Hur säger man upp någon?

Jag har ett AB med en anställd. Han har jobbat hos mig i fyra år och blivit en väldigt bra vän.
Min plan är att gå ner i arbetstid till nästa år eftersom kroppen och knoppen inte riktigt hänger med längre
För att kunna jobba mindre måste jag säga upp min anställda iom att han inte riktigt är fullärd inom yrket och har svårt att utföra jobben ensam
Alternativet är att både han och jag går ner i arbetstid. Problemet är att han inte klarar sig på en lägre lön då han har familj och stora utgifter
Själv är jag FI och skulle kunna sluta jobba helt, men tror jag skulle bli tokig av att inte ha ett jobb att gå till
Ska jag säga upp min anställda? Och isf Hur gör man?
Finns något alternativ som jag inte tänkt på?
Är det någon här med liknande erfarenhet så är jag tacksam för lite råd eller om ni bara vill stötta och komma med förslag på hur jag ska göra

4 gillningar

Går det tänka sig att du erbjuder din anställda att ta över firman, du blir anställd på deltid?

10 gillningar

Kan du säga till honom redan nu att detta är planen så han har ett tag på sig att söka nytt innan han blir uppsagd? Verkar mest reko i mina ögon.

40 gillningar

Detta ^^^ samt ett gott ord hos en konkurrent/kollega i branschen.

8 gillningar
  • eller ett antal av dem :slight_smile:
3 gillningar

Jag förstår inte varför han inte kan jobba fulltid medans du jobbar deltid, det är precis som att han bara kan jobba om han skuggar dig.

Är det verkligen så? Om du är ärlig, kan han inte sköta jobbet och du stöttar?

Hur många år krävs?

Alternativet är att du berättar här och nu hur landet ligger och lyssnar in vad han har att säga.

Och är beredd på att han försvinner. Du måste också vara beredd att släppa honom direkt utan uppsägningstid ifall han hittar något nytt jobb och för din del gör det inte någon skillnad heller.

Det är det minsta du kan göra näst efter lära upp hpnom fullständigt.

7 gillningar

Går det planera arbetena så att den anställde kan göra det mesta svälvständigt och på din arbetstid slutförs jobben?

1 gillning

Har tänkt tanken, men det blir för svårt för honom. Det krävs många kontakter och han kan inte riktigt språket för det just nu

2 gillningar

Det skulle kanske gå, men det är mycket tunga lyft och svåra moment som kräver mycket erfarenhet
Grejen är nog att jag är trött på att ha ansvaret som arbetsgivare att hela tiden fixa jobb och vara orolig över VAB och sjukdom
Jag tror också det är bäst att säga det så fort som möjligt och vara beredd på att han sticker

4 gillningar

Det händer titt som tätt att man får söka nytt jobb. Om du hjälper honom med det så har du redan där gjort mer än vad de flesta arbetsgivare skulle gjort.

Jag förstår att du både vill behålla din vän och att du känner ett stort ansvar för hans försörjning. Men han är vuxen människa och fattar nog hur världen fungerar.

5 gillningar

Om du ger han en chans kanske han är villig att lära sig för att ta över.

Som jag förstått det så verkar det vara Lagen om anställningsskydd som ligger i botten för hur man kan/får göra vid uppsägning. Kan vara värt att kolla med någon arbetsgivarorganisation eller fackförbund, se t ex Akavia;

2 gillningar

Om du provar att ge den anställde ansvar och befogenheter kommer hen att växa och klara jobbet bra själv. Hen kommer att må bra och trivas av det.

Tack för länken, bra att ha koll på alla regler :+1:t2:
Jag tänkte även på ett känslomässigt plan. Hur man lägger fram det tråkiga beskedet på ett så bra sätt som möjligt?
Det ska vara tydligt, men ändå göras utan att han blir sårad.
Vi kommer ju (antagligen) att jobba tillsammans i några månader efter uppsägningen

1 gillning

Att säga upp folk är ju alltid jobbigt men det bästa är normalt att vara rakt på sak, saklig och tydlig. Respektera att det är jobbigt för personen men dalta inte. I ditt fall ser jag det som relativt enkelt ändå, givet att du är redo att dra ner på arbete och förbereda pensionen. Om personen inte respekterar det så är det ju inte mycket till relation mellan er ändå.

2 gillningar

En bekant befann sig på andra sidan av liknande dilemma härom året. Anställd i väldigt litet bolag. Hade nyckelroll och bidrog starkt till bolagets framgång. På en ort där det är svårt att hitta bra personal. Blev väldigt nära vän med ägaren. Men så ändras livet och den anställde önskar flytta till annan ort.

Tro mig, det var mycket vånda innan hen pratade med ägaren och sa upp sig. Rädsla för att svika, rädsla för att bolaget skulle gå dåligt etc. Med facit i hand så löste det sig för båda parter och de är fortfarande vänner. Det gäller att båda parter klarar av att skilja på affärer och vänskap.

Det du kan göra är att tala om vartåt det barkar så snart du har bestämt dig. Var saklig. Var gärna öppen med dina framtidsplaner om du får frågor och känner dig bekväm med det. Be inte om ursäkt, sätt dig i underläge eller tro att du är skyldig den anställde nånting extra som kompensation för att ni är goda vänner. Bränn inga broar. Erbjud dig vara referens för nästa jobb. Dra i de trådar du har för att se om du kan tipsa om nytt jobb.

En del personer kör hårt ända in i kaklet när de får besked om uppsägning. Andra tappar gnistan och anstränger sig inte lika hårt sista tiden. Acceptera vilket som.

5 gillningar

Tack för input. Det är sant som du säger att vår relation inte är värd så mycket om han inte kan ta in min aspekt på det hela
Det hände tyvärr tidigare en gång när det blev missförstånd mellan hans och min semester och han trodde att han skulle få betalt när jag var ledig. Vi löste det , men det blev lite konflikt☹️

För att göra det lite lättare har jag även tänkt rekommendera honom för ett annat företag som han kan söka till ( om han vill )

2 gillningar

Tack för en fin återkoppling sett från andra sidan. Jag förstår verkligen hur din kompis kände. Måste ha varit jobbigt

Jag vet inte hur han kommer att reagera, men jag tror han kommer att göra sitt bästa ända fram till sista dagen
Men jag förstår naturligtvis om han inte har motivationen riktigt

Nu blir jag lite fundersam. Du antyder att han tog ledigt och ville ha betalt, vilket inte du ville, varför ett missförstånd uppkom? Hur menade du här?

Tolkar jag dig rätt att hans semester skulle varit obetald?

Utifrån vad jag läser tolkar jag det som att du arbetar inom byggbranschen? I sådana fall är det Byggföretagen du ska kontakta eftersom de är arbetsgivarorganisation. Du bör även initiera kontakt med Byggnads eftersom de ska ha chans att yttra sig om han är medlem där. Varje större förändring på en arbetsplats ska ju MBL-förhandlas med facket

Folk kan slå om när de får ett tungt besked. Dvs trots att du gör allt du kan för att hjälpa honom så kan du inte vara säker på hur han tar saker och ting. Att hålla lite extra koll kan nog vara klokt.

2 gillningar