Jobbar som konsult och kommer antagligen att säga upp mig när mitt nuvarande uppdrag tar slut om 1 vecka. Jag har 3 månaders uppsägningstid. Hur är egentligen enklast att hantera detta? Konsultbolaget tjänar pengar på mig endast om jag fakturerar, och de kommer ju inte att lägga säljresurser på en som sagt upp sig. Det finns inga uppenbara uppdrag internt jag kan pyssla med då vi inte har egna produkter. Jag kan sitta och läsa nyheter i 3 månader, men det tjänar ingen på. Jag tänker att det enklaste är att de betalar ut 3 månadslöner till mig så försvinner jag på stubben, och de kan sluta bekymra sig över mig, och jag får en mjuklandning ut i “arbetslösheten”.
Hur tänker ni? Jag har aldrig sagt upp mig som konsultanställd innan…
Vi kan inte veta hur chefen/ägaren kommer reagera.
Möjligt du får göra internt arbete under tre månader.
Eller får erbjudande om att få två månadslöner men du kan gå på dagen eller jobba internt i tre månader…
Eller något annat alternativ
Det är alltid bra att ha någon som byter toarullen redo.
Det är nog bäst att snacka med chefen hur det ser ut med jobb. Om det finns något på radarn. Har du tur säger han att det ser mörkt ut, och då kan du ta upp att du kan säga upp dig mot betald uppsägningstid…
Du ska nog inte behöva oroa dig för det. Säg upp dig och låt företaget komma med förslag på vad du ska göra under uppsägningstiden. Så länge du inte måste till en annan arbetsgivare inom kortare tid än tre månader behöver du inte ge några förslag på lösningar.
Om de släpper dig tidigare (mot betalning) är det bara ett plus men det är inget som du kan förvänta dig utan i värsta fall ger de dig en massa meningslösa uppgifter att göra tills du slutar. Alternativt att de försöker få dig att använda alla dina semesterdagar (det gynnar dem) men det får du bestämma själv om du vill göra eller om du hellre vill få ut dem i pengar.
Jag tänker att arbetsgivaren vill nog ha dej på uppdrag även under uppsägningen.
Finns säkert en lösning, när väl uppsägningen kommer.
Mitt tips är att förhandla. Att gå hem med betalning tror inte jag att dom vill.
Möjligen gå hem tidigare, utan lön. Beroende på hur anställningen är utformad, så kan ju arbetsgivaren ”fixa” jobb som manuell myggjagare intill någon älv i tre månader, där du förmodligen inte vill hamna.
Finns inga uppdrag i närtid. Internt kanske, men oklart. Förslaget från chefen var utbildning, men då chefen har kommit med rent av löjliga “krav” på mig under väntetiden på bänken fick mig att igår bestämma mig för att tacka för dessa år och lämna in passerkortet. Hade lovat mig själv att aldrig hamna i denna sits hos en arbetsgivare, och jag är ganska principfast av mig.
Var bara intresserad av vilka möjligheter och hur pragmatiskt en arbetsgivare kan se på saken. Man läser ju i tidningarna om folk som i princip beter sig som brottslingar som får vara hemma utan lön eller som får sparken med saftiga fallskärmar… och jag tänker att en arbetsgivare hellre betalar en i sammanhanget blygsam summa än få en trilskande uppretad konsult på halsen under de tre sista månaderna. De kommer ju inte få ut något vettigt ur mig ändå…
Ställ inte in dig på att få tre månadslöner på ett bräde dock.
Du kan be om att bli arbetsbefriad under uppsägningstiden. Inga garantier att du får det beviljat. Då uppbär du lön utan motkrav tills dess du har nytt jobb/uppdrag.
Mitt råd skulle vara att avsluta på topp. Man vet aldrig när vägarna korsas igen.
Tyvärr brukar man aldrig gå vinnande ur en sådan strid.
En arbetstagare har ju rättigheter, men som många glömmer även skyldigheter.
Det sistnämnda kan ju vara besvärande om arbetsgivaren blir uppretad.
Normalt sett är det ju så, och om jag satt i uppdrag eller om jag hade haft ett vanligt jobb hade detta varit en icke-fråga, då hade jag presterat som vanligt under tre månader och låtit kunden och arbetsgivaren fått gott om tid att hitta en ersättare. Sen hade jag väl fått en vinflaska för 18 års trogen tjänst. Nu är det tiden mellan uppdrag det gäller och då ser det ju väldigt annorlunda ut kan jag tycka. Det är väl bättre för alla inblandade om man “släpper mig” med den lön jag skulle fått ändå, utan att göra meningslösa arbetsuppgifter eller glo på youtube 8 timmar om dagen, tänker jag. Vi har som sagt inga interna projekt eller annat. Det är ren konsultförsäljning. Detta är inte en fråga om girighet från min sida som vissa verkar tro, utan helt och hållet en fråga om pragmatism. Man har gjort sitt val och jag har gjort mitt val.
Problemet är inte utbildning utan de i princip omyndighetsförklarande formerna för hur denna utbildning skulle bedrivas. Kan inte gå in mer i detaljer, men det finns gränser även för mig. Tro mig, jag kan tåla väldigt mycket och räknar mig som en ytterst lojal medarbetare som har offrat en hel del för att ställa upp för att affärer ska gå i lås. Vi hade inget slagsmål eller något sådant, utan det var nog bara ett konstaterande mellan oss där jag frågade tre gånger om chefen menade allvar med vad denne sa eller om vi kan hitta en annan vettigare lösning. Nej var svaret. Då meddelande jag bara att jag kommer med största sannolikhet att säga upp mig på måndag. Okej, var svaret. Sen sa jag “trevlig helg då” sen gick jag.
Kortfattat bytte bolaget chef för ett halvår sen och allt har gått från topp till botten under denna tid. Jag har då jag varit i uppdrag inte haft med denna människa att göra men nu när uppdraget strax är slut blev jag nödgad att ha ett möte på kontoret förra veckan, och låt oss bara säga att vi inte drog jämnt gällande knappt något. Jag trodde jag jobbade på en börsnoteradkonsultfirma och inget dagis.
Det pragmantiska om du vill slippa stå till arbetsgivarens tjänst är ju att du går utan pengarna, då pengarna är lön och inte fallskärm. Men det är givetvis upp till din chef och möjligen facket att avgöra, hoppas ni hittar en lösning som passar alla inblandade.
Ok, jag förstår. Trist när det blir så. Jag kan köpa ditt resonemang med att gå hem med lön om det är en större arbetsgivare, där du som du skriver varit i många år. Då hade jag nog också varit öppen för tanken eller en diskussion om jag var chef.
En mindre arbetsgivare, då är ju förutsättningarna rent pengamässigt annorlunda. Då är tre månadslöner mycket pengar om det inte genererar inkomster.
Nu verkar du ju redan sagt upp dig men beroende på hur arbetsmarknaden ser ut för din yrkesgrupp ser ut, så kanske det är ett bra val. Men för många yrkesgrupper är det sämre val, för då får de inte tillgång till a-kassa/inkomstförsäkring om man säger upp sig själv. För dem kan det vara bättre att vänta tills man blir uppsagd (om än kanske mycket tråkigt att inte ha ngt att göra samt en chef som inte tycker om en)
Trist att det slutade med att ni inte var överens. Men det bästa du kan göra är att sluta med huvudet högt. Det vill säga skicka in en formell uppsägning och låt det vara där. Sedan är det upp till chefen att avgöra hur nästa steg ska se ut. Om du får frågan, fundera vad du kan tänka dig göra:
Gå tidigare utan betald uppsägningstid
Ta ut semesterdagar under din kvarvarande uppsägningstid
Fortsätta jobba under din uppsägningstid (de uppgifter som du blir tilldelad)
Om chefen erbjuder arbetsbefrielse (du får lön men behöver inte jobba) är det bara ett plus men vänta dig som sagt inte detta som det första förslaget.
Tror inte RT är rätt forum för att få åsikter på hur en arbetsgivare i konsultbranschen ser på saken, om inte RT råkar vara fullt av chefer som jobbar i konsultbranschen
Vad var det som fick dig att “lämna in passerkortet”? Har själv jobbat på flera konsultbolag men kommit fram till att tiden de lägger på att hitta nya kvalificerade uppdrag är mindre än tiden jag själv lagt på ovan, så då kan jag ju lika väl göra det själv i egen låda.
Om jag hade varit din chef och du presenterat den idén på det viset hade jag plötsligt blivit oerhört kreativ på att hitta bajsmackor att sysselsätta dig med. Det finns alltid tråkgöra…
Att förhandla om en kortare period med arbetsbefriad uppsägningstid skulle väl vara mer rimligt.
Likaså att svälja stoltheten och inte trilska och vägra utan avsluta med flaggan i topp, det är en liten värld och referenser är bra…
Rent tekniskt har du rätt till 6 månaders uppsägningstid enligt lag. Det går inte förkorta i avtal mellan dig och arbetsgivare, förutom om annat framgår av det kollektivavtal ditt avtal omfattas av.