Hej! Är på jakt efter nytt jobb som systemutvecklare och har ett gäng företag och rekryteringsbolag som jag just nu är i nån slags rekryterings- eller intervjuprocess med.
Ett av jobben har en provanställning på 6 månader hos rekryteringsbolaget, där upplägget är att man är anställd hos rekryteringsbolaget men konsultar hos företaget som de rekryterar åt, för att sedan gå över i en tillsvidareanställning hos företaget när provanställningen tar slut.
Är det nån som har erfarenhet av det här? Jag har aldrig varit med om det tidigare, men tycker att det låter rätt dumt för mig som arbetstagare. Jag kommer så klart fråga ut rekryteringsbolaget om hur det funkar, men vill gärna höra vad ni tycker, och få tips om frågor att ställa.
Exempel på frågor jag kommer ställa är:
Vad händer med semesterdagar, går jag miste om att arbeta ihop semesterdagar hos företaget, och har jag 6 månaders ihoparbetade semesterdagar som brinner inne hos rekryteringsbolaget?
Har jag inget eller ett annat kollektivavtal hos rekryteringsbolaget?
Vill tillägga att företaget ifråga är välkänt och har flera tusen anställda i Sverige.
Jag har använt det här sättet tidigare och det innebär att man hyr personalen som en trial. Det är ett effektivt sätt att ha färre FTEs.
Jag hade varit lite försiktig med det här upplägget som anställd. Det innebär i princip att företaget hyr en konsult som man kan välja att anställa efter 6 mån om du är tillräckligt bra. Annars så byter man konsult och testar en annan.
Vet inte hur många års arbetslivserfarenhet du har bakom dig. Det jag vet är att jag personligen aldrig skulle gå med på ett nytt jobb som vill ha en provanställning inskriven i kontraktet. De får välja mellan den eller mig i sådana fall.
Jag är inte säker på att det är samma sak, men har sett upplägg från rekryteringsbolag där dom erbjuder företag att istället för att anställa kandidaten själva och betala provisionen för rekryteringen direkt (3x månadslönen), att först ta in kandidaten som konsult i 6 månader med möjlighet att inte anställa och på så sätt slippa betala rekryteringsprovisionen för kandidater som inte funkade.
Jag tror dock inte att det finns någon uppsida för dig, känns bara onödigt krångligt.
I min erfarenhet så intervjuar företaget kandidaten som vanligt, men hyr in dom istället för att anställa dom direkt.
Jag har blivit anställd på det sättet. Företaget hade ett program där man ville rekrytera och konsultfirman skötte rekryteringen. Jag intervjuades av både företaget och konsultfirman. Företaget gjorde detta med avsikt att anställa mig efter ca ett halvår.
Under denna tiden satsades det en hel del pengar på oss som anställdes på detta sätt. Så jag fick göra många studiebesök, lyssna på föreläsningar och gå på middagar/göra olika aktiviteter. Vi var ca 15 som anställdes samtidigt på olika avdelningar på företaget.
Jag tyckte det var helt okej, jag hade nog aldrig sökt tjänsten och företaget hade nog inte anställt mig om inte konsultbolaget/rekryteringsfirman hade föreslagit mig.
När man är anställd via ett rekryteringsföretag brukar man även få en “snittlön” som är baserad på medellönen som de andra på företaget som har en liknande tjänst som du har.
Jag har varit med om detta, men då hade jag som krav att företaget som rekryterade mig skulle fastanställa mig vid dag 1. Så att jag kunde välja att inte gå över till bolaget dom hyrde ut mig till om jag kände att det inte passade. Sedan gjorde även detta att jag samlade på mig en massa semesterdagar som dom skulle behöva betala ut om jag bytte.