Hur bör jag tänka nu när jag säger upp mig? Borde jag stanna lägre för att lära upp en ersättare

Hej forumet!

Lyssnat på podden och läst runt här länge- men aldrig vågat posta innan. Sitter nu i en sits där jag väldigt gärna skulle vilja få lite feedback med hur jag ska tänka inför byte av jobb.

Jag har i nästan två år jobbat på ett mindre tech företag. Jag har haft höga ambitioner om löneökning, något som jag delat med chefen sedan innan anställning. I våras fick jag 10%, något som chefen tyckte var extremt högt. Jag uppfattade det snarare som en inflationjustering och därmed inte en riktig löneökning.
Detta har jag gjort väldigt tydligt till chefen.

Jag har fått väldigt bra feedback på mitt jobb, och det jag fått höra på varje 90% av möten jag haft med chefen är ”fortsätt med det du håller på med!”.

Jag fick för några veckor sedan ett tips av en kompis att söka hans gamla jobb, och efter lite samtal med det bolaget så har jag nu ett erbjudande som ger mig 20% högre lön, och en vecka mer semester.

Berättade för chefen som en heads-up för några dagar sedan att jag fått ett erbjudande som jag tänker acceptera. Detta eftersom att jag själv upplever att jag har ganska kort uppsägningstid, och teamet kommer bli drabbade av att jag lämnar. (1mån enligt kollektivavtal)
Jag erbjuder här att jag eventuellt kan stanna året ut, så överlämningen blir bättre.
Han bad mig att tänka efter, och att om det fanns någon chans för mig att stanna, skicka honom ett mail med vad som hade behövts isåfall. Morgonen dagen efter skickade jag honom ett Mail med exakt samma ersättning jag blivit erbjuden, då jag trivts på arbetsplatsen förutom min ersättning.

Han pratar med VD, och dagen efter så sätter vi oss ner igen. Han säger att de inte kommer kunna matcha mina ”krav” och att företaget har processer som de håller sig till, och så här förhandlar de inte. Han nämner även att han vill jag stannar i 3mån för att kunna utbilda eventuellt nyanställd. Min upplevelse av detta var att det var ett ganska otrevligt samtal, som försökte ”guilt-trippa” mig till att stanna i tre månader. Om det var med mening eller inte, det vet jag dock inte.

En stor anledning för mig att stanna i två månader är att jag har bonusar som går ut i december, och att jag gärna skulle vilja ta del av dessa såklart, när jag ändå kommer gjort 11/12 delar av jobbet.

Tanken nu är att erbjuda chefen att jag stannar två månader, förutsatt att jag får ta del av bonusar, annars gäller en månad.

Min fråga till er på forumet:

• Är jag girig som tänker mig detta upplägg? Borde jag stanna 3 månader för att hjälpa dem täcka glappet?

• Är det okej från mig att ställa ultimatumet att jag vill ta del av bonusarna om jag ska stanna, annars blir det en månad bara? Nya arbetsgivaren vill gärna att jag börjar så snart som möjligt.

Bonusarnas totala storlek är lite mindre än en månadslön.

6 gillningar

Bara att säga tack och bock och börja på nya jobbet om en månad. Du har gjort mer än vad som förväntas. 9 av 10 fall säger arbetstagaren bara upp sig.

Att vänta tre månader för att ”det blir jobbigt för arbetsgivaren” utan större kompensation är ett arbetsgivarproblem.

Grattis till nya jobbet!

30 gillningar

Jag hade gått till nya efter en månad. Varför ska du behöva lära upp nån ny?

1 gillning
  • Man bör försöka göra avslut i så god stämning som möjligt. Man vet aldrig när och hur man träffas nästa gång. Men en del har personligheter som gör att dom inte klarar detta.

• Din uppsägningstid är 1 månad. Du har ingen som helst skyldighet att stanna längre. Ingen har någon grund för att komma med något gnäll. Sedan kan man själv välja att vara generös ifall man vill det. Jag gav 6 månader när jag sa upp mig senast. Man jag hade en god relation med arbetsgivare och inget annat som stod och väntade.

• Väldigt rimligt att du säkerställer att rörlig ersättning betalas ut. Bli inte emotionell. Bara säkerställa att den kommer utbetalas enligt tidigare överenskommelse.

• Du har ett ansvar mot din nya arbetsgivare. Och kan inte försena starten där hur som helst. Föreslå att ditt gamla företag kontaktar ditt nya ifall dom vill köpa dina tjänster i Januari. Det är kommersiellt riktigt. Om din nya arbetsgivare vill hyra ut dig till ditt gamla så kan dom göra det. Men rimligt kommer dom då att begära en hel del betalt.
    Det här kommer “döda” gnället om att du skall stanna längre. Och det är inget “skitbeteende” från din sida. Utan bara ansvarsfullt.

16 gillningar

Gissningsvis förväntar sig din kommande arbetsgivare att du har en månads uppsägningstid? Mitt förslag är att du inte krånglar till det, säg upp dig snyggt och gör ditt bästa under din uppsägningstid innan du går vidare :slight_smile:

Tack för svar!

Jag har upplevt att jag har en bra relation med arbetsgivaren, även om det är mycket känslor just nu.
Vill gärna avsluta med bra stämning.

Jag kommer faktiskt jobba på ett konsultbolag, så att föreslå att de isåfall kan hyra in mig är faktiskt inte helt orimligt. Intressant vinkel! Har svårt att tro att de skulle vara redo att betala för det dock, men nya chefen hade nog blivit imponerad om jag tog med mig “en kund”.

Jag har kommunicerat till dem att jag kan börja efter årsskiftet, så de har inte några förväntningar på att jag kommer börja tidigare än så.

1 gillning

Du har varit tydlig med att du drivs av en rejäl löneutveckling, och din arbetsgivare har av olika skäl inte levt upp till din önskade utveckling. I det läget bör arbetsgivaren inse att de riskerar att förlora dig. De har troligtvis utgått ifrån att du av bekvämlighet kommer stanna kvar ändå, och har inte varit proaktiva i att göra dig nöjd. För även om de av olika skäl inte kan ge dig din önskade ökning just nu, så bör de kunna sätta sig ned tillsammans med dig och göra en roadmap för hur du skulle kunna tillföra så mycket värde till verksamheten att det rättfärdigar den önskade lönenivån. Men det är alltså inte gjort.

Du väljer nu att vara proaktiv själv i detta, och har hittat ett nytt mer välbetalt jobb. Du har gett din gamla arbetsgivare chansen att matcha ditt nya erbjudande. De väljer att inte matcha, och då har de tagit ett eget beslut i detta. Marknaden har sagt att du är värd mer, vilket gamla arbetsgivaren uppenbarligen inte håller med om.

För att svara på din ursprungsfråga:
Avtalet är att du har en månads uppsägningstid, det är vad ni kommit överens om. Sen kan din tidigare arbetsgivare erbjuda dig förmåner för att stanna kvar lite längre, vilka du kan acceptera eller tacka nej till. Ett sätt att göra detta på är genom guilt tripping, vilket du fått känna på nu. Fritt fram för dig att komma med motförslag. Att stanna till årsskiftet förutsatt att du får del av bonusar låter som ett rimligt sådant. Vad du går med på i övrigt är upp till dig.

Gillar också svaret du fått ovan från Quantifierad, det är bra om du inte bränner några broar. Jag har när jag bytt jobb varit ganska flexibel mot min tidigare arbetsgivare, vilket gör att vi fortfarande har en god relation.

9 gillningar

Det här läser jag som att du inte har signerat avtal för det nya jobbet. Ett erbjudande kan dras in och jag skulle personligen dra mig för att informera nuvarande chef att jag är på väg att byta jobb innan jag skrivit på avtal för det nya jobbet.

Din första information var att du skulle byta jobb. Det kommer hänga kvar hos dina chefer på nuvarande jobbet framöver. Detta kommer de självklart inte kommunicera till dig.

Jag säger riv plåstret och lappa ihop den bästa lösningen du kan få med andemening att du kör på enligt ingånget avtal. Du kan försöka argumentera för att få delar av bonusen, men den kan de neka dig enligt avtal som jag förstår det.

3 gillningar

Krångla inte till det! Du riskerar att av såväl nuvarande som tänkt arbetsgivare uppfattas som en strulpelle.

8 gillningar

Skapade ett konto enbart för att jag varit där du är. Hoppa. Chefer är bara där för att dom ska bli nöjda. Överlämning är inte ditt problem bara deras dåliga planering.

9 gillningar

Har läst tråden och uppfattar det som om de flesta vill att du ska säga upp dig med 1 månads uppsägningstid och tappa bonusen.

Mitt tips, prata med nuvarande arbetsgivare imorgon. Säg att du vill lämna över på ett snyggt sätt, du kan jobba året ut. Men du ska då få din bonus.

Säger de ja, grattis du kommer få en extra slant i form av bonusen. Kör året ut och byt sedan.

Säger de nej till bonusen, skriv på det nya jobbet med startdatum en månad fram i tiden. Säg direkt upp dig på ditt gamla med en månads uppsägningstid.
De kan säkert vilja ha 3 månaders arbete av dig, har de det som krav så tacka nej. Det är inte värt det.

Och som ovan skrivit, signa det nya avtalet före du säger upp dig!

4 gillningar

Rent arbetsrättsligt kan de inte kräva att du ska stanna kvar extra och lära upp din ersättare såvida det inte framgått i ditt anställningsavtal. Om du bara har en månads uppsägningstid är det ju det som gäller och inget annat. Sen kan du ju givetvis med goodwill arbeta ytterligare en månad men då kräver det att du och arbetsgivaren kommer överens om en förlängning av uppsägningstiden inom ramen för ditt anställningsavtal. Om du uppskattar arbetsgivaren och respekterar dom så är det för mig “självklart” att man stannar kvar och hjälper till att utbilda efterträdaren, givetvis med en extra månadslön då alltså. Om du inte känner full tillit till arbetsgivaren så hade jag tackat nej.

1 gillning

Hej och grattis till nya jobbet!

Är också aktiv tech-konsult och har både anställt och varit mottagare av liknande samtal om avslut många gånger och här är mina 5 cents:

Tech-branschen är mycket mindre än man kanske tänker sig och det är otroligt värdefullt att alltid lämna ett gott avtryck oavsett situation. Speciellt viktigt när det skulle kunna vara lite skavigt, vilket det verkar vara på väg att kunna bli.

Tycker du varit schysst och haft dialog om att du har ett erbjudande som du funderar på att tacka ja till om de matchar.
Skulle råda till att inte ha för omfattande diskussioner om detaljerna utan hålla dig till antingen 1 månad enligt avtal eller 2 månader med full bonus och låta dem välja. Det är tillmötesgående av dig och 2 veckor brukar räcka för att göra en bra överlämning.

Förtydligande fråga: Får du 11/12 av bonusen utbetald? I annat fall skulle jag säga upp mig så att du timar den.

Att stanna längre eller att konsulta på gamla skulle jag inte rekommendera. Enligt mina erfarenheter kommer det inte kännas bra och du skulle kunna hamna i en situation där du upplevs som girig och få kommentarer som “den dyra konsulten” osv.
Bättre då att säga att om det skulle uppstå ett behov framöver kan vi säkert lösa det. Och om det händer, låta din nya chef hantera allt utan din inblandning gällande ersättning.

Du kommer också snart känna att du vill vidare så dra inte ut på det i onödan när du väl bestämt dig. Du är ju på väg till nya spännande äventyr!

En av mina ledarförebilder Brenee Brown säger ofta “clear is kind”, och om du har det i åtanke navigerar du nog rätt.

Om detta är ditt första jobb är du ännu inte särskilt etablerad och de du arbetat med är de som utgör ditt professionella nätverk. Se till att ha kontakt med de som du kommer ha utbyte av framöver.
Tänk också på vad konsekvenserna blir om du rekryterar över gamla kollegor till nya jobbet. Om det är en konsultfirma kommer du säkert få frågan. Tänk dig för noga så att du inte bränner broar du vill använda senare.
Snyggt avslut och goda kontakter kan vara guld värda - och vise versa.

Hoppas du kommer trivas på nya jobbet!

• Är jag girig som tänker mig detta upplägg? Borde jag stanna 3 månader för att hjälpa dem täcka glappet?

• Är det okej från mig att ställa ultimatumet att jag vill ta del av bonusarna om jag ska stanna, annars blir det en månad bara? Nya arbetsgivaren vill gärna att jag börjar så snart som möjligt.

3 gillningar

Håller med föregående inlägg. Lägg fram som ditt förslag att stanna året ut och få ta del av bonusen, inte som en utpressning, utan med argumentet att du vill lämna snyggt och att bonusen trots allt redan är intjänad ifrån din sida.

Säger chef och VD nej så säger du att då går vi enligt anställningsavtalet (1 mån), inget konstigt med det.

Se bara till att få den överenskomna uppsägningstiden och bonus skriftligt. Bonus är oftast en policy som inte står i något avtal och som ledningen godtyckligt kan ändra eller dra in.

1 gillning

Så obegripligt att arbetsgivaren går med på kollektivavtal med en månads uppsägningstid, vilket de troligtvis gillar för att de blir flexibla själva. Men när arbetstagaren ska använda detta, då är det jättejobbigt och illojalt att använda sig av det. Man kan inte äta kakan och ha kvar den. Eller så får de förhandla fram ett nytt avtal om de inte vill jobba efter det som finns.

2 gillningar

Håller med här. Arbetsgivaren har valt 1 månads uppsägningstid eftersom de snabbt vill kunna bli av med folk om de vill. Det är de som satt villkoret. Då är det också de själva som avgjprt att det inte behövs mer tid att lära upp en ny anställd. Det finns bara två alternativ. 1. Stanna kvar året ut om du får din bonus. 2. Gå efter en månad.

Får ju högre lön "fortare " . Du skulle inte trivas att stanna gissar jag då attityden mot dig riskerar att ändras.
Har det nya företaget lust att vänta 3 Månader?

Asså det här forumet är ju inte annat än grymt - sjukt många tack till alla er som har svarat!
Var lite nervös inför att posta här, men detta är ju verkligen guld värt!

Kontraktet är signerat med nya företaget att börja i Januari. Astaggad att få börja där - de verkar som ett riktigt bra gäng, även om jobbet verkar krävande.

Kommunicerat till nuvarande chefen att jag inte kommer stanna i 3 månader, vilket chefen sa att han var “mycket besviken” på mig för. Jag reagerade ganska känslomässigt och sa till honom att jag tycker det är jävligt orättvist att lägga det på mig. Det är företagets val som gör att vi är i sitsen vi är i.

Angående bonusmålen så kunde han inte svara på om jag skulle få ta del av dem om jag slutar strax efter årsskiftet. Han bad om att få återkomma.

Jag har nu skickat mail där det är tydligt att jag stannar två månader om jag får ta del av bonusarna, och att annars ser jag min uppsägningstid som enligt avtal, en månad.

4 gillningar

”Mycket besviken” på att du inte frivilligt förlänger uppsägningstiden tre gånger om? Trots att du gav dem möjlighet att matcha erbjudandet? Du skrev tidigare att de inte kunde matcha ditt nya erbjudande, för att de ”inte förhandlar såhär”. Men tydligen har de inga problem att försöka förhandla sig till en oproportionerlig uppoffring från dig.

Tycker att retoriken med begrepp som ”mycket besviken” är ganska opassande.

5 gillningar