Varsel, arbetsbrist och förhandling utan att vara med i facket

God kväll!

Jag jobbar på ett företag som har blivit uppköpt av ett annat företag, och nu behöver det “nya” företaget bantas. Jag har fått ett erbjudande om att bli arbetsbefriad för det som motsvarar min uppsägningstid enligt kollektivavtalet. Vi är en hel del som kommer att få lämna och eftersom jag inte är med i facket så är jag orolig för att jag hamnat i en dålig förhandlingsposition.

Jag skulle gärna vilja ha tips och råd från er som varit i liknande situationer eller har erfarenhet kring frågan.

• Hur bör jag rent allmänt gå tillväga?
  • Behöver jag oroa mig för att få en sämre deal jmf med de som är med i facket? Frågan är egentligen om det någonsin är värt att anlita en jurist privat vid den här typen av relativt normala varsel
  • Övrigt?

Det bör tilläggas att det kommer finnas kvar några enstaka roller som alla får slåss om, men tyvärr inte en roll jag har.

EDIT:

Jag har fått ett erbjudande som i princip är arbetsbefriad uppsägningstid, vilket är ganska normalt från vad jag har läst. Det som tar emot, är att de som jobbat knappt något år får exakt samma deal (jag har varit där i snart fem år).

Om vi inte lyckas komma överens så antar jag att jag behöver jobba uppsägningstiden ut och sen bli officiellt varslad pga arbetsbrist. Samtidigt, om detta är alternativet, varför skulle de ens komma med det här förslaget överhuvudtaget? Varför erbjuda samma till de som varit där kortare, om de inte har någon skyldighet till det, eller har de det? Svaret på den här frågan känns rätt grundläggande för möjligheterna till förhandling.

Tacksam för svar och kloka råd!

LAS gäller oavsett.
Men du kan ju inte räkna med att lokala fackpampen slåss extra för just din skull.
Å andra sidan kanske bäst att se om sitt eget hus.
Om jag vore du skulle jag börja med att klura ut:

• har bolaget saklig grund för att säga upp just dig? Det ska isf handla om arbetsbrist, som de måste kunna visa på.
  • hur står sig din anställningstid mot övriga som omfattas av varslet
  • hur står sig din kompetens, dvs hur sannolikt är det att du kan skola om dig/tränas in i en annan roll som faktiskt är kvar?
  • vill du ens vara kvar på bolaget i en sådan situation, där många tvingats lämna och det sannolikt kommer vara lite trist stämning ett bra tag?
3 gillningar

Helt rätt, förutom att arbetsbrist är en väldigt bred term som företaget själva styr över. Det är inte svårt att “visa på” arbetsbrist.

En bra deal kan vara att man får arbetsbefrielse med avräkningsfri lön (får behålla hela lönen även om man tar nytt jobb under uppsägningstiden). Verkar också vara hyfsat vedertaget att eventuell förskottssemester-skuld stryks (men det måste såklart också vara del av dealen).

3 gillningar

Var också med om varsel i höstas. Min bild är att mina kollegor som inte var med i facket fick samma deal som oss som var (arbetsgivaren ville göra samma för alla). Visst kan facket säkert hjälpa en få ut lite extra om man varit anställd länge eller gör anspråk på en annan roll. Men grundpaketet tror jag verkligen inte skiljer så mycket mellan fack eller inte fack. Så jag ser det faktiskt inte som något större problem att inte vara med i facket vid förhandlingsbordet. Var faktiskt lite choklad över hur lite facket stred för oss medlemmar, dem såg huvudsakligen bara till så att allt gick lagligt till. Sen kommer jag fortsatt vara med pga inkomstförsäkring osv.

Se till att vara påläst om vad du kan förhandla om, och försök hålla dig uppdaterad från en kollega som är med i facket hur snacket går där.

Dealen borde innehålla att bli arbetsbefriad (avräkningsfritt). Lånade semesterdagar stryks och ej uttagna betalas ut på slutlön.

Du kanske ska motivera TS att gå med i facket? Man får ju så extremt mycket mervärde när man är med där.

Jag är tyvärr med i facket, men jag ångrar det varje enskild månad. Jag har varit arbetsplatsombud ca 15 år (ej längre), men jag ser noll fördelar med att vara medlem. Vad sjutton får jag för de pengar jag betalar in?

Välkommen till forumet!

Snacka med Michael. Världen är större än Scranton. (Kunde inte låta bli.)

Lite beroende på tjänstgöringstid o dyl får du väl testa om du kan komma med motdrag. Har du tre månaders uppsägningstid från arbetsgivarhållet? Mer? Mindre?

1 gillning

Är det värt att vara kvar? Kanske bättre att söka lyckan på annat håll?

Jag själv ser min egna svaghet i att jag stannar kvar på den arbetsplats jag har. Det skulle kunna vara så att jag skulle trivas bättre på en annan arbetsplats, men jag har aldrig fått tummen ur.

1 gillning

Har språkpolisen smuttat på glöggen möjligtvis?

Förvisso. Men tjocka fingrar och avstängd autocorrect var nog mer fallet här. :see_no_evil:

Man kan ju tycka vad man vill om facken men faktum är att alla vill absolut inte ha någon facklig företrädare som ”förhandlar” åt en eller ”arbetar för en” eller ”organiserar” något.

Nej, på grund av facket så har man haft reallöneökningar som är sämre.

För att en arbetare ska få det bättre, så måste företaget göra en vinst. Om ett företag inte gör en vinst, så kommer de behöva avskeda arbetare.

1 gillning

Jag är ingen utpräglad Fackboy och stör mig också på både fackavgift och vad de satsar på av fackideologiska skäl men…

Hur då? Förklara?

Skulle absolut aldrig vara med i ett fackförbund som ger pengar till Socialdemokraterna och det har inget med snålhet att göra.

Är med i facket och har tidigare varit lokalombud men LO, nej tack!

Detta är korrrekt. Det räcker med att visa upp en plan för den nya organisationen så blir det uppenbart vad som gäller.

1 gillning

När det gäller stora och breda nedskärningar är det nog oftast som du säger. Det finns ingen direkt åtskillnad i det generella erbjudandet. Sedan kan det finnas skillnader på marginalen.

När det gäller mer riktade och specifika nedskärningar kan facket ofta göra större skillnad. Då kan utrymmet för omplaceringar och särskilda uppgörelser vara större.

1 gillning

Jo, det är svinigt. Gratisåkare.

Det är frivilligt att vara med i facket…

Spontant tycker jag att diskussionen om att vara med eller inte vara med i facket kunde föras på ett mer neutralt sätt. Det finns en hel del postat i tidigare trådar som jag uppfattar som mer balanserat än det som kommit fram här.

1 gillning

Det har jag faktiskt blivit erbjuden. Det enda jag är lite orolig för som sagt, är att de fackligt anslutna skulle förhandla fram en bättre uppgörelse. Så, min fundering är väl egentligen hur mycket förhandlingskraft som faktiskt finns från oorganiserade och fackligt anslutna i situationer som denna. Hur mycket krut ska jag lägga själv på förhandling och om det faktiskt går att påverka kan det eventuellt vara värt att ta hjälp av jurist tex.

Tack för att du delar med dig! Vår arbetsgivare säger också att det kommer vara likadant för samtliga, men man kan ju aldrig vara 100% säker.

Ja, jag försöker att läsa på så mycket som möjligt. Hittills har väl de inom facket inte fått särskilt mycket hjälp överhuvudtaget, vilket ju är väldigt märkligt då man ändå betalar en ok summa pengar varje månad (inte jag då).

Ska försöka höra mig för lite mer bland kollegor i facket - bra idé!