Spontant tror jag att båda arbetsgivarna uppskattar flexibilitet från din sida i detta.
Den du lämnar kan spara månadslöner.
Den nya får det mycket lättare att sälja in dig och får möjligtvis in en konsult dag 1 och kan spara månadslöner.
Du får möjlighet att komma ut på uppdrag direkt och får en säkrare provanställning i tuffa tider.
Sätt dig i dina arbetsgivares stol? Vilka utmaningar har du? Vilken typ av anställd vill du ha i ditt lag?
Under vilka förutsättningar skulle du kunna tänka dig att byta jobb tidigare?
Udda inställning från nuvarande chef.Jag är medveten om att viss vill att man lämnar så fort det går om man ändå inte ska vara kvar, men det känns som ett övertramp att kontakta din blivande arbetsgivare.
Har du uppdrag under uppsägningstiden? Eller sitter du på bänken? Om du sitter på bänken kan jag (till viss del) förstå att han vill kapa kostnaderna, men det är ändå inget som de båda parterna kan komma överens om över ditt huvud. Har du tre månaders uppsägningstid är det, det som gäller.
Låter som du jobbat där länge, rätt ovanligt med 3 månaders uppsägningstid annars, får känslan av att du kanske såg fram emot att slippa sitta ute hos kund i några månader och bara pilla dig i naveln? …
Att få ett nytt uppdrag så pass kort tid innan du slutar är mer eller mindre omöjligt, jag skulle aldrig plocka in en konsult som sagt upp sig (Det lär ju komma ut) - det är bara större konsultbolag som har interna uppdrag som du skulle kunna ta.
Rent tekniskt kan ju din VD prata med din nya VD och komma överens om att du får ett uppdrag hos dom under din uppsägningstid, för att sen bli anställd där. Då kan du få jobba hos en ny kund i morgon och när du byter arbetsgivare märker kunden inget.
Är ju också möjligt att få får en möjlighet att börja tidigare hos din nya arbetsgivare, med eller utan din uppsägningstid. Men då måste du ju godkänna det, och just detta känns ju lite olustigt. Fast du har ju bestämt dig för att sluta, du har skrivit under så det är ju vad det är
Din känsla är fel, om du läser tidigare så att pilla i naveln var inte det jag såg fram emot. Detta har att göra med att han inte respekterat när jag bett honom att inte prata med Vdn. Vill även poängtera att han inte är Vd utan någon mellanchef.
Hela poängen här är:
Det är ingen annans beslut än mitt egna att fatta, kan finnas orsaker av praktiska och privata skäl som man inte är skyldig att dela med sig av.
Sedan när blev det OK att en arbetsgivare kontaktar ens nya arbetsgivare och diskutera kring en part som inte gett godkännande om detta eller är ens är med i dialogen kring beslutsfattande.
Det är så fel på så många plan. Vilket 80% av alla här håller med om.
Ditt nuvarande kontrakt tar slut och du tänker lämna ditt nuvarande konsultbolag - du har 3 månader uppsägningstid.
Ditt konsultbolag inser snabbt att det är omöjligt att få ut dig på ett 3 månaders konsultuppdrag under uppsägningstiden - dvs dem ska betala dig full(?) lön för att sitta på bänken beroende på hur ert avtal ser ut.
3 månaders lön + sociala avgifter + pension etc kostar ett företag flera hundra tusentals kr. Flera hundra tusen som företaget ska skänka till dig för din uppsägningstid (eller ska vi kalla det semester?).
Givetvis är det upp till chefen/VDn att försöka bli av med dig så snabbt som möjligt om du redan sagt upp dig. Du kostar ju bara pengar?
Om du inte vill att chefen/VDn springer dina ärenden kan du ju själv erbjuda att försöka byta till nya arbetsgivaren tidigare.
Väldigt märklig inställning att ha till en anställd konsult. Med tanke på att TS har arbetat åt samma firma i många år och aldrig varit utan uppdrag så har hen rimligtvis gjort sitt.
Rimligtvis så behöver den nuvarande arbetsgivaren, om de vill frångå sitt kollektivavtal / anställningsavtal erbjuda något.
I min mening hade den nuvarande chefen kunna sagt något i stil med: “Tråkigt att förlora dig, men tack för den här tiden. Med tanke på att ditt uppdrag snart tar slut så kan vi vara flexibla med din uppsägningstid om det är så att både du och din nya arbetsgivare gärna ser att du börjar tidigare.”
Jag har suttit i den situationen när jag lämnade ett konsultbolag, jag hade dock 1 mån uppsägning och eftersom mitt uppdrag hade avslutats när jag lämnade in så ville man att jag skulle gå typ på dagen då jag inte skulle dra in något värde under uppsägningstiden
Dock som i ditt fall hade du redan avtalat med nya arbetsgivaren när du skulle börja.
Avtal ska följas och vill du inte eller kan lämna tidigare än din uppsägningstid så är det vad som gäller, arbetsgivaren kan inte tvinga dig sluta tidigare bara för han tycker det, avtal ska följas.
Om det är ett större företag kan du kolla med HR och nämna att det inte är ett bra sätt att göra en offboarding och att du hade gärna slutat med en bra bild av företaget.
Du tänker helt rätt. Men såhär, du har ett liv. Och avtal är avtal och en bra chef har tystnadsplikt och bör respektera sina anställda. Det var av respekt och tillit som jag valde att dela med mig av information kring min nya arbetsgivare.
Varför skall jag ställa upp mot ett företag som beter sig illa mot mig? Är det MINA problem om arbetsgivaren inte har uppdrag eller kan ge mig arbetsuppgifter? Lever jag för mig själv eller för min arbetsgivare? hur många hundra tusentals kronor tror du att arbetsgivaren har tjänat på mig under hela den perioden jag varit anställd?
Jag visste inte när jag sa upp mig att företaget inte hade uppdrag åt mig. Personal kommer och går. Så är det. Vill man att ens anställda skall vara sjyssta mot en som arbetsgivare. Se då till att vara en sjysst arbetsgivare.
Poängen här handlar återigen inte om uppdrag eller ej. Utan principer.
att man pratar över mitt huvud
att man vill få iväg en så fort som möjligt, trots att jag arbetat och levererat/genererat värde till företaget under hela min anställningstid.
Min sambo har arbetat som chef under flera års tid och tycker att detta är fel på alla sätt och inte alls i linje med vad man får och inte får göra som chef. Det tycker även samtliga som jag har pratat med också. Så det bör inte vara okej.
Jag vill såklart börja hos min nya arbetsgivare, varför skulle jag annars byta jobb?
Men som jag skrev, av praktiska och privata skäl vill jag HELST börja arbeta där om 3 månader. Men detta är givetvis diskuterbart men här har man valt att inte ens ha en dialog med mig utan helt tagit saken i egna händer.
Bara ett exempel:
Låt oss säga att du idag har en månadslön på 50K, bestämmer dig för att byta inriktning och därmed gå ner 10K/mån i lön. Du kanske har familj och en ekonomi att ta hänsyn till och behöver styra om din ekonomi, skulle du då inte uppskatta din uppsägningstid på 3 månader som är det du har planerat kring? Dessutom har min nya arbetsgivare inget uppdrag i skrivande stund heller.
Väldigt osmakligt att kontakta nya arbetsgivaren utan mitt godkännande. Ungefär som att ringa runt såkallade " referenser ", exempelvis tidigare arbetsgivare utan att man lämnat dom som referenser. Hade jag inte sagt vart jag skulle börja hade detta inte hänt.