Det stämmer väl inte när uppsägning är från arbetstagarens sida?
Du kan avtala om saker som är “till din fördel” mot företaget när det gäller uppsägningstid väl? Samt även avtala om längre uppsägningstid från din sida till nackdel för dig?
Det stämmer väl inte när uppsägning är från arbetstagarens sida?
Du kan avtala om saker som är “till din fördel” mot företaget när det gäller uppsägningstid väl? Samt även avtala om längre uppsägningstid från din sida till nackdel för dig?
Jag tänkte helt fel . Uppsägning från arbetstagarens sida är alltid 1 månad om inte annat avtalats. Precis som ni skriver.
Ja man kan förhandla vissa paragrafer i LAS. Finns det kollektivavtal kan detta ha helt andra regleringar än lagarna. Det går att skriva avtal om 12 månaders ömsesidig uppsägningstid, men efter samtal med mitt fackförbund hävdar de att det är olagligt. Om jag skulle ha ett sånt avtal kunde jag bestrida 12 månader och få det till 1 månad om jag så önskade i samband med egen uppsägning. Där skulle facket hjälpa till om arbetsgivaren motsatte sig.
Spontant så låter det som att chefen inte skulle vara speciellt ledsen om du slutar. Baserat på dina tidigare inlägg här så verkar du (i chefens ögon) vara en “dyr” senior konsult som krånglar, och med tanke på att det inte finns några uppdrag så har han nog ingen lust att anstränga sig för att behålla dig. Om chefen dessutom är ny så kanske han inte har något intresse av “gammal lojalitet”.
Jag skulle bara vänta på vad hans förslag blir och sen föreslå en kompromiss t.ex. 2 månaders lön för att gå direkt. Att förvänta sig någon sorts “fallskärm” baserat på trogen tjänst när du inte ens har en bra relation med chefen är nog lönlöst.