Beslutsångest kring ny arbetsgivare (Klarna)

Hej forumet,
Jag har blivit erbjuden en intressant tjänst hos Klarna men har svårt att bestämma mig.

Mitt CV har blivit rätt hoppigt eftersom jag försökt klättra i lön, förmåner och arbetsmiljö/stressnivå genom att byta arbetsgivare vartannat år sen 2018. Det är något jag kan leva med och har lätt att svara på under eventuella intervjuer. Jag planerar att fortsätta i snarlik takt tills jag är 45-50 (jag är 36 år).

Idag är jag anställd som konsult via min arbetsgivare som är det där traditionella lilla IT-bolaget med nära till ledningen, massor av alkohol och fester och personliga skämt/familjär jargong. Jag har en grundlön på 52.000kr/mån och provision på arbetad tid som varierar mellan 4000-6000kr/mån när jag har ett heltidsuppdrag. På provisionen betalar jag 54% skatt och får semesterersättning utbetalad på månadslönen.
Hos nuvarande arbetsgivare är jag trygg i min anställning men börjar känna att konsultsäljarna kan komma att ge mig uppdrag med dåliga/felaktiga villkor, vilket dessa ska ha gjort för mina kollegor som börjat säga upp sig (6 st av totala personalstyrkan om ca 30 konsulter de senaste 6 månaderna). Dessutom verkar företaget börja fokusera mer på mycket yngre personal och instegsjobb eller bemanning, vilket inte intresserar mig.

En nära vän som arbetar med något helt annat än mig hos Klarna sa att jag förmodligen skulle trivas ännu bättre hos dom. Efter 5-6 månader gick jag med på att delta i en intern rekryteringsprocess till rollen som Mac/Windows-tekniker och först efter 6 intervjuer under ca 2 veckor fick jag veta att den positionen inte längre är aktuell men teamet gillade mig (och jag dom) och vill ha mig som Linux-tekniker, som jag enbart har privat erfarenhet av och som jag varit väldigt tydlig med och även nämnt att jag behöver någon form av försäkran om att de inte har allt för höga krav på mig direkt. Dom har också varit tydliga, så vi är eniga om rollbeskrivningen.

Klarna kunde däremot inte möta mitt önskemål om att anställda mig direkt och slopa provanställningen (fullt förståeligt för ett så stort företag) och erbjuder mig samma månadslön som min nuvarande grundlön samt RSU:er om ca 5% av min grundlön/år som jag, om jag förstått det rätt, har rätt att utnyttja efter fyra års anställning. Jag är dock osäker på hur det fungerar.
Klarna har snarlik friskvårdsersättning och samma antal betalda semesterdagar som jag har idag men i avtalet finns bl.a. en punkt som säger att jag kan behöva jobba övertid och obekväma tider, helt obetalt. Jag har mailat och frågat om de erbjuder komptid eller liknande men ännu inte fått något svar p.g.a. helg.

Det som gör att jag har svårt att bestämma mig är att jag väljer mellan att sitta lugn och ganska nöjd i båten med en bra lön och förhållandevis enformiga arbetsuppgifter eller att påbörja en provanställning med en något främmande arbetsuppgift (Linux) där jag helt saknar “enterprise-kompetens”, inom samma arbetsområde där jag i övrigt är 100% bekväm och tillräckligt kompetent. Alltså främst en rädsla att inte nå upp till arbetsgivarens förväntan och riskera att inte bli förlängd samtidigt som min sambo studerar.

Jag är samtidigt rädd att missa en chans att utvecklas och stormtrivas hos Klarna som är en av de arbetsgivare som jag sett fram emot att eventuellt jobba hos (även Spotify, Tre och andra moderna arbetsgivare).
Min vilda gissning är att jag inte kommer ha några problem att hitta en ny arbetsgivare om det skiter sig hos Klarna men ka då behöva räkna med att gå ner ännu mer i månadslön än bara min provision som jag har i dagsläget.

• Har någon av er erfarenhet av Klarna som arbetsgivare?
  • Hur hade ni gjort i min situation?

Tack och trevlig helg!

har varit på intervju på Klarna men inte jobbat där. Tycker att du absolut ska ta jobbet. Jobbet som sådant vet jag inget om, men det ser bra ut på CVt vilket ger bra möjligheter i framtiden, samt att du lär dig något nytt.

För mig hade detta varit ett nej direkt. När dom inte vill ha dig längre/du blir överflödig/dom hittar någon annan billigare får du jobba gratis till du säger upp dig. Vidrigt kryphål?

7 gillningar

Utan att veta exakta villkoren i just detta fallet, men RSUer fungerar som så att du får ett antal aktier i företaget du jobbar för, men de är “låsta” (unvested) under en viss tid. Verkar på vad du säger 4 år.
Dvs, du har på papper att du kommer få ut en viss del aktier vid en viss tidpunkt.
När den tiden löper ut så “låses de upp” (vest), och aktierna är helt dina att förfoga över.
Utbetalningen i aktier räknas som inkomst och du får skatta för värdet precis som för inkomst.
Vanligtvis finns det villkor som säger att om du avslutar anställningen förlorar du alla unvested aktier.

Förstår inte varför man skulle acceptera en provanställning om man går från en annan anställning.

Det är tillräckligt enkelt att säga upp folk i Sverige som det är och då ska man inte göra det enklare med provanställning.

7 gillningar

Håller med i den bemärkelsen att jag själv inte heller skulle acceptera en provanställning, men det står ju varje arbetsgivare fritt att sätta sin egen policy.

Däremot håller jag inte med om att det skulle vara särskilt lätt att säga upp folk. Det är fullt genomförbart men ganska dyrt i de flesta fall.

Sist men inte minst, on topic, så ligger Klarna någonstans i mitten av min topp-tio Rövbolag ™ som jag aldrig skulle jobba för. De, Philip Morris och Baluba-TV.

1 gillning

Av moraliska eller t.ex. arbetsmiljömässiga skäl?

Företaget jag är anställd hos idag är den första arbetsgivare som mött mitt önskemål om att skippa provanställningen.
Jag tror det är mer vanligt än ovanligt med provanställning och jag förstår det ur arbetsgivarens perspektiv.

2 gillningar

Ja, jag väntar på svar från dom ang. den punkten. Det är sannolikt en devalverande för mig också.

Har ingen insyn i arbetsmiljön utöver de två tveksamheter du själv lyft (provanställning och obetald övertid med tveksam kontraktsskrivning) men för mig går det helt bort att bidra till ett blodsugande bolag med bristande kundsekretess och obefintlig service, vars affärsmodell tycks vara att få consumer-suckers att köpa skit de inte behöver mot faktura och sen glömma fakturan så de får påminnelseavgift.

4 gillningar

Ja, det köper jag. Jag hade sannolikt mått bättre i själen av att jobba åt t.ex. Sida eller Röda Korset men jag tvivlar på att det är lika utvecklande och lika bra lön, tyvärr.

Har jobbat på Klarna och funderar på att gå tillbaka.
RSU:erna fungerar som så att efter du fått dem tar det 4 år innan alla omvandlas till aktier. Först efter 1 år får du dina första aktier, sedan vestas de kontinuerligt (tror det var kvartalsvis) fram tills att du har alla akter efter 4 år. Så efter år 1 har du 1/4, efter 2 år 1/2 osv… När du mottar aktierna betalar du skatt för dessa som dras från din lön. Har du “otur” och värdet på Klarnas aktier ökat mycket kan du får avsevärt mindre nettolön den månaden. Något att se upp med.
När du jobbat där i flera år kommer du ha flera vestningsperioder igång samtidigt. En för varje år, de senaste 4 åren.

Angående obetald övertid. Jag hade en mer junior roll då jag jobbade där och hade aldrig något problem med detta. Min chef var väldigt förstående och om någon jobbat över en dag såg han inga problem med att samma person kunde sluta tidigare någon annan dag. Men detta kan nog skilja från team till team.

2 gillningar

Beror på vilket perspektiv man har. Internationellt är det enklare och billigare än vissa andra länder.
Exempelvis så vägrar en del bolag starta upp verksamheter i Nederländerna då det är jobbigt och dyrt att säga upp folk där.

Många av de stora bolagen i Sverige har verksamheter i många länder och då kan det vara billigare att säga upp i Sverige.

Fullt medveten om detta eftersom det ligger ganska nära vad jag jobbar med i en internationell koncern. Det är enkelt att säga upp personal på grund av arbetsbrist eller vid stora omstruktureringar, men det är ju inte samma sak som att slänga ut en low performer efter en snedrekrytering.

1 gillning

Man kan se detta på olika sätt tycker jag. Visst, jag är emot att folk ska köpa innan de har råd. Men Klarna är bättre än många alternativ. Deras affärsmodell baseras inte på att få kunderna skuldsatta och betala höga räntor och förseningsavgifter, utan på avgifter som affärer betalar för att få använda deras betallösning. Men detta gör att de får mer exponering i Klarna-appen. Så det blir lite som Facebook. Är det gratis är det du som är produkten. Så en vanlig web2 affärsmodell mer eller mindre.

Klarnas affärsmodell har evolverat. Självklart är avgifter från merchants fortfarande viktiga, men nu när de har byggt upp sin kundbas (100 milj registrerade användare) börjar de sälja sin marknadsföring och annonsplatform till samma merchants. De har betaldata som Facebook och Google aldrig kommer över.

Jag håller helt med, det är extremt lätt att sortera bort företag på lösa moraliska grunder, speciellt om man inte känner till branschen, eller om man pratar om andras jobb och inte sitt eget…

Kolla upp det med den rekryterande chefen hur vanligt övertid är i praktiken. Känns spontant som något man skriver in för att gardera sig och för att man kan komma undan med det. Klarna och andra stora IT-bolag borde vara väl medvetna att folk sticker om man börjar begära regelbunden övertid utan kompensation.

Rent krasst så är det ju ett privilegie man kan ta sig råd till om man har gott om valmöjligheter att jobba för bolag vars namn klingar bättre.

Obetald övertid i kontrakt är väldigt vanligt skulle jag säga. Det beror iofs på vilken roll du har men generellt är det vanligt att man som tjänsteman får fler semesterdagar i utbyte mot obetald övertid. I praktiken innebär det enligt min erfarenhet oftast en riktigt bra deal då jag aldrig varit med om att behöva jobba över såpass mycket. Det beror såklart på arbetsbelastning och kultur inom företaget. Jag jobbar själv på Spotify och om jag någon gång jobbar över är det för att jag själv känner att jag ligger efter eller att vi är i slutfasen av ett projekt. När saker lugnat ner sig brukar det jämna ut sig och jag kan sluta tidigare osv (iofs ingen som bryr sig vilka tider jag jobbar så länge jag gör det jag sagt att jag ska göra). De finns dock många som har on-call (jour?) och då får ersättning för detta.

Min uppfattning om Klarna är att det är en bra arbetsplats. Jag skulle fokusera mer på hur chefen och teamet verkar än saker i avtalet annat än lön. Provanställning och obetald övertid är i princip standarder som i praktiken inte innebär någonting så länge du inte hamnar under någon sopa till chef.

3 gillningar

Jag har mailat rekryteringsansvarige samt min eventuellt blivande TL ang. punkten om övertid. Min osäkerhet kring min kompetens i Linux har börjat lägga sig och nu handlar det mer om att se till så jag inte kliver in som slav om det blir regelbundet övertidsarbete i gruppen eftersom avtalet ser ut att vara generellt.