Hej! Jag har varit arbetssökande i nästan 2 månader och har just fått ett jobberbjudande med 6 månaders provanställning. Jag har några funderingar och skulle vilja ha er hjälp!
Bakgrund: Jag har en akademisk utbildning och över 3 års erfarenhet inom mitt yrke. Förra året bytte jag jobb för att avancera, men provanställningen avslutades efter 5 månader utan förvarning. Jag söker aktivt jobb och blir regelbundet kallad till intervjuer, men detta är mitt första erbjudande i vår. Jag är egentligen intresserad av mer avancerade roller med bra utvecklingsmöjligheter, men de är svårare att få. Jag är nöjd med löneerbjudandet men inte helt med utvecklingsperspektivet.
Jag planerar att tacka ja till jobbet men förhandla om provanställningen. Jag anser att jag är väl kvalificerad för tjänsten och behöver inte en 6 månaders provanställning för att bevisa min lämplighet, särskilt med tanke på min tidigare erfarenhet.
Arbetsgivaren vill dessutom att jag ska arbeta på kontoret heltid under provanställningen (jag var annars informerad om att man kan jobba hemifrån 2 dagar i veckan), vilket kan vara besvärligt med småbarn och pendling. Därför är det önskvärt att förkorta prövotiden också av den anledningen.
Funderingar: Jag vet att det kan vara svårt att förhandla bort provanställningen helt när man inte har en fast anställning att gå ifrån, men jag vill försöka förhandla ner den till 0–3 månader. Har ni några bra taktiker för förhandling? Har ni erfarenhet av detta?
Samtidigt undrar jag, om det kanske är bättre att ha en lång provanställning och fortsätta söka jobb med bättre utvecklingsmöjligheter?
Tack för att ni läste!
PS: Jag vet att arbetsgivaren tidigare har gått med på att slopa provanställning för en person som hade kortare arbetserfarenhet än jag, men som bytte från en annan anställning.
Med de kort du har på handen skulle jag acceptera provanställningens villkor och när du senare förhoppningsvis har fast har du bevisat vad du kan, att du jobbar bra och är värd mer frihet i form av distansarbete etc.
Att slänga in allt det i förhandlingen redan nu ser jag som likvärdigt med att skjuta sig i foten. Jag skulle inte i arbetsgivarsitsen välja någon med den ingången. De vet ingenting om dig och som du själv säger, du kommer från arbetslöshet, inte en konkurrent.
p.s. Nu vet vi inte vilket yrke det gäller, men i min bransch är tre år likställt med nybörjare. Jag tror arbetsgivaren är mer intresserad av vad du kan göra framåt.
Tack så mycket för välkomnandet och en värdefull synpunkt!!
Jag vill inte avslöja branschen (ifall min arbetsgivare tittar på…), men jag kan säga att jobbet krävde inte min utbildning samt meriter enligt annonsen, men jag fick erbjudandet tack vare dessa meriter. Om det handlar om ett jobb som definitivt kräver min utbildning, är jag som du påpekar junior.
Jag håller med om att du antagligen bör acceptera provanställningen, men gör alltid ett försök att förhandla, fråga hur de resonerar kring provanställningen.
“Skulle ni kunna godta fler referenser istället för provanställing?”
“Är det något ni är osäkra kring mig som vi kan hjälpas åt att reda ut på något annat sätt?”
Det handlar i slutändan om att minska risken för arbetsgivaren. Jag har varit med om ett företag som slängde in provanställning i anställningskontraktet med backade direkt till tillsvidareanställning när jag frågade varför.
Jag frågade arbetsgivaren kring hur de resonerar provanställnings längd och om de är osäkra om något. Resultatet blev att de förkortade prövotiden och att de förklarade hur de kan hjälpa mig så att det blir en tillsvidareanställning, vilket jag är nöjd med.
Det känns bra att ha kommunicerat förväntningar innan man tackat ja till jobbet, än att man kanske upptäcker “mismatch” efter man börjat. Jag har blivit försiktig med provanställning på grund av förra jobbet, där det var väldigt oklart vad som förväntades av mig. Jag trodde att det var ett drömjobb så jag funderade inte särskilt mycket om det var bra matchning och om arbetsgivarens förväntning var rimlig. Den här gången uppfyller jag alla krav i annonsen och arbetsgivaren är lätt att kommunicera med, så jag hoppas att provanställningen går bra också.
Tack återigen för era värdefulla synpunkter och tips!