Jobbar som konsult och kommer antagligen att säga upp mig när mitt nuvarande uppdrag tar slut om 1 vecka. Jag har 3 månaders uppsägningstid. Hur är egentligen enklast att hantera detta? Konsultbolaget tjänar pengar på mig endast om jag fakturerar, och de kommer ju inte att lägga säljresurser på en som sagt upp sig. Det finns inga uppenbara uppdrag internt jag kan pyssla med då vi inte har egna produkter. Jag kan sitta och läsa nyheter i 3 månader, men det tjänar ingen på. Jag tänker att det enklaste är att de betalar ut 3 månadslöner till mig så försvinner jag på stubben, och de kan sluta bekymra sig över mig, och jag får en mjuklandning ut i “arbetslösheten”.
Hur tänker ni? Jag har aldrig sagt upp mig som konsultanställd innan…
Vi kan inte veta hur chefen/ägaren kommer reagera.
Möjligt du får göra internt arbete under tre månader.
Eller får erbjudande om att få två månadslöner men du kan gå på dagen eller jobba internt i tre månader…
Eller något annat alternativ
Det är alltid bra att ha någon som byter toarullen redo.
Det är nog bäst att snacka med chefen hur det ser ut med jobb. Om det finns något på radarn. Har du tur säger han att det ser mörkt ut, och då kan du ta upp att du kan säga upp dig mot betald uppsägningstid…
Du ska nog inte behöva oroa dig för det. Säg upp dig och låt företaget komma med förslag på vad du ska göra under uppsägningstiden. Så länge du inte måste till en annan arbetsgivare inom kortare tid än tre månader behöver du inte ge några förslag på lösningar.
Om de släpper dig tidigare (mot betalning) är det bara ett plus men det är inget som du kan förvänta dig utan i värsta fall ger de dig en massa meningslösa uppgifter att göra tills du slutar. Alternativt att de försöker få dig att använda alla dina semesterdagar (det gynnar dem) men det får du bestämma själv om du vill göra eller om du hellre vill få ut dem i pengar.
Jag tänker att arbetsgivaren vill nog ha dej på uppdrag även under uppsägningen.