Jag är i slutfasen med ett antal erbjudanden, jag har några kontrakt i mail korgen.
De flesta vill ha 6 månader provanställning. Jag har haft det förut förstås, och det har alltid gått bra. Men det skulle förstås vara skönt att slippa.
Jag ska se om det går att få bort det ur kontraktet, men det är väl ingen deal-breaker som gör att det hänger på det.
Hur skulle ni argumentera? Om de inte går med på att ta bort det, är det fördelaktigt att då be om 3 månader istället? I det senare fallet, vad skulle vara mest fördelaktigt för mig enligt er erfarenhet?
Har du en fast anställning idag så är det ditt starkaste argument i den dialogen. Annars får du argumentera med att du har ett par erbjudanden och att du ser detta som det allra mest intressanta men skulle känts bättre om det varit utan provanställningsperiod. Det är ju egentligen det vanligaste om man redan har en tillsvidaretjänst och ska byta.
Jag gick andra hållet, efter att jag försökt få upp lönen så högt det gick så begärde jag en extra lönehöjning om provanställningen gick över till fast anställning.
Jag fick alltså extra betalt i utbyte mot att jag gick med på provanställning. Övergången till fast anställning är också ett bra tillfälle att förhandla till dig ännu en lönehöjning eller annan titel, om du har överträffat dina mål under provanställningen.
Ja så är det. Jag har lite svårt att veta hur jag ska argumentera. Jag har blivit varslad men har samtidigt mer eller mindre fått 7 erbjudanden. Så åt ena hållet är jag utsatt, åt andra hållet många möjligheter. Just nu är jag glad att jag blev varslad, för då tog jag tag och kommer närmare arbete jag vill. Jag har jättebra referenser. Sen är det egentligen 3 jobb som är det som jag väljer mellan, och 1 som jag tror jag vill mer än de andra.
Det var en bra infallsvinkel. Jag har förhandlat upp lönen redan från vad de sa var spannet med 10-20%.
Hur gick din argumentation kring provanställning? Tyckte dem att det var vettigt? Jag byter lite roll så jag vet inte hur mycket jag har att komma med.
Min argumentation var i linje med “jag uppskattar budet, men, jag vill att det ska vara långsiktigt bra för båda parter. Det är viktigt att det är win-win. Jag går från fast anställning till provanställning för att göra det lättare för er. För att det ska bli win-win så skulle jag behöva komma upp x kronor till. Om ni blir nöjda med min prestation under provanställningen och väljer att anställa, skulle det gå att lösa?”
Ett sätt att argumentera är att be dem förklara vad de är osäkra på. Fråga om det finns något du kan komplettera med, något extra test du kan göra, någon mer person på företaget som kan träffa dig, eller om de behöver fler referenser för att känna sig trygga.
Provanställning är ju ofta bara ett sorts slentrianmässigt riskminimerande från arbetsgivarens sida, så bra att be dem vara lite mer professionella och hantera anställningen som en relation där båda parter ska känna sig trygga.
Exakt! Väldigt viktigt att vara tydlig med att man inte har några problem med provanställning i sig, då kan det uppfattas som att man vet att man inte kan prestera, utan att det handlar om ett balanserat och rättvist avtal.
Det är ju motsatsen till vad trådstartaren vill. Du ökar ju risken genom att din lön ökar efter provanställning (kanske minimalt iof, men arbetsgivaren har nu en konkrekt anledning att inte gå vidare). Trådstartaren vill minska risk genom att inte ha provanställning.
Javisst, jag gjorde motsatsen. Mitt argument går ju också att vända på så att TS kan använda det. Då skulle jag argumentera såhär:
“Visst kan jag gå med på den här lönenivån, om det är fast anställning. Provanställningar har högre risk och andra lönenivåer. Som arbetsgivare och anställd så investerar vi ju i varandra under de första månaderna, om det blir fast anställning så blir vi båda tryggare med att det blir en avkastning på den investeringen.”
Jag funderade lite på det och tänkte först som TS att “jag vill minska risken att förlora jobbet”. Men jag har A-kassa och inkomstförsäkring, dessutom är jag eftertraktad på arbetsmarknaden. Den som förlorar på en avbruten provanställning skulle vara i främsta fall min arbetsgivare. Alltså kände jag som om att skadan med en avbruten provanställning skulle vara liten för mig och ha en låg sannolikhet, och det var en risk jag var villig att ta i utbyte mot pengarna.
Dock är det ju arbetsgivaren som förlorar på att avsluta anställningen efter 6 mån, då arbetaren sällan är lönsam under den första tiden. Så jag tvekar lite på att det ökar risken nämnvärt.
@koda_hemma Bra strategi som fler borde använda, tack för att du delade
Det var ett bra argument. Jag känner inte att jag har mentalt övertag just nu att göra så, men nästa gång så ska jag definitivt köra din strategi!
Jag ska ta med det i diskussionen om de vill förklara risken för mig så den är svart på vit. Jag skulle ju definitivt kunna få med fler referenser t.ex. Jag har ändå varit på 5 intervjuer, kodtest och riktigt bra referenser från högt i tidigare bolag. Såklart så har vi inte känt varandra innan. Det är väl det som är risken för dem.
Jag är inte emot detta resonemang. Det var en bra idé som jag kommer ta med mig! Denna gång så får jag rollen jag vill ha, till lönen jag vill ha. Det är väl egentligen bara skönt att ha längre tid att ställa om, om det behövs.
Om jag får gå av någon anledning, och inte blivit sjuk på något sätt, så kan jag förstås hitta jobb direkt. Jag lärde mig denna gång att jag blivit tydligt bättre på intervjuer, det går bra varje gång nu
Jag har också a kassa och inkomstförsäkring, så risken är väl inte så stor. Alla talade om för mig att det var skitsvår marknad just nu, “ta vad du än får”. Det har jag inte direkt märkt. Så antingen har jag blivit bättre på att sälja in mig, eller så är det ingen tuff marknad.
Det är svårare marknad totalt, men de som märker störst skillnad brukar vara juniora och de med utländskt påbrå.
Om de ändå är intresserade av dig, trots den svaga marknaden, så betyder det att du har en ovanligt stark position på arbetsmarknaden och en stark förhandlingsposition.
Ytterligare ett argument: baserat på ditt startdatum så kommet du missa en årlig lönerevision. Be att få ta den lönerevisionen i samband med övergång till fast anställning.
Om du har bolån så kan du säga att fast inkomst krävs för bolånet. Då kan de vara mer öppna för fast anställning direkt.
Är det en ren provanställning ?
Eller är det en fast anställning med en 6-månadersprovperiod?
Har du erfarenhet brukar man inte ha en provperiod. Det är främst för de första anställningar där man inte kan bedöma personen. Eller om personen byter jobb för ofta då finns det en osäkerhet.
Fråga bara varför de har det då du har erfarenhet och referenser. Teknisk borde de kunna bedöma dig.
Finns det andra osäkerhet kopplat till dig eller är det kopplad till konjonkturen? Det sist nämnda är inte syftet med provperiod och är de osäkert är det kanske inte rätt företag.
Tror inte heller att provperiod finns som standard i de olika standard kontrakt för tjänsteman. Oftast behöver man kryssa extra.
Hur länge har du jobbat hos nuvarande AG och var står du i livet? Ingen provanställning är en sak, men om man har inkomstförsäkring vad gör det då egentligen? Blir ändå bara 3 månader uppsägning i alla fall. Ska du inte förlänga uppsägningstiden istället som säkerhet när tiderna kanske på riktigt blir sämre för dig - kanske i framtiden? Jag själv skulle inte byta ut min uppsägningstid jag har idag. Kanske tillgodaräkna tiden hos din nuvarande AG? Allt kan diskuteras.
Jag har anställt ett par medarbetare sista åren. De flesta seniorer som jag blivit rekommenderade av personer jag litar på och då har det aldrig varit aktuellt med provanställning.
Men om jag på något sätt är osäker, kanske pga avsaknad av referenser eller referenser som inte var helt positiva, vill jag ha provanställning. Om kandidaten i detta läge inte vill starta tjänsten med provanställning så tackar jag för mig och önskar personen lycka till.
Det är ett otyg som missbrukas hejvilt. Har man lång erfarenhet inom sitt område och dessutom går från trygg anställning så är det rent oförskämt av arbetsgivare att komma dragandes med provanställning.
Har man inte trygg anställning men lång erfarenhet inom yrket och bra referenser tycker jag inte heller man ska gå med på provanställning.
Senast jag bytte jobb (halvår sedan) så sa chefen “alla får provanställning här”.
Jag sa “jag har inte haft provanställning på 13 år, varför ska jag bryta den trenden här?”
Blev ingen provanställning utan fast direkt.
Jag hade absolut kunnat tacka ja till provanställning men då skulle jag behövt lämna ett högre löneanspråk, mest för att bråka… men att lämna fast anställning och byta till provanställning betyder ju risk och risk betyder pengar i slutändan.
Har upplevt samma sak, stod provanställning i kontraktet men så fort jag ifrågasatte det så var det inga problem med fast direkt, vilket bidragit till min syn att provanställning väldigt ofta missbrukas.
Hade du gått med på att köra på provanställning men öka uppsägningstiden till säg 3 månader?
Personligen så har jag inget emot en provanställning utifrån perspektivet att man kan bli uppsagd utan skäl, utan det handlar om den korta uppsägningstiden (förlorad arbetsinkomst, det kan ta tid att hitta ett lika bra jobb), samt att det är fult av arbetsgivaren att lägga all risk vid ett jobbyte på arbetstagaren.
Nu har jag signerat, och med min dåliga förhandlingsförmåga så blev det 6 månaders provanställning trots allt. Jag tror att nästa gång så kan jag vara hårdare. Detta främst för att jag byter lite roll, och inte kände att jag kunde trycka så hårt på tidigare erfarenhet inom denna nya roll. Jag har aldrig gjort någon besviken, så jag hoppas det inte blir så denna gång heller. Lite mer kommentarer efter quotes…
I detta fall så börjar jag så jag inte känner att jag kan motivera det, då jag börjar en bit in i året. Enligt statistiken så kommer jag ligga i topp 10% lönemässigt jämtemot andra som tagit examen samtidigt, men samtidigt så kan man räkna att jag har ett antal till års erfarenhet som är delvis relevant, så det är svårt att räkna. Jag fick lönematchningen som fixade det. Det får väl räcka tänker jag
Efter perioden övergår den till fast så jag vet inte vilken den klassas in som i det du skriver ovan.
Jag skulle nog kunna pusha det så hårt och ha erbjudanden kvar. Men i detta fall ville jag ha ett specifikt jobb. Jag kan säkert göra det nästa gång. Jag har letat länge efter något som detta och det kommer ge mig erfarenhet som kommer väga tyngre än alla de andra arbeten jag hade erbjudande på.
Får bli nästa gång…
Jag hade jättebra refenser. Från flera nivåer upp i organisationen och närmaste chef. Jag försökte fråga om det var något där som inte kändes bra, men jag fick egentligen inte något svar.
Bra idé! Skulle kunna ha frågat. Jag frågade mest om längden på provanställningen.