Arbetar som IT-konsult sedan 5+ år och har gjort en del jobbyten för att få upp lönen.
Har vid mina senaste två jobb anställts direkt med tillsvidareanställning och hade ett erbjudande tidigare i år där bolaget vägrade att ta bort provanställningen.
Är nu i diskussion med ett annat bolag som även erbjuder en högre lön men även där provanställning. Jag har vid tidigare tillfället förhandla bort detta då jag sedan tidigare gått igenom provanställningar och har flertalet referenser.
Accepterar ni provanställningar som har arbetat inom branschen med några års erfarenhet?
Som sagt försöker arbetsgivaren att få detta till om jag är osäker på att jag kommer klara prövotiden, men det handlar snarare om min ekonomiska stabilitet och att jag inte vill acceptera en anställningsform som är mindre stabil än min nuvarande tillsvidareanställning.
Jag har ALLTID haft provanställningar på ALLA mina jobb. Även efter 20 år i branschen.
Sjukt? Ja.
Har jag någonsin blivit av med jobbet/avslutat själv? Nej
Är jag orolig för att inte få ett nytt jobb snabbt? Nej, det är IT-branschen vi pratar om
Kan du bli av med jobbet utan provanställning? Ja
Jag är medveten om att jag kan bli av med jobbet utan provanställning men det har aldrig hänt mig.
Sedan är det inte heller svårt att få ett nytt jobb men vill inte ta första bästa arbete om jag skulle hamna i en situation där provanställningen avslutas.
Just ja. Som arbetsgivare är det inget jag tummar på. Är struligt om en anställer fel och jag kan helt enkelt inte garantera att anställningsprocessen är tillräckligt bra för att säkerställa att felrekryteringar inte förekommer. (Borde kanske fixas såklart)
Är det facket eller gammel-företag som fått oss att sky provanställning?
Som jag ser det är det alltid en risk att byta jobb.
Hade du signat på för Klarna för ett tag sen hade provanställning varken gjort till eller från… Jag personligen tror att det är alldeles för mycket falsk säkerhet i en tillsvidareanställning.