Dold anställning, vem tar egentligen risken?

Finns ju lite trådar där brasklappar om “dold anställning” kommer fram. Jag har konsultat i 17 år och har aldrig hört om ett case IRL, men det är ju högst anektdotiskt.

Har haft en viss koncentrering i ett av mina bolag sedan pandemin och funderar på hur mycket man måste tänka på detta egentligen?

En annan konkret fråga är vem som egentligen tar risken.

Det är företaget som anlitar dig som tar risken. Tanken är att skydda arbetstagare, så inte företag utnyttjar dom. Så har du varit länge på samma bolag och har det som enda kund så kan du höra av dig till dom och kräva din rätt till att bli anställd istället för konsult. :wink:

Det är ingen fara så länge man sköter sitt företag själv och inte låter kunden göra det.

1 gillning

Jag har heller aldrig hört att det blivit konsekvenser, jag vet en del som haft en och samma kund under väldigt lång tid.

1 gillning

De har erbjudit tidigare men jag har avböjt.

Men är man inne på området optimering så ser man till att ha en dold anställning och när de avslutar uppdraget så hävdar man sin rätt till anställning och får med sig några månaders uppsägningslön samtidigt… :rofl: :laughing:

2 gillningar

Och kräver sin guldklocka på samma gång.

1 gillning

Vi hade ett case i företaget som jag drev tidigare. Så, visst förekommer det.

1 gillning