Jag är anställd som konsult hos ett större företag och arbetar för en specifik slutkund. Jag planerar att starta eget konsultbolag och fakturera min gamla arbetsgivare, som i sin tur fakturerar slutkunden och behåller en procentandel som provision.
Hur minimerar jag risken för att detta tolkas som dold anställning?
Jag har några strategier i åtanke och undrar om de fungerar i praktiken:
Gå ner i arbetstid (60–80%) för att skapa utrymme att hitta andra uppdrag.
“Köpa ut” slutkunden genom att betala en klumpsumma till arbetsgivaren, så mellanhanden försvinner.
Förhandla ett tidsbegränsat avtal där arbetsgivaren får en provision under övergångsperioden, och jag därefter fakturerar slutkunden direkt.
Har någon erfarenhet av detta eller kan ge råd om bästa sättet att gå vidare? Tack!
Precis, så istället för att kapa kontakten med dem vill jag veta vilka alternativ som finns. Jag vill ju självklart behålla relationen och fortsätta jobba med både den gamla arbetsgivaren och slutkunden. Jag är osäker på om någon av strategierna jag nämnt ovan kan fungera.
Fattar inte vad du menar. Din nuvarande arbetsgivare och ditt bolag kommer att skriva ett avtal som innebär att din nuvarande arbetsgivare mäklar uppdraget till ditt bolag mot en viss procent, that’s it oavsett vilken historiken är.
Du har ett nytt skriftligt avtal.
Ditt anställningsavtal upphör samtidigt som ett nytt avtal med debitering med allokering eller timmar…
Inget olagligt och
Jag ser inte problemet.
Om det anses vara en anställning och gamla arbetsgivaren får betala arbetsgivaravgifter klassas det som lön och ts måste betala privat skatt på pengarna. Det skulle bli rejält mycket administration att rätta till de pengarna så att allt blir korrekt.
Det verkar tyvärr inte vara så enkelt som att skriva ett nytt skriftligt avtal
En delägare i ett konsultföretag som övergår från att vara anställd till att utföra samma arbetsuppgifter som anställd i eget aktiebolag, underentreprenör till konsultföretaget, anses inte bedriva självständig näringsverksamhet när förhållandena i övrigt är i huvudsak oförändrade. Kravet på självständighet anses däremot uppfyllt om delägarens bolag anställer ytterligare minst tio personer för arbetsuppgifter som de förnärvarande utför i konsultföretaget.
Personer som övergått från att ha varit anställda till att via egna nybildade bolag bli underentreprenörer till den tidigare arbetsgivaren, har ansetts utöva självständigt bedriven verksamhet.
Vilket bygger på att någon måste anmäla detta till myndigheterna, och att den juridiska prövningen sedan skulle fastställa att det var syftet. Själv har jag eget företag enbart för att slippa skyhög marginalskatt - i likhet med en miljon andra egenföretagare.
Från Skatteverkets sida skall det inte vara några problem. Det var runt 20 år sedan man avskaffade plikten på att ha mer än en kund. Jag har bara haft en kund i flera år nu, det är absolut inga problem. Det var ett problem på 90-talet, men inte nu.
Däremot kan det väl vara så att företagen inte alltid vill jobba så, för att jag tror att det kans finnas möjlighet för konsulten att säga att de är anställda egentligen och tvinga till sig saker från företaget. Och det är de väl rädda för.
Hur kommer man ifrån faktumet att man faktiskt inte utför samma arbetsuppgifter.
Det är ditt AB som gör jobbet åt din kund, inte du själv.
Sen kan det finnas en liten risk att skatteverket skulle vilja betrakta dig som anställd hos din kund, men den risken minskar när du driver ett AB än om du hade haft EF.
Så det är en fördel om du kan säga till SKV att ha flera kunder som du hyr ut arbetskraft till, ifall skatteverket skulle fråga.
På en helt fri arbetsmarknad borde alla driva eget bolag, utan LAS och övergödda fackpampar som skor sig på kollektivavtalade pensioner. Men det är ju en förbjuden tanke i gamla DDR-Sverige.
Jag har konsultat i över 30 år och har aldrig omfattats av någon ”anställningstrygghet”, som det funkar i de flesta länder skulle jag tro. Rörlighet på arbetsmarknaden är i grunden bra.