Tacka nej till tjänst efter man tackat ja?

Hej alla kloka på forumet!

Jag står mitt i en jobb ansökningsprocess och skulle vilja rådfråga lite och det är fullt möjligt att det är individuellt svar i slutändan men kanske väcker lite kloka funderar osv.

Jag har sökt två nya jobb, det ena är på en arbetsplats och i en arbetsgrupp jag vikarierat i tidigare (och trivdes superbra i) där jag blivit kallad till intervju. Det är inte osannolikt att jag kommer bli erbjuden denna tjänsten. Arbetsuppgifterna är inte en full matchning i vad jag önskar höra.

Jag har sökt ett annat jobb som är både mer i linje med vad jag vill göra och inom en bransch jag vill jobba. Långsiktigt är detta också mer i linje med framtida mål. Jag tror jag ligger bra till i den rekryteringen men dem ligger lite senare i processen än vad det första jobbet.

Frågan är egentligen om ni tycker att jag ska tacka ja om jag blir erbjuden det första jobbet. Om jag sedan skulle bli erbjuden det andra jobbet också i så fall ringa upp och tacka nej till tjänst nr 1.

Alternativt helt enkelt satsa helt på jobb två, tacka nej till första tjänsten utan att veta hur det kommer gå. Men med inställningen att det ändå är det jobbet jag hoppas på och skulle det skita sig så får jag vänta på något annan tjänst helt enkelt.

Ja inte helt lätt beslut enligt mig.

Valmöjligheter är nice. Jag hade tackat ja och inväntat svar från jobb nummer två.

2 gillningar

Om det inte är allt för stor skillnad i process-skedena så upplever jag att det brukar gå att förhala den som ligger lite före samt pusha på lite i den som ligger senare. Helt enkelt förklara att man är i flera processer och be om lite betänketid i den förra och att man önskar snabba puckar i den andra processen. Jag hade försökt undvika att tacka ja och signa något för att sedan backa, om du inte tycker det är värt risken att bränna eventuella framtida broar med arbetsgivare 1.

8 gillningar

Jag röstar på detta alternativ. Ingen som har kollat snett på mig när jag berättat att jag sökt flera jobb och av den anledningen inte kan tacka ja/nej ännu alt behöver få besked om erbjudande innan ett visst datum.

Då har det i och för sig inte skiljt jättemycket mellan processerna, 1-2 veckor kanske.

3 gillningar

Ärlighet varar längst. Berätta att du är med i flera processer. Tackar du ja och sedan ändrar dig så skapar du onödigt med jobb för arbetsgivaren du ”lurade”. Finns såklart personer som har denna typ av moral och dessa vill man ändå inte anställa så i slutänden så vinner arbetsgivaren som inte behöver dras med den typen av personer. :grinning:

Handlar ju också om att skydda sitt egna skinn lite, precis som arbetsgivarna alltid gör.

Säger du att du vill tänka på saken för att du är i flera processer kan de dra tillbaka erbjudandet och får du inte jobb 2 så är du ju arbetslös framgent.

Men vill man vara ärlig och offra sig för en arbetsgivare där man inte arbetar så kan man ju såklart göra det, jag vet vad jag hade gjort…

Har du jobb idag så hade jag varit helt ärlig, men hade jag varit arbetslös hade jag sagt ja till jobb 1 och väntat svar från jobb 2.

Är ju alltid lite High Chaparral med provanställningar och ingen bryr ju sig egentligen, vilket man lär sig med åren…

1 gillning