Jag har hamnat i en konstig situation med min arbetsgivare. Jag vill mest höra om detta är okej att göra från min arbetsgivares sida och inte att jag gjorde fel på något sätt (eftersom jag redan förstår i efterhand att jag gjort fel) ni kommer förstå när ni läser detta, ursäkta för förvirring.
Story:
Jag ska börja nytt jobb och säger upp mig (muntligt + skriftligt). Jag är på ett IT konsultbolag och mitt uppdrag tar slut snart på min nuvarande arbetsplats. Min chef börjar ställa massa frågor där en av de var vart man skulle, jag berättar för honom om den nya arbetsgivaren (här gör jag fel, blir så när man litar på någon). Han säger då att han ska ha ett möte med Vd:n (känner denna personen sen tidigare) på detta företaget så att han kan förhandla med den nya arbetsgivaren och kolla om jag kan börja tidigare. Trots att de har 3 månaders uppsägningstid. Jag har redan meddelat den nya arbetsgivaren när jag kan börja och skrivit därmed på kontrakt. Jag har även planerat ekonomiskt med hänsyn till dessa 3 månader då det blir mer utgifter på mitt nya jobb med tanke på längre sträcka osv. Hur ser ni på denna situationen?
Verkar ju sjukt märkligt om din nuvarande chef ska förhandla med din nya chef om att du ska börja din anställning i förtid utan ditt godkännande.
Samtidigt förstår jag ju din nuvarande chef att det kan vara svårt att hitta ett kort uppdrag på tre månader utan att kunden har möjlighet till förlängning. Är du med i facket skulle jag höra med dem.
Hade du hoppats bli arbetsbefriad eller “få sitta på bänken” hemifrån under din uppsägningstid?
Nej inget av de, visste i princip inte att det funkade så här när man inte har uppdrag (har alltid haft uppdrag). Trodde att man bara kunde fortsätta jobba på med annat i sånna fall de 3 månaderna.
Vad sade din gamla chef när du tydliggjorde för honom att förhållandet mellan dig och din nya arbetsgivare är något du kan, vill och kommer att hantera själv?
Det beror nog lite på hur ert avtal ser ut. Jag vet att en del får lite lägre lön när de “sitter på bänken” men det ska ju finnas med i ditt anställningsavtal eller kollektivavtal.
Det brukar vara så att om den nya arbetsgivaren är mån om att få in en tidigare så kan man ju själv få höra med sin nuvarande arbetsgivare om de är villiga att släppa en tidigare, men jag har inte hört att det sker över ens huvud.
Det låter lite märkligt att det finns avtal om uppstart med nya arbetsgivaren men ingen officiell uppsägning mer än muntligt hos din nuvarande. Behöver du dina tre månaders uppsägningstid så har du rätt till dem, så skicka in en skriftlig uppsägning för säkerhets skull. Annars kan ni säkert komma överens om en övergångstid tillsammans.
Behöver inte vara negativt.
Troligen kommer gamla chefen erbjuda nya bolaget att de kan ta över din anställning så fort de hittar ett uppdrag.
Lättare för nya bolaget än att de ska försöka matcha uppdrag som är 3+ månader fram i tiden. Gamla bolaget kan spara lite pengar, nya bolaget har möjlighet att få ut dig på uppdrag tidigare.
Ekonomiskt ska detta inte påverka dig, möjligen i positiv riktning om nya lönen är högre.
Går du från ett it-konsultbolag till ett annat? En teori är att din nuvarande chef vill gå till din nya chef och sälja in ditt nuvarande kunduppdrag till din nya arbetsgivare.
Men om du själv inte är intresserad av att börja din nya anställning tidigare är det ju bara att vara tydlig med det. Tala om för din nya chef att du anar att han kommer få ett samtal men att du är nöjd med den överenskommelse ni gjort.
Till nya chefen kan du också säga att du vill kunna fokusera 100% på jobbet när du startar och att det är bättre att du startar om tre månader (du kan vara flexibel med +- några veckor.
Viktigt att få ett bra avslut också.