Uppsägning innan startdatum

Jag har nyligen signat för en ny arbetsgivare men när jag skulle säga upp mig hände något jag inte förvänta mig.
Jag fick ett väldigt lukrativt motbud som jag egentligen vil ha istället.
Nu kommer ju frågan, vad hade ni gjort?
Kan man säga upp sig innan man börjat och helt enkelt fortsätta på nuvarande jobb eller bör man suck it up och gå vidare?

Beror ju lite på varför du ville byta från början. Men trivs du med nuvarande arbetsgivare och tror den nya dealen (inkl arbetsuppgifter) blir bättre än hos den arbetsgivaren du var på väg till så hade jag nog stannat.
Du har ju såklart uppsägningstid där du precis signat, men de lär ju inte vilja lägga tid på dig och kommer låta dig riva avtalet.

2 gillningar

Om du inte var värd den ersättningen innan du sa upp dig. Varför skulle du vara värd den nu?

Nämen generellt så är jag skeptisk till att ta motbud. Givet hur det visar hur arbetsgivaren förhandlat tidigare. Långsiktigt upplever jag det bättre att faktiskt dra, se kanske komma tillbaka om något/några år. Då vet arbetsgivaren att de inte kan göra manövern att betala dig långt under marknadsersättning för att behålla dig som anställd.

2 gillningar

Varför sökte du dej bort från din nuvarande arbetsgivare?
Är det för trivseln, så skulle jag byta oavsett lön.
Sedan är ju det individuellt, med hur man värderar lön.

Är man underbetalt, och blir erbjuden marknadsmässig lön.
Eller har man marknadsmässig lön men blir erbjuden några tusenlappar till någon annan stans?

Personligen värderar jag trivsel och förmåner högre än lön.

Är i samma sits! Gäller uppsägningstiden på det nya jobbet från startdatumet eller när man meddelar det?

Inte så det fungerar, arbetsgivaren försöker självklart hålla ner sin kostnad. :wink: Men när jag var personalansvarig chef så hade jag som policy att aldrig komma med motbud utan önska lycka till i nya anställningen, en person man lyckas hålla kvar med ett motbud är mentalt på väg ut genom dörren i alla fall, så varför ska arbetsgivaren betala för att fördröja processen en period?

4 gillningar

Jag skulle säga att det gäller från att du meddelar. Men som jag nämnde tidigare: det är helt sjukt om en arbetsgivare vill ha in dig över huvud taget om du vill sluta. Finns ju ingen anledning att lägga tid/pengar på dig som nyanställd!

1 gillning

Beroende på avtal, men vanligt är 14dagar under provanställning.
Tänker att det borde inte vara några problem att backa ur om man inte ens börjat det nya jobbet.
Är inget påskrivet, så då är det inga problem.

Nya arbetsgivaren vill nog inte ödsla kraft och tid på någon som direkt ska sluta. Det kostar ju en del att starta upp en nyanställd beroende på tjänst såklart.
Förmodligen finns det nog fler kandidater för tjänsten.

Ok tack för info, har skrivit på och det är en tillsvidareanställning med 3 månaders uppsägningstid.

1 gillning

Lagen säger 14 dagar från arbetsgivaren och 0 dagar från den anställdes sida under provanställning men som sagt det kan avtalas om andra tider.

1 gillning

Ja precis, därför finns vissa poänger med att inte ta motbud när man lämnar ett företag.

Arbetsgivaren erkänner ju mer eller mindre att de inte gav en marknadsmässig lön förrän hårt stod mot hårt. Agerar man som om det är försent för arbetsgivaren i den förhandlingssituationen så ligger man bättre till nästa gång man har samma chef/samma företag o.s.v.

2 gillningar

Generellt är det så, men det finns också många mindre företag där ägaren har dålig koll på marknadslönen, speciellt för roller eller kompetenser som ägaren själv inte har, och det inte finns en HR-avdelning som hjälper till med lönesättningen.

Då kan policyn vara “Vi håller nere kostnaderna tills någon klagar, och då höjer vi lönen om personen är värd att behålla”. Oseriöst kanske, men i mindre företag så har ledningen fullt upp med annat än personalansvar. I sådana situationer kan företaget till och med uppskatta att få hjälp att hitta en marknadsmässig lön.

Jag hade ringt upp den nya chefen och sagt som det var. Du är supertaggad på den här tjänsten, men har fått ett moterbjudande ifrån din nuvarande arbetsgivare som är väldigt bra. Formulera det som ett problem ni behöver lösa tillsammans, du vill ha nya jobbet men kan såklart inte tacka nej till vad som helst i form av ett moterbjudande.

Det behöver inte tas ett beslut under samtalet, utan se det mer som att planen att börja på nya arbetsplatsen står fast, men att detta är ett dilemma du bearbetar just nu. Spela på att du är oerfaren kring sådana här situationer (funkar bättre ju yngre du är), och att du måste fundera för att inte ta fel beslut. Detta fungerar bäst om du under intervjuerna gett intrycket av att vara transparent och ärlig, och inte en skojare.

Om du bestämmer dig för att byta jobb så i bästa fall så matchar nya arbetsgivaren erbjudandet, i värsta fall så ger du ett intryck av att du fullföljer överenskommelser även om det inte alltid gynnar dig, vilket kan hjälpa dig i kommande lönerevisioner - du blir en person att satsa på.

3 gillningar

Det här är vanligare än en kan tro. Jag i egenskap av rekryterande chef inom IT har personligen varit med om detta vid fler tillfällen.

Likt flera har nämnt i tråden kommer arbetsgivaren inte vilja investera 2 veckor tid/pengar på dig. Om det tilltänkta nya bolaget är seriösa och måna om sin ”employer branding” kommer de säga att de förstår och givetvis riva kontraktet och önska dig lycka till.

Mitt tips till dig är att personligen ringa och meddela detta till chefen som rekryterade dig. Förklara situationen så ärligt och ödmjukt som möjligt, tacka för möjligheten som inte blev och så kommer du inte bränna några broar.

Lycka till!

3 gillningar

Man kan säga upp sig när som helst :wink:, jag har själv varit i liknande sits. Skrev på, sa upp mig och blev erbjuden ett 3:e jobb. Kollade vad som gällde, uppsägningstiden börjar från startdatum, dvs rent formellt kan de kräva att du ska jobba i 3 månader, om det är din uppsägningstid. Men, det vore ju exceptionellt om nya arbetsgivaren skulle säga annat än “tråkigt, lycka till”. Så blev det för mig och gissar jag typ alla med någorlunda kvalificerade tjänstemannajobb.

Däremot skulle jag aldrig stanna om lönen vore så dålig att jag var beredd att säga upp mig från början och endast kunde ändras pga att jag säger upp mig. Speciellt nu i inflationstider ska man hålla sig borta från snåla arbetsgivare. Allting är ju problem med såna och gör allt svårare. T ex är det ofta högre personalomsättning, ofta kassare planering,som lämpas över på “underhuggare”, sämre kvalite på kollegor, etc.

1 gillning

Kan man bli ersättningsskyldig för rekryteringskostnader om företaget använt ett rekryteringsbolag? Man kan ju arbeta den vecka/veckor man är skyldig och sen säga upp sig det förlorar ju företaget mer på.