"Inställd löneökning"

Min sambo är anställd på ett företag som jag länge har uppfattat som lite B. Vi kommer snart att åka utomlands och planen är att hon ska skola om sig där för att kunna söka andra och bättre jobb. I den nisch hon jobbar idag är hon tyvärr ganska låst vid att jobba för arbetsgivare som inte hör till den bättre kategorin.

Under en längre tid har hennes arbetsplats präglats av konstiga händelser och stor personalomsättning. Det senaste som hände var nu att det kom ut ett mejl där det meddelades att “löneökningen för 2023 är inställd”. Tidigare hade den här arbetsplatsen skaffat kollektivavtal och verkade vara på väg mot någon sorts normalisering. Nu verkar det ha spårat ur fullständigt.

Är det någon som känner igen konceptet “inställd löneökning”? Det känns spotant som något som kanske kunde förekomma i typ Venezuela, Iran eller Stalins Sovjet.

2 gillningar

Förutsatt att jag inte har en väldigt bra lön redan så hade jag nog sökt nytt jobb direkt. Kanske bolla med forumet vad jag hade kunnat göra istället med min kompetens för att få hjälp att tänka utanför lådan.

4 gillningar

Du har aldrig drivit företag förstår jag.

När intäkterna minskar så måste man se över kostnaderna. För många bolag är lönekostnaderna den största posten i budgeten. Det är alltså här man får börja titta.

Löneökningar går ju så klart bort i sämre tider. Sen får man ju se över om det går att såga lite i antalet anställda osv.

Så ser verkligheten ut - inte bara för företag som är lite B.

2 gillningar

Men samtidigt ser jag företag som medvetet bryter mot kollektivavtalen som väldigt B.

5 gillningar

I praktiken tappar man ju dock snabbt de duktiga anställda som man vill ha kvar när man tar bort bonusar eller ”ställer in” löneökningar.

Det är åtminstone den erfarenhet jag har från arbetslivet. Men med tanke på att det kanske är ett bolag som vill dra ner på personal så bryr de sig kanske inte.

7 gillningar

Ps. jag tycker att första stycket i ditt inlägg var rätt ofint. Ditt inlägg hade varit exakt lika bra utan det.

3 gillningar

Varför det? Det visar ju på förståelse från min sida. Av den anledningen gör jag mig besväret att försöka förklara. I en annan tid i ett annat liv hade ju någon kanske idiotförklarat någon annan som suktat efter löneförhöjning när bolaget tvingas till nedskärningar på grund av yttre omständigheter.

1 gillning

Jag uppfattade första stycket som lätt härskarteknik.

(Nu överdriver jag lite men…) jag har varit företagare, därför är min åsikt värt något, men din är inte det, för du har aldrig varit företagare.

jag tror att jag uppfattar det så eftersom att du skrev i ”du” form. ”Jag/min” form känns snällare av något skäl.

Ie. Min erfarenhet efter att ha drivit företag är att lönekostnader utgör en…

5 gillningar

Ja, vi är väl olika du och jag. Skall villigt erkänna att jag kanske inte är känd som den trevligaste pajsaren på festen men det finns dom som uppskattar sådana människor också.

3 gillningar

Kolla upp om sin sambo har möjlighet till omställningsstudiestöd. Om arbetsplatsen inte har kollektivavtal kan/bör arbetstagarna gå med i facket och kontakta dem för att se om de kan göra något. Tex påtryckning, blockad, strejk.

2 gillningar

Ja, så bra! Precis vad ett företag i denna tid behöver - en strejk! Då går det nog bättre!

Fattar ni inte att uteblivna lönehöjningar kanske räddar jobbet för några av era arbetskamrater?

Fan, gissa varför vi har så mycket enmansföretagare i det här landet.

1 gillning

Samtidigt varför ska nån offra sin löneförhöjning?

Samma argument används även kring hyvling av arbetstider och jag ser även det som fel.

4 gillningar

För att rädda bolaget man jobbar på såklart. Annars blir det ju en spik i dörren och alla får gå hem. Är det bättre?

För svensk ekonomi samt för enskildas ekonomi på längre sikt är det bättre att ineffektiva företag går under än att de överlever på konstgjordväg.

17 gillningar

Jag kan säga att om jag var anställd i ett fackansluten företag som helt plötsligt beslöt sig för att inte följa ”reglerna” så hade jag strejkat på en röd sekund.

Dock har jag lyxen av en bra ekonomi och en utbildning som lätt ger nytt jobb.
Tack gode gud har jag (förutom i restaurang-branschen) bara varit anställd i seriösa företag. Så det har jag sluppit.

5 gillningar

Där håller jag helt med dig. Jag är emot bidrag och statlig intervention på alla sätt.

Men nu diskuterar vi helt vanliga åtgärder som alla företag i alla tider tagit till - nämligen att anpassa kostymen efter kroppshyddan. Alltså inget konstgjort här.

Ett företag är aldrig fackanslutet.

Om du strejkar utan att facket sanktionerat det är det en vild strejk. Inte att rekommendera.

Även seriösa företag måste ibland minska kostymen. Kanske är din bild av seriösa företag annorlunda än min.

Riva upp ingågna kollektivavtal och hyvla ner de anstäldas 2023 lön, ser jag inte som att anpassa kostymen efter kroppshyddan.

6 gillningar

Nu vet vi inte vad det är för kollektivavtal som det handlar om. Men de flesta har en klausul om lönerevision och hur stor den totala löneökningen ska vara. Det är i så fall ett avtal mellan företaget och facket. Kontakta facket och be dem om råd.

Finns det inte pengar så finns det inte pengar. Men det kan finnas mycket annat som företaget kan göra innan de börjar bryta mot sina ingångna löneavtal.

Gå inte ut i strejk på egen hand. Prata med facket först.

6 gillningar

Riva upp? Jag förutsätter att man suttit ner och haft en dialog med facket om det här.