Jag har blivit erbjuden ett jobb som projektledarkonsult i Stockholm vilket jag tycker låter intressant. För att projektleda typer av projekt som jag har erfarenhet av och lett delar av - men aldrig drivit själv.
Har varit i kontakt med flera konsultbolag för liknande tjänst och det verkar vara normen med provanställning. Jag har tidigare alltid gått in med tillsvidareanställning, även tidigare som konsult i annan stad med 1 års erfarenhet.
Nu har jag dock 4 års erfarenhet (dock ingen av den specifika rolltypen) och funderar på hur man ska tänka kring att gå in som provanställd konsult i denna marknaden? Är det något som är värt att försöka förhandla bort?
Jag är ej orolig över min förmåga att leverera - kanske snarare att komma ut i projekt eller att kunder väljer att låta konsulter gå pga marknaden.
Jag är relativt ung och befinner mig just nu i ett bra läge för denna typen av tjänst (inga barn, bolån osv). Vad tycker ni kring detta? Uppskattar hjälp!
Provanställning är absolut inte norm för erfarna. Vill minnas att man bara får använda provanställning när arbetstagaren saknar arbetslivserfarenhet eller erfarenhet inom den givna branschen.
Om du inte är rädd att mista jobbet om 6 månader så kör, speciellt om du tror att du kommer göra bra ifrån dig. Du har ju också “förmånen” att ha en väldigt kort uppsägningstid, så du kan ju fortsätta söka jobb om du tror du egentligen kan hitta bättre.
Det är ett otyg många arbetsgivare kör med oavsett om man har lång erfarenhet eller ej. Har man lång erfarenhet och arbetsgivaren verkligen vill ha en så kan man dock förhandla bort det där. Jag tar inga provanställningar. Går det inte att förhandla bort så tackar jag nej till arbetet.
I ditt fall verkar det ju dock som du har begränsad erfarenhet av rollen så där tycker jag ändå det är rimligt med krav på provanställning men du avgör ju förstås själv om du tycker det är värt risken eller ej.
Det är så alltså. Då kan jag ju alltid försöka förhandla bort den åtminstone
Jag är rädd för saker som är utanför min kontroll helt enkelt - dålig konsultmarknad. Påverkades rätt väl av att jag började jobba under pandemin där det minst sagt var skakigt på konsultmarknaden i tillverkande industri.
Jag jobbar i Tyskland. Här är det högst normalt med provanställning oavsett erfarenhet. Jag har 10 år i branschen och hade 6 månaders provanställning.
Tycker inte det skall vara avskräckande i sig och jag tycker det smutskastas mycket som arbetsgivarens sätt att på något vis få överhanden.
Ibland fungerar inte en arbetsplats eller en person i en viss miljö. Tycker det är rimligt att ha en möjlighet från båda sidor att testa.
Man skulle dock kunna argumentera mot kortare, säg 3 månader tex.
Ta provanställningen, lev lite nu innan barn och bostadslån osv.
De som tar risker är ofta de stora vinnarna…
Har du inkomstförsäkring med förlängd tid som jag har så får du också 80% av lönen i 14 månader ifall provanställningen inte förlängs, har det via facket. Kan rekommendera den lösningen då det minskar riskerna.
Vad tror ni om att försöka att förhandla mot en tillsvidareanställning?
Typ
Tillsvidareanställning?
Om nej: Möjlighet till kortare provanställning?
Om nej: ta jobbet ändå.
Då har man ändå försökt - kan väl inte vara orimligt att förhandla om eller skada chanserna till att få jobbet? De har uttryckt det som att jag är en väldigt passande kandidat
Så länge du säger det som ett förslag, t.ex. att du vill föreslå att ta bort eller minska provanställningen då du har flera års arbetslivserfarenhet. Men var tydlig med att det bara är ett förslag och att det inte hänger på det.
Det finns många människor som är mindre bra att ha som anställda, därför är det skönt för företag att få möjlighet att testa dig lite, se att du kommer i tid och klarar av att socialt bete dig på kontoret och leverera dina arbetsuppgifter.
Absolut diskutera det om du är missnöjd med det och föreslå en specifik förändring. Om de har avseende att ha dig längre tid om allt fungerar, vill de självklart inte börja med en dålig feeling mellan varandra eftersom ena parten är uttryckligen missnöjd med kontraktet från dag 1.
Att minska tiden för en provanställning för en erfaren arbetare är ej en orimlig önskan.
Men det är inte alltid det fungerar i gruppen. Då är det faktiskt inte dumt att ha möjlighet från båda håll att tacka för sig.
Men ställ inte ultimatum som du inte står bakom därefter.
Jag absolut att det är avskräckande. Man har familj, barn och trygg anställning. Varför skulle man då riskera att hamna på ett ställe där man kan bli arbetslös inom två veckor helt utan att få någon motivering? Det krävs ju i sådana fall att man verkligen avskyr sitt nuvarande jobb eller att det nya jobbet är så extremt mycket bättre att det kompenserar för risken. Jag har hittills aldrig varit i en sådan situation att jag tyckt det varit värt risken. Kanske om/när jag är ekonomisk fri och vill jobba lite extra för skojs skull på något kul ställe. Då kan jag ta risken med provanställning om arbetsgivaren kan erbjuda en smidig rekryteringsprocess utan massa intervjuer, tester, referenstagnig, drogtest och fan och hans moster de utsätter arbetssökande för.
En bekant med 10års erfarenhet bytte jobb till en statlig myndighet och dom tryckte på provanställning och att det var praxis. Två veckor in kommer sparkrav och typ 250 pers fick gå. Han fick jobba veckan ut tror jag. Hade han haft en fast anställning hade han iaf haft uppsägningstid.
Skulle själv aldrig ta ett jobb med provanställning
Ett arbete innebär inte bara att klara arbetsuppgifterna väl (som du nog kommer att göra med tanke på bakgrunden). Fungera ihop med kollegorna, och särskilt din chef, är minst lika viktigt. Det sista är svårt att veta i förväg.
Jag skulle aldrig godta en provanställning om jag redan är tillsvidareanställd. Anställningstrygghet är A och O!
Jag brukar själv ta upp frågan vid löneförhandling om jag söker jobb “…och sen förutsätter jag att det inte är någon provanställning”. Och om de är motstridiga så erbjuder mej att ta ytterligare ett samtal med en kollega eller liknande för att övertyga dem om att jag är en säker anställning. Man kan också använda bolån som ett argument, typ ljuga om att man är på väg att köpa bostad och att banken inte kommer att godta en provanställning.
Jag bytte jobb till konsultföretag efter 5 års erfarenhet och det var inga problem. De sa bara “Ja, vi brukar ha sex månader, men vi kan reducera det till tre” och jag sa att jag inte villig att förlora min anställningstrygghet ens en dag. De gick med på det utan att tveka.
Är man bara bestämd och tydlig så funkar det mesta. De skulle ju aldrig erbjuda en jobbet om de inte verkligen var intresserade.