Lång uppsägningstid anställning

Jag håller på att gå ut och konsulta och lämna en tillsvidareanställning jag inte trivs på efter en kort tid.

När jag skrev avtalet reagerade jag väl på att man hade satt 3 mån uppsägningstid då normen är 1 mån första året, inget jag var så besvärad över då jag hade inga planer att organisationen och chefen skulle vara en strukturell mardröm.

Min förhoppning är att dom låter mig gå tidigare då jag inte har mycket att göra och aldrig kommit in i jobbet men risken är stor de håller mig kvar 3 mån.

Har nu flera tunga uppdrag på gång och det landar väl i något men som alla vet inom konsulting så vill oftast kunden ha konsulten nästan omgående när de bestämt sig och då faller allt om min chef håller mig kvar.

Vad kan man göra i värsta fall utan bli skadeståndsskyldig?

I övrigt väldigt konstigt sätta 3 mån uppsägning på en nyanställd, bara där drar jag öronen åt mig vad chefen egentligen har för motiv låsa in mig så jag inte kan dra så lätt

Vanligtvis gäller det väl för bägge parter? Inom lite mer seniora roller är det ganska vanligt med 3 månader uppsägningstid samt ingen provanställning. Det ger säkerhet för både arbetsgivaren och arbetstagaren. Vanligtvis är det också känd för andra arbetsgivare, jag har aldrig haft problem med 3 månader innan jag börjar nya jobb. Nya arbetsgivaren vill ju själv ofta ha 3 månader igen så då får de inte tjafsa om det.

2 gillningar

3 månader ömsesidigt är väldigt vanligt för lite mer seniora roller enligt min erfarenhet (dock ofta med 6 mån provanställning). Det är väldigt dyrt och tidskrävande att rekrytera folk till sådana roller så det är inte så konstigt att man vill ha tid på sig att kunna ersätta dem.

3 mån har jag aldrig varit med om, oftast styr kollektivavtalet och där är det 1 mån som gäller första året om man är under Telekomavtalet.

Nej det är ingen provanställning, sällan man får prov som seniorkompetens i varje fall i mitt fall.

Jag började för några år sen på ett jobb. Ingen provanställning och 3 månader ömsesidig uppsägningstid från dag 1.

Hade kollektivavtal som sa just 1 månad första året om inget reglerades i enskilt anställningsavtal.

2 gillningar

Varför skulle inte den delen av anställningsavtalet gälla, den låter inte oskälig om den är ömsesidig. Hur skulle du känna om företaget när du säger upp dig ville justera ner lönen som ni kommit överens om

Följa avtalet som du har skrivit på.

Men försök förhandla, det kanske är värt mycket för arbetsgivaren om du finns tillgänglig x månader till efter uppsägningstid? Om du kommer in efter avslut och lär upp efterträdare, etc? Det mesta brukar vara förhandlingsbart, gäller bara att förstå vad motparten vill ha.

Nej det är det verkligen inte. I synnerhet inte för seniorare roller. Och i synnerhet inte som konsult. Arbetsgivaren vill ha chans på sig att hitta en ersättare om du skulle sluta, och hinna med att göra en bra överlämning till denne och allt-som-oftast kanske det blir någon form av “rotation” med andra konsulter inom bolaget som flaggat för att de vill byta etc. Och de avtalen är oftast med 30 dagars uppsägningstid mot kund, så för att lyckas ge kunderna ett proffsigt och pålitligt intryck så är det så klart tre månader som gäller.

Kollektivavtalen ställer normalt sätt bara minimumkrav. Dvs det står arbetsgivaren fritt att erbjuda bättre / mer / högre förmåner än vad som krävs och det är inte så att facket kommer och gnäller då. Jag själv gick in som IT-konsult på en arbetsplats med kollektivavtal. Jag sa att jag hade tre månaders uppsägningstid på den nuvarande arbetsplatsen och de matchade detta utan att tveka.

Här är möjligtvis din utväg. Om du bara varit där en kortare tid och inte riktigt kommit in i det - vad innebär det? Har du ett uppdrag idag? Jag har varit konsultchef för ett stort IT-konsultbolag. En person som inte är i uppdrag, oavsett anledning, skulle vi släppa redan efter 1 dag om den själv ville det - även om det var 3 månader i kontraktet. Är båda parter överens så råder avtalsfrihet. Om du inte trivs för att du inte är kompis med chefen kanske han också släpper dig tidigare än avtalat för att slippa dig :wink:

2 gillningar

Lustigt vilka olika världar man lever i. När jag blev anställd i staten reagerade jag på den korta uppsägningstiden, på två månader! :smiley:

Om du pressar på allt för mycket på att få sluta innan 3mån(el avslutar med dåliga leveranser) kan det leda till att Du får ännu sämre referens (nu låter det i och för sig att Din referens för detta jobb inte kommer att bli så bra ändå). Men betänk att vissa branscher är små och vem vet om 10år dyker din chef som potentiell kund/chef, vad tror du hen tänker om ditt sätt att avsluta din nuvarande anställning? Tips avsluta så snyggt som möjligt så försämrar Du iaf inte din nuvarande situation.

Tycker du säger emot dig själv och har en generellt trist ton. Bara för att du inte varit med om något betyder det ju inte att du har rätt, här har du helt enkelt fel

Säg upp dig nu i så fall, din chef kommer ju då tvingas att inte välja nya tunga uppdrag.

Du ska ju starta eget, då får du 3 månader på dig, finns ingen chans i h… att du klarar det på mindre än 3 månader om du redan inte är klar med allt.

Om det är ett så stort problem kan du alltid köpa ut dig

Jag trodde inte att man fick ha kortare uppsägningstid än tre månader. Visst provanställning men utöver det har jag bara stött på 3 månader.

Varför skulle man inte klara det? Vad är det som skulle ta sådan tid?

1 gillning

Han har ingen koll skulle jag säga, jag har stående uppdrag jag kan hoppa på inom en vecka, en kund väntar inte 3 mån, de vill oftast ha konsulten på plats idag när de väl bestämt sig.

Så funkar det i riktiga världen och därför blir en lång uppsägningstid som 3 mån ett problem om man inte kan komma överens om att gå tidigare.

1 gillning

Provanställning är ganska vanligt för juniora roller men extremt sällsynt som senior i varje fall för mig och andra som jobbar inom mitt gebit, mycket kan det ha göra med att vi aldrig söker jobben själva utan andra företag söker upp oss.
De gånger man blivit erbjuden prov har man tackat nej och de brukar ge sig så länge man ställer krav på vad som gäller från början.

Jag skulle säga det kostar arbetstagaren mer i ren förlust än för arbetsgivaren om man råkar hamna på en tjänst som inte var som utlovad, har sett en större tendens från mina kollegor i branschen lockelser och rena lögner från arbetsgivarna idag som visar sig först när man börjat och det gäller vara extremt lyhörd och ta referenser på din kommande chef och andra du ska jobba med så du inte hamnar i fällan.

I detta fall är nog en provanställning inte så dåligt om man hamnar helt fel ändå, man kan göra en sorti snabbt.

Du kan avtala om 12 månader uppsägningstid om du vill ömsesidigt om nu din kommande arbetsgivare går med på det.

Jag har alltid haft 1 mån på mina tillsvidareanställningar som nyanställd, det har ökat med en månad för varje år man stannat, inget konstigt med det då man i de flesta följt vad kollektivavtalen säger.

Jag vet inte om detta kommer att hjälpa dig men jag sitter i lite liknande situation fast tvärt om :slight_smile:

Jag är idag anställd konsult sedan snart 7år och nu mellan uppdrag. När jag tog anställningen och skrev mitt anställningsavtal så var det solklart vad som gäller vid uppsägning. 1 månad om ”mellan uppdrag” och minst 3 månader om jag sitter i uppdrag hos kund.

Nu anslöt sig dock firman till kollektivavtal under pandemin(för att få bidrag). Så nu vet jag inte vad som blir styrande, jag hoppas ju självfallet på mitt anställningsavtal då det i kollektivavtalet står att jag med dessa år har 3 månaders uppsägning.

Jag kommer säga upp mig om det är 1 månad men kommer inte ha den möjligheten om arbetsgivaren kommer va hårda på 3 månader.

Kommer behöva fiska fram svaret på vad det är som kommer att gälla för mig redan nu i veckan. Kan återkomma och uppdatera i tråden då👍

1 gillning

@lanab Hur har det gått för dig?

Jag sa upp mig och jag gör min sista vecka nästa vecka, så jag fick som jag ville med 1 månads uppsägningstid.