Arbetar som IT-konsult sedan 5+ år och har gjort en del jobbyten för att få upp lönen.
Har vid mina senaste två jobb anställts direkt med tillsvidareanställning och hade ett erbjudande tidigare i år där bolaget vägrade att ta bort provanställningen.
Är nu i diskussion med ett annat bolag som även erbjuder en högre lön men även där provanställning. Jag har vid tidigare tillfället förhandla bort detta då jag sedan tidigare gått igenom provanställningar och har flertalet referenser.
Accepterar ni provanställningar som har arbetat inom branschen med några års erfarenhet?
Som sagt försöker arbetsgivaren att få detta till om jag är osäker på att jag kommer klara prövotiden, men det handlar snarare om min ekonomiska stabilitet och att jag inte vill acceptera en anställningsform som är mindre stabil än min nuvarande tillsvidareanställning.
Jag har ALLTID haft provanställningar på ALLA mina jobb. Även efter 20 år i branschen.
Sjukt? Ja.
Har jag någonsin blivit av med jobbet/avslutat själv? Nej
Är jag orolig för att inte få ett nytt jobb snabbt? Nej, det är IT-branschen vi pratar om
Kan du bli av med jobbet utan provanställning? Ja
Jag är medveten om att jag kan bli av med jobbet utan provanställning men det har aldrig hänt mig.
Sedan är det inte heller svårt att få ett nytt jobb men vill inte ta första bästa arbete om jag skulle hamna i en situation där provanställningen avslutas.
Just ja. Som arbetsgivare är det inget jag tummar på. Är struligt om en anställer fel och jag kan helt enkelt inte garantera att anställningsprocessen är tillräckligt bra för att säkerställa att felrekryteringar inte förekommer. (Borde kanske fixas såklart)
Är det facket eller gammel-företag som fått oss att sky provanställning?
Som jag ser det är det alltid en risk att byta jobb.
Hade du signat på för Klarna för ett tag sen hade provanställning varken gjort till eller från… Jag personligen tror att det är alldeles för mycket falsk säkerhet i en tillsvidareanställning.
Jag blir headhuntad för min kompetens. Om jag ska då överväga att byta jobb ska jag knappast gå ner till sämre villkor som en provanställning och leva några månader med mindre stabilitet.
Provanställningen gynnar enbart arbetsgivaren och inte arbetstagaren. Är det för någon som aldrig arbetat inom branschen kan jag förstå provanställningen, men inte för seniora personer som redan ha referenser och har arbetat till sig en provanställning.
Men som sagt tråden var för att höra andras erfarenheter om provanställning vid byte av tjänst när man redan har tillsvidare. Inte provanställningens vara eller icke-vara.
Alltså, jag håller i sak med! Bara att jag slutat tjafsa om det själv då det helt enkelt inte har en tillräckligt stor impact.
Förövrigt kan du ju förhandla om tex. längd på uppsättningstiden. Får du den till 1 månad blir det ingen praktisk skillnad mot en tillsvidareanställning.
(Nu kommer väl de som fortfarande tror att vi har ordentliga arbetslagar säga att det visst är skillnad, och det är det, men inte i praktiken)
Jag skulle föredra evig provanställning. Bara drygt att behöva vänta i tre månader när man säger upp sig. Om jag mot förmodan skulle bli uppsagd har jag tillräckligt med sparmedel för att det inte ska vara något problem.
Att vid head-hunting inte erbjuda tillsvidareanställning förefaller märkligt.
Jag har aldrig varit provanställd (jobbat både som konsult och anställd på jättesmå till jättestora företag inom IT-branschen) så har egentligen ingen erfarenhet, men jag tror att även om många resonerar som så att “vill dom inte ha mig av någon anledning så ska jag inte försöka hänga kvar” så är det en inte oväsentlig skillnad gentemot tillsvidareanställning. Jag tänker på situationer som till exempel någon konflikt som involverar chef eller tillsvidareanställd kollega så kan det kanske vara enklare att skylla på felrekrytering än att lösa problemet på riktigt.
Jag har alltid fått provanställningar och tror det är standard på alla arbetsgivare jag har haft. Tycker inte det är något konstigt. För egen del känner jag mig trygg i att jag kommer att göra ett bra jobb om jag trivs.
Sen är det alltid en risk att byta jobb och vara “sist in” på ett jobb förstås, särskilt när vi går mot lågkonjunktur.
Har sett flera dåliga rekryteringar under åren hos dom arbetsgivare jag varit hos där jag är glad för deras skull att det finns provanställningar.
Har aldrig brytt mig. Har huvudsakligen haft provanställningar, tror bara en arbetsgivare erbjudit tillsvidare från dag ett. Men har som sagt aldrig brytt mig om att förhandla. Finns betydligt viktigare saker att förhandla, som lön eller semester exempelvis.
Har vid jobbyte blivit erbjuden provanställning men jag har aldrig accepterat det utan det ska vara tills vidare om jag ska lämna en tjänst som är tills vidare.
Verkar som det skiljer sig en hel del! Kan det vara så att det är beroende av företaget som sådant?
Jag vill tex hävda att små/medelstora start-ups samt de ”nya” storföretagen kör med provanställning. Dvs typ Spotify, Klarna, Dice (EA), Mojang osv men kanske har fel?
Min första anställning inom IT var en provanställning. Det hade man inte sagt något om under processen utan det var först när jag läste kontraktet. Jag kände mig lite lurad men det var mitt första jobb och skrev på.
Därefter har jag aldrig haft någon provanställning vid byte. Jag skulle inte skriva på om jag inte dels blev tillsvidareanställd direkt, och dels fick 3 månaders uppsägningstid direkt (vissa har en trappa 1 —> 6 månader beroende på anställningstid, men jag motiverar det med "jag har 3 månader idag, varför skulle jag byta ner mig?)