Jag började på ett nytt jobb förra veckan och några dagar innan jag började på jobbet sökte jag ett annat jobb som jag nu blivit kallad på intervju för. I mitt CV och ansökan skrev jag inget om det nya jobbet som jag skulle börja på utan skrev att jag var tillsvidareanställd (ff) på mitt numera gamla jobb. Det känns konstigt att utelämna det nya jobbet på intervjun men samtidigt känner jag mig lite “falsk” som inte skrev något om det från början. Hur tar jag upp det på smidigast sätt?
Anledningen till att jag inte skrev något om det nya jobbet var (om jag ska vara helt ärlig) för att jag inte orkade ändra mitt CV men också för att jag faktiskt inte börjat på det nya och inte kunde beskriva det på något bra sätt. Tacksam för rådgivning eller bara input om jag gör en höna av en fjäder
Varför måste du berätta om det utöver dina känslor att känna dig falsk? Skulle enkelt säga, sluta bry dig. Det är ingen som kommer tacka dig för att du är ärlig. Gå på intervjun, vill du hellre ha det jobbet, säg upp dig på det nya med motiveringen att du fått ett annat jobb som du trodde du inte skulle få och du fick bättre lön etc. Antingen får du gå utan några frågor eller så kommer de vilja ha dig kvar och kanske erbjuder högre lön. Sabba inte för dig själv och var “för ärlig” för det finns ingen som säger vad du måste och inte måste ta upp på en intervju…
Jag funderade på att inte säga något utan prata utifrån att jag är kvar på mitt gamla jobb men min sambo tyckte att det var bättre att vara ärlig i och med att det lätt kan komma fram att jag jobbar någon annanstans om jag går vidare i rekryteringen. Och när jag tänker på det så känns det som att det kan bli fel att låtsas att jag jobbar någonstans när jag inte gör det längre. Däremot kommer jag naturligtvis inte säga något till mitt nya (nuvarande) jobb utan får helt enkelt se om detta nya kan matcha eller bräcka det på något sätt.
Varför inte bara vara ärlig och säga som det är. Har svårt att se att det skulle ligga dig i fatet.
Som jag förstår det så sökte du flera jobb och fick ett nytt jobb men nu blev du kallad till intervju på en av de andra jobben du sökte. Om det senare är mer intressant vilket man får utgå ifrån eftersom du vill gå på intervjun så kan du bara säga som det är och att du är mer intresserad av det här jobbet. Då är det bra om du kan motivera det.
Skulle jag vara den som du sökte jobb hos så skulle jag uppskatta att du var rak och ärlig och bli mer fundersam om du undanhöll det och det kom fram senare. Tillit är a och o.
Skulle du inte få jobbet på grund av att du var ärlig med att du just bytt jobb så är det ingen arbetsplats du vill vara på. Du ska bli anställd för dina färdigheter och dina egenskaper inte något annat.
Skulle det inte det kännas konstigt om de ber om referenser från ditt gamla jobb och då framkommer det att du inte jobbar där längre? Då tror jag att man har sållat ut sig själv snabbt
Jo men exakt, jag tänker också att det är dumt att inte vara ärlig eftersom det lär komma fram om jag kommer så långt som att jag blir erbjuden jobbet. Som du säger skulle det ju bli superkonstigt med referenser, det tänkte jag inte ens på men det avgör verkligen saken!
Det jag kanske överanalyserar är det faktum att jag inte sökt dessa jobb samtidigt. Det jobb jag nu precis börjat på fick jag redan i mars och sen har jag gått och haft uppsägningstid fram till nu. Och det nya jobbet jag ska intervjua för sökte jag förra veckan så de har snabbt erbjudit intervju och det är väl lite det som gör att det känns konstigt att direkt säga öh föresten CV:et ni fick förra veckan stämmer inte längre. MEN som du säger är det nog bara att säga som det är. Jag hade inte börjat på nuvarande jobb när jag skickade ansökan och skrev det därför inte men nu har jag börjat där och då ska det nämnas
Det var en väldigt snarlik fråga i SvD i helgen, en som ev skulle utelämna en väldigt kort tidigare anställning i ett jobbsök.
En arbetsrättsjurist svarar inledande med ”lojalitetsplikt” och ”informationsplikt” men att man typ får avgöra hur relevant informationen är för tjänsten man söker. Också, kanske du kan vända det till din fördel, har denna korta anställning lärt dig nåt mer om vad du söker hos en arbetsgivare!?
Välj det som är bäst för dig och bry dig inte om vad de andra tycker. Sköt det hela snyggt bara, så kommer ingen att tycka något om dig. Jag har varit med en en VD som sa upp sig efter nån månad, samt medarbetare som man precis har lagt några veckor på att lära upp, och så säger de upp sig och slutar. Tråkigt såklart, och kan bli lite stökigt för organisationen, men inget jag tänker illa om. De har säkert goda skäl.
Jag hade en liknande situation får många år sedan.
Jag sökte jobb hos en arbetsgivare. Över en månad passerade utan att jag hörde något. Då valde jag istället att skriva kontrakt med en tidigare arbetsgivare för att säkra min inkomst. Veckan efter hör de av sig från stället som intervjuat mig. Blir kallad till andra intervju och blir erbjuden tjänsten direkt.
Nu har jag helt plötsligt uppsägningstid och en betald utbildning som jag förhandlat till mig att ta hänsyn till… Det slutade med en tidigare arbetsgivare som blev lite sur för att jag sade upp mig efter en vecka. Den nya arbetsgivaren betalade utbildningen jag förhandlat till mig hos den gamla.
När jag sen började hos den nya arbetsgivaren så gick jag på en ny intervju första arbetsveckan. Det jobbet tackade jag dock nej till.
Vet inte om detta hjälpte så mycket, men ibland blir det rörigt och det har en förmåga att lösa sig om man inte krånglar till det. Personligen hade jag nämnt det i intervjun. Men, inte som en ursäkt utan helt enkelt för att du inte hade börjat där. Jag tycker inte det låter konstigt alls.
Du måste absolut inte berätta för din nya arbetsgivare om din situation, men om det får dig att bli stressad så tycker jag att du ska göra det.
Som du svarade tidigare verkar vara så du känner är bäst. Du förväntade dig inte att höra av dem så du tog det säkra kortet baserat på det du visste då. Lycka till!