du 10% av slutlönen x antal intjänande mån/360. För lön över 7,5 inkomstbasbelopp får Du 65% av slutlönen x antal intjänande mån/360. Ex ITP2: slutlön omräknat till årslön 720.000kr och inkomstbasbelopp 80.000kr (samma år som slutlön) samt 180intjänande månader → 180/360 x (10% x 600.000 + 65% x120.000) i livslång pension per år fr itp2 (plus itpk som oxå är premiebaserad, 2%-3,5% av lönen). Vg pensionsvillkor för arbetare vågar jag inte gå in för djupt då jag kan för lite men vill ända tillägga att ex jour-tillägg (o andra sorters tillägg) inte nödvändigtvis måste pensionsgrundande (men troligtvis är det, Du måste kolla m fack el HR). Sen gissar jag att de flesta tjp för arbetare är premiebaserade, och då för gissningsvis 4,5%-6,5% upp till 7,5inkomstbasbeloppet insatt som tjp plus överskjutande lön över 7,5inkomstbasbelopp för du gissningsvis 30-32% insatt till tjp

Vad kul för dig och även att du uppskattade tråden!
Jag får om jag väljer tjänsten en tjänstebil, det är förstås förmånligt även om jag får betala en slant för den. :blush:

Ok, vilken djungel och jag blev nästan lite yr av alla siffror :joy:
Vi har kollektivavtal.

Kolla även om du iom ny tjänst får fler semesterdagar. Om så är fallet kan möjlighet till övertidssättning frysa inne…

Jag tror att det blir 5 extra dagar och ingen övertidsersättning. Skulle föredra övertidsersättning istället för extra semester.

Oki - då har du underlag för att räkna på det. Själv har jag under perioder haft nyckelpersons roll och hade ett elände att kunna ta ut semesterdagar. Får du kolleger på nya rollen där ni kan växeldra så du slipper jobba även under semestern?

Yes! Ja, i landet finns det kollegor med samma tjänst. Hur det funkar med att hjälpa varandra vet jag inte riktigt iom att jag kommer ansvara för ett geografiskt område.

Förhandla upp lönen och ta jobbet. Det handlar inte om vad du blir given, det handlar om du hur mycket du kan ta.

Är du över 30 skulle jag inte bortse från att du slipper tunga uppgifter. Vi män är krokiga och jävla i mycket större utsträckning sista 20 åren i livet. Det vill man nog inte.

1 gillning

Eftersom du inte behöver bilen borde du inte räkna med det. Dessutom så får du väl bonus nu med? Eller gäller bonus bara de som jobbar med “tungt arbete”?

Att du har jour och övertid/beredskap får du väl väga mot att spendera mer tid med familjen?
Tror du får göra dig beredd på att göra karrier om du ska bli “tjänsteman” och du kommer sitta mycket mer på en kontorsstol. Du kommer säkert se mer av den politiska sidan på din arbetsplats, men du kommer säkert kunna påverka mer om du är rätt person.

Tror nog det är en fördel att bara ha gymnasium bakom sig, finns många fler idioter som är akademiker :slight_smile: (hoppas inga akademiker tar illa upp)

Jo, det blir lite skevt att räkna in jour etc men det som är intressant för min del är vad jag får netto. Men håller med dig att nettolönen har inte kommit gratis och jag har offrat en del fritid.

Angående tjänstebilen så behövs den för mina eventuellt nya arbetsuppgifter, jag kanske var lite otydlig. Idag har jag en ”arbetsbuss” som jag använder i mitt yrke som tekniker men den får inte användas privat och kostar mig därmed ingenting.
Med tjänstebil så blir det en påtvingad kostnad då jag behöver den i tjänsten.

Bonusen är individuell i min nuvarande tjänst och är beräknad som att om jag omsätter mer än en viss summa så utgår det en viss procent av överskjutande belopp. Det kan variera från noll kronor och det finns väl inget tak egentligen men har fått runt 10000kr på en månad ibland.
I den nya tjänsten finns ingen bonus.

Det är förstås skönt att slippa jour men det är oftast ganska lättförtjänadade pengar, det jobbiga är att vara låst till den.

Haha, ja, det kanske är en fördel med endast gymnasium ibland…

Tack för ditt svar :blush:

Det låter som du inte kan köra privat? I så fall är det väl ingen tjänstebil? Det är en bil som står parkerat i ert garage och som du byter till när du utövar din tjänst?

Du har alltså någon typ av säljartjänst och får då provision? Det har ju inget med din lön att göra, tyvärr.

Tror inte jag kan hjälpa dig mer, du får helt enkelt välja. Du kan kanske prova?

Den jag har idag får jag inte använda privat, men jag utgår från hemmet direkt till kunderna så jag har ingen drivmedelskostnad att ta mig till jobbet så att säga.
I den nya erbjudna tjänsten så blir det alltså en tjänstebil som nyttjas i tjänsten och jag kan även använda den privat.

Ja, att sälja diverse uppgraderingar/reservdelar ingår mitt jobb och även att byta dessa.

Fast mitt sätt att se på det är att provision är en del av lönen, ju mer provision jag får, desto mer lön får jag, jag förstår inte riktigt hur du menar?

Jag ska nog prova den nya tjänsten när jag får reda på lite mer.