Tjänstebil om skatteverket anser att kundens kontor är min standardarbetsplats

Du blandar ihop begreppen. Det regelverk du syftar på är tillkommet med spetsen mot företag som kringgår LAS genom att åratals anlita bemanningsföretag för oftast ”lågkvalificerade” yrken. Skulle det per definition vara olagligt att driva konsultföretag för att sänka sin marginalskatt fick man ju förbjuda lejonparten av 1 miljon enmansföretag. Som ”högkvalificerad” konsult kan jag väl av egen fri vilja ha uppdrag hur länge som helst hos vilken uppdragsgivare som helst enligt ömsesidigt ingångna avtal. Om jag skulle vara lagd åt det hållet kunde jag ju sedan vända mig till arbetsdomstol eller liknande och klämma åt uppdragsgivaren för ”dold anställning”, men SKV har ingen tillsynsmöjlighet för sådana frågor. Skulle det bli dömt så är förstås påföljden skatt som ska in till SKV, men det är ju en annan femma.

2 gillningar

Så tolkar man huvudregeln.

Känner dussintals med egna AB. Alla har bilen på företaget. De sitter mest hemma och jobbar och har haft samma kunder i åratal. ALDRIG hört någon som haft några som helst issues med detta.

Att ha en bil på firman avgör företagsledningen, d v s du själv i detta fall.

Att anställda får ha bil via jobbet är en förmån som företaget kan besluta om. Det finns även gott om exempel på större företag där man använder bil via jobbet som en förmån - även om man inte reser i tjänsten.

Det TS verkar prata om är tjänstebil såsom i yrkesbil/servicebil - typ en liten lastbil som hantverkare har i tjänsten för att frakta verktyg och material, men det är inte att rekommendera om man är konsult där främsta verktyget är en dator.

2 gillningar

Nä, du åker inte och fikar med någon. Du har ett säljmöte med tillhörande representation hos en kund.:person_facepalming::wink:

1 gillning