Hej forumet!
Lyssnat på podden och läst runt här länge- men aldrig vågat posta innan. Sitter nu i en sits där jag väldigt gärna skulle vilja få lite feedback med hur jag ska tänka inför byte av jobb.
Jag har i nästan två år jobbat på ett mindre tech företag. Jag har haft höga ambitioner om löneökning, något som jag delat med chefen sedan innan anställning. I våras fick jag 10%, något som chefen tyckte var extremt högt. Jag uppfattade det snarare som en inflationjustering och därmed inte en riktig löneökning.
Detta har jag gjort väldigt tydligt till chefen.
Jag har fått väldigt bra feedback på mitt jobb, och det jag fått höra på varje 90% av möten jag haft med chefen är ”fortsätt med det du håller på med!”.
Jag fick för några veckor sedan ett tips av en kompis att söka hans gamla jobb, och efter lite samtal med det bolaget så har jag nu ett erbjudande som ger mig 20% högre lön, och en vecka mer semester.
Berättade för chefen som en heads-up för några dagar sedan att jag fått ett erbjudande som jag tänker acceptera. Detta eftersom att jag själv upplever att jag har ganska kort uppsägningstid, och teamet kommer bli drabbade av att jag lämnar. (1mån enligt kollektivavtal)
Jag erbjuder här att jag eventuellt kan stanna året ut, så överlämningen blir bättre.
Han bad mig att tänka efter, och att om det fanns någon chans för mig att stanna, skicka honom ett mail med vad som hade behövts isåfall. Morgonen dagen efter skickade jag honom ett Mail med exakt samma ersättning jag blivit erbjuden, då jag trivts på arbetsplatsen förutom min ersättning.
Han pratar med VD, och dagen efter så sätter vi oss ner igen. Han säger att de inte kommer kunna matcha mina ”krav” och att företaget har processer som de håller sig till, och så här förhandlar de inte. Han nämner även att han vill jag stannar i 3mån för att kunna utbilda eventuellt nyanställd. Min upplevelse av detta var att det var ett ganska otrevligt samtal, som försökte ”guilt-trippa” mig till att stanna i tre månader. Om det var med mening eller inte, det vet jag dock inte.
En stor anledning för mig att stanna i två månader är att jag har bonusar som går ut i december, och att jag gärna skulle vilja ta del av dessa såklart, när jag ändå kommer gjort 11/12 delar av jobbet.
Tanken nu är att erbjuda chefen att jag stannar två månader, förutsatt att jag får ta del av bonusar, annars gäller en månad.
Min fråga till er på forumet:
-
Är jag girig som tänker mig detta upplägg? Borde jag stanna 3 månader för att hjälpa dem täcka glappet?
-
Är det okej från mig att ställa ultimatumet att jag vill ta del av bonusarna om jag ska stanna, annars blir det en månad bara? Nya arbetsgivaren vill gärna att jag börjar så snart som möjligt.
Bonusarnas totala storlek är lite mindre än en månadslön.